مدل کامپیوتری ذخیره ی چربی توسط کبد

مدل کامپیوتری ذخیره ی چربی توسط کبد
  • 1394/1/14
  • علی رضاپور
  • 0

کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن هر موجود زنده ای خصوصا انسان می باشد. سوخت و ساز بدن توسط کبد کنترل می شود. همچنین چربی جذب شده از غذا که اضافه است، توسط این عضو ذخیره می شود. در زبان انگلیسی به کبد liver می گویند که با live (زیستن) هم خانواده است. همیشه نحوه ی ذخیره ی چربی توسط این عضو حیاتی برای بسیاری از محققان سوال بوده است.اگرچه مدل های گوناگونی درباره ی چگونگی کارکرد کبد ارائه شده بود اما هیچ کدام به طور قانع کننده ای جامع نبود. دانشمندان یک مدل رایانه ای در این باره ارائه دادند که به طور کامل نحوه ی ذخیره ی چربی را توجیه می کند. این مدل رایانه ای، درک محققان را درباره ی تاثیر دارو های مختلف و محیط زیست آلوده بر کبد را گسترده تر کرده است.

liver

علاوه بر موارد فوق، شبیه سازی کبد مزایای دیگری هم دارد. محققان با این شبیه سازی دریافتند که چگونه یک کبد مستعد سیروز می شود و یا چگونه یک کبد، از چربی اشباع می شود. این نتایج علم پزشکی را چند سال به جلو پیش برد.

برای کسب اطمینان از نتیج بدست آمده، Oosterveer و همکاران خود بر روی چهار گروه موش آزمایش کرده اند. به سه گروه از موش ها دارویی بنام T09 تزریق شد اما به گروه دیگر چیزی تزریق نکردند. آن سه گروه رفتار هایی غیر عادی از خود بروز می دادند در حالی که گروه دیگر هیچ رفتار خیر عادی از خود نشان ندادند. رفتار های غیر عادی سه گروه از موش ها، تا ۱۴ روز به طول انجامید. محققان بعد از ۱۴ روز چربی کبد موش ها را اندازه گیری کردند. نتایج این اندازه گیری منجر به توسعه ی شبیه سازی این عضو حیاتی در رایانه شد.

جزئیات کامل این تحقیقات در قالب مقاله ای در مجله ی FASEB نوبت آوریل ۲۰۱۵ به چاپ رسیده است. این تحقیقات کمک زیادی به پیش بینی و از بین بردن بیماری کبد چرب کرده است.

Gerald Weissmann اذعان می کند:

رایانه می تواند همه چیز را شبیه سازی کند. هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد. ما می توانیم سلول ها، میکروب ها و هر چیزی را در رایانه شبیه سازی کنیم. تنها محدودیتی که وجود دارد، زمان است.

هنگامی که همه ی میکروب ها و موجودات زنده را در رایانه مدل سازی می کنیم، رایانه همه ی عوامل را بصورت یک جا در نظر می گیرد و منجر به کشفیات جدیدی می شود که بشر قادر به کشف آنها نیست. به همین خاطر مدل سازی کامپیوتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *