کنترل دست مصنوعی با ذهن؛بدون نیاز به جراحی

کنترل دست مصنوعی با ذهن؛بدون نیاز به جراحی
  • 1394/1/12
  • علی رضاپور
  • 0

در این چند مدت خبر های مختلفی از قابلیت کنترل اعضای مصنوعی (پروتز) شنیده ایم که بیشتر آن ها نیاز به جراحی دارند یا اینکه انعطاف پذیری زیادی از خود نشان نمی دهند؛ اما محققان دانشگاه Houston توانستند یک کلاه و پای مصنوعی بسازند تا افراد معلول بتواننند بوسیله ی قدرت ذهن خود، پای جدیدشان را کنترل کنند.لازم به ذکر است که این کنترل نیازی به جراحی و خون ریزی ندارد که یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می شود. این گروه به جای استفاده از روش های منسوخ کنترل پروتز، کلاهی به نام EEG را ساخته اند که بوسیله ی الکترود های بسیار، دستور را از مغز دریافت می کند. روش کار این کلاه اینگونه است که امواج الکترو مغناطیسی مغز را دریافت کرده و آنرا به امواج الکتریکی مورد نیاز برای حرکت موتور ها تبدیل می کند؛ البته به همین سادگی نیست.

۸۹۲۵۴_webبه تصویر بالا نگاه کنید. فرض کنید که این مرد در ذهن خود به برداشتن بطری رویروی خود فکر می کند. در این صورت کلاه امواج مغز را دریافت می کند و باعث حرکت دست و در نتیجه برداشته شدن بطری می شود. اولین نمونه ی این سیستم، در ۸۰ درصد اوقات به درستی کار می کند. اگر مایل به مطالعه ی کامل یافته های محققان دانشگاه Houston درباره ی این سیستم هستید، مقاله ی کامل آنها در این باره در مجله ی Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

محققان این گروه می خواهند این سیستم را ارتقا بدهند تا دقت و کنترل این سیستم را افزایش بدهند. در واقع امیدوار هستند که آن ۲۰ درصدی هم که دستگاه شان به درستی کار نکرد را  بهبود بخشند.

ارتقای این تحقیقات می تواند درک بهتری از مغز را در ذهن محققان نهادینه کند و روش کار این عضو عجیب را برای بشریت روشن تر کند. به امید روزی که علم به کمک افراد معلول بیاید و هیچ انسانی از نقص عضو رنج نبرد.

 [منبع:EnGadget]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *