چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟
  • 1394/1/11
  • مریم موید
  • 0

چند سال قبل زمانی که در اداره مشغول کار بودم، رئیس وارد اتاق شد و پرسید کسی شارژر ندارد؟ همه، شارژرهای خود را بیرون آورده و سعی داشتند کمکی به او بکنند. تعجب کردم که چطور او مدل گوشی را نپرسید و بی معطلی یکی از آن ها را انتخاب کرد. چیزی نگذشت که رئیس سراسیمه به اتاق بازگشت و گفت شارژر را با رابط به دستگاه خود متصل کرده و موبایلش آتش گرفته است! توضیحی که داد این بود که فراموش کرده ولتاژ شارژر را چک کند.

مردم گمان میکنند که اگر توانستند چیزی را با رابط به دستگاه خود متصل کنند، پس این وسیله باید به‌خوبی، کار خود را انجام دهد. این در حالی است که در بسیاری از موارد دستگاه شما با این شارژرهای وصله‌پینه‌ای نه‌تنها شارژ نمی‌شود بلکه ممکن است مانند گوشی بینوا رئیس ما طعمه آتش هم بشود.

خوشبختانه با به میان آمدن شارژ از طریق USB، شرایط تغییر کرده است. اما هنوز هم مواردی وجود دارد که در شارژ گوشی و تبلت خود باید در نظر بگیریم.

  • همه شارژرها یکسان طراحی نشده‌اند

برای اینکه یک دید کلی به قضیه داشته باشید، همین‌الان هرچه شارژر USB اطراف خود دارید بردارید و نگاهی به آن بیندازید. برخی از این USB ها احتمالاً از نوع مینی بوده و برخی ممکن است متناسب با تبلت شما باشند. حتی شاید از این شارژرهای هوشمند نیز داشته باشید که می‌توان کابل را از آن جدا کرد و یک کابل USB دیگر به آن متصل نمود.

قبل از اینکه شارژرها USB بشوند، برندهای مختلف شارژر مختص به خود را داشتند. حتی گاهی یک برند برای دستگاه‌های مختلف خود با توجه به مقتضیات آن ها، شارژرهای متفاوتی را در نظر می‌گرفت. همه ما شارژر معمولی نوکیا، شارژر سوزنی نوکیا، شارژر موتورولا و.. را به خاطر می‌آوریم. حالا دیگر خبری از آن شارژهای متنوع نیست. تقریباً همه دستگاه‌ها دیگر با USB شارژ می‌شوند.

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

قبلاً تنوع شارژرها به این دلیل بود که هر دستگاه ولتاژ مختص به خود را برای شارژ شدن می‌طلبید. اما کم‌کم شرکت‌ها به فکر استاندارد کردن این ولتاژ افتادند و حالا تقریباً همه دستگاه‌ها و شارژها با ولتاژ استاندارد ۵ ولت عرضه می‌شوند. بنابراین دیگر خطر این وجود ندارد که دستگاهی با ولتاژ پایین‌تر را به شارژری با ولتاژ بالاتر وصل کرده و نابودش کنیم. پس چرا باید باز هم در استفاده شارژرهای متفرقه دقت کنیم؟

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

برای رسیدن به پاسخ به تصویر بالا دقت کنید. دایره آمپر را در این مدار، یک ژنراتور برق در نظر بگیرید که فقط می‌توانید تا یک حد مشخص کار کرده و انرژی تولید کند و ولتاژ را جریان ثابتی از آب در تصور کنید.

حال، نوشته‌های روی شارژرهایی که پیدا کردید را نگاه کنید. به‌طور مثال بر روی سه شارژر مختلفی که ما داشتیم این‌طور نوشته‌شده بود:

شارژر سامسونگ : ۵ ولت، ۰٫۷ آمپر

موتورولا: ۵٫۱ ولت، ۰٫۸۵۰ آمپر

ایسوس: ۵ ولت، ۲ آمپر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این شارژرهای جدید تفاوت چندانی در میزان ولتاژ وجود ندارد، اما آمپرها متفاوت‌اند. به بیانی دیگر، جریان آب ثابت است، ولی قدرت موتورهای تولید برق یکسان نیست.

با همین مثال می‌توانیم علت خرابی یا آتش گرفتن مدل‌های قدیمی را متوجه شویم. در آن مدل‌ها ولتاژها استاندارد نشده بود و هر زمان شارژی با ولتاژ بالا را به دستگاهی با ولتاژ پایین متصل می‌کردند انگار که جریان آب زیادی را به مجرای باریکی تحمیل کنیم، دستگاه متحمل فشار شده و گاهی آتش می‌گرفت.

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

اما حالا که همه شارژرها ۵ ولت هستند مشکل کجاست؟

در حال حاضر دو حالت ممکن است پیش بیاید:

اگر شارژر یک دستگاه ضعیف‌تر با آمپر پایین‌تر را به دستگاهی که نیازمند آمپر بالاتری است متصل کنیم، انگار که از موتوربرقی ضعیف‌تر برای برق‌رسانی به دستگاه استفاده کرده باشیم. شارژر قادر به رساندن میزان کافی انرژی نخواهد بود و ممکن است نتوانید همزمان هم دستگاه را شارژ کرده و هم با آن کارکنید.

ولی اگر شارژر دستگاهی قویی‌تر را به دستگاهی با آمپر پایین‌تر متصل کنید مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. شارژری که می‌تواند آمپر بالاتر را تأمین کند، پاسخگوی آمپر پایین‌تر نیز خواهد بود. دستگاه آمپری را از شارژر بیرون می‌کشد که به آن نیاز دارد.

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

بنابراین اگر تفاوت ولتاژی وجود ندارد، اصولاً مشکل خاصی دستگاه شما را تهدید نمی‌کند.

این را فراموش نکنید که کابل شما هم در این زمینه نقش دارد. برخی از کابل‌ها به میزان آمپر مشخصی محدود هستند. بنابراین ممکن است با کابل موبایل خود نتوانید دستگاه بزرگ‌تری مانند تبلت را شارژ کنید.

چرا یک شارژر یکسان برای همه گجت ها وجود ندارد؟

مورد دیگری که اغلب به آن توجه نمی‌شود این است که هر وسیله‌ای با اتصال به لپ‌تاپ قرار نیست به‌خوبی شارژ شود. پورت USB لپ‌تاپ تقریباً محدود به نیم آمپر است. بنابراین دستگاهی که آمپر بالاتری نیاز دارد ممکن است با اتصال به لپ‌تاپ به‌خوبی شارژ نشود.

دنیای الکتریسیته دنیای پیچیده‌ای است و رابطه بین شدت‌جریان و ولتاژ نیازمند توضیحات مفصل. اما با داشتن یک دید کلی مانند چیزی که در بالا آورده شد، می‌توانیم هوشمندانه‌تر از وسایل خود استفاده کنیم و دلیل اتفاقات مختلف را متوجه شویم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *