از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید

از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید
  • 1394/1/15
  • مریم موید
  • 1

اینکه سایتی معتبر، معروف و پرکاربر است، دلیل نمی‌شود در استفاده از آن خطری متوجه ما نباشد. در هر دقیقه صدها ساعت فیلم و بی‌اندازه تبلیغات در این سرویس ویدئو آپلود می‌شود و همین اعداد نشان‌دهنده آن است که چه حجمی از اطلاعات باید توسط یوتیوب بررسی‌شده و از فیلتر بگذرد. از این‌ها گذشته گاها لینک‌هایی پیوست این ویدئوها شده و یا در پایین آن قرار داده می‌شود، که کاربر را گمراه کرده و به بدافزارها مبتلایش می‌کند. این‌ها را نگفتیم که بگوییم یوتیوب سایت مخربی است یا امنیت پایینی دارد، بلکه هدف آن است که نشان دهیم حتی در سایت‌ها معتبر و مطرحی چون یوتیوب نیز از شر بدافزارها در امان نیستیم.

اقدامات معمول و اولیه‌ای که در مقابله با این خطرات می‌توانیم اتخاذ کنیم عبارت‌اند از:

  • بر روی لینک‌هایی که وعده دانلود رایگان فیلم را می‌دهند، کلیک نکنید.

  • هیچ‌وقت از سایت‌هایی که از آن‌ها مطمئن نیستید دانلود نکنید.

  • در مورد فیشینگ اطلاعات کسب کنید.

  • از برنامه مناسبی برای حفاظت در برابر بدافزارها استفاده کنید.

حال که دانستید برای حفاظت از خود چه باید کرد بیایید به چند نمونه از دام‌های گسترده شده نگاهی بیندازیم.

  • حواستان به لینک‌های هدیه باشد

 

در حال گشت‌وگذار در یوتیوب هستید که یک‌دفعه نام فیلمی را به خاطر می‌آورید. کنجکاو شده و می‌خواهید بدانید آیا می‌توان آن را در یوتیوب پیدا کرد. با یک سرچ، نام فیلم و تصویر کوچک آن را پیدا می‌کنید.

آن را بازکرده و چیزی مانند تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.

از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید

همان‌طور که در تصویر پیدا است، فیلمی نمایش داده نشده و به‌جای آن فلشی رو به پایین به شما می‌گوید برای دانلود به لینک زیر مراجعه کنید.

از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید

تمام کاری که در این مواقع باید انجام دهید این است که بر روی این لینک کلیک نکنید! این سایت‌ها اغلب جعلی است. وارد آن‌که شدید صفحه‌ای جعلی مانند سایت‌های نمایش و دانلود فیلم مقابل شما نقش می‌بندد و از شما می‌خواهد برای دریافت، ثبت‌نام کرده و یا چیزی را دانلود کنید. این کارها چیزی برای شما به ارمغان نمی‌آورد جز گرفتار شدن در دام بدافزارها.

یوتیوب خود، فیلم‌ها را به‌صورت کامل دارد. برخی رایگان است و برخی پولی. ولی برای هیچ‌کدام از آن‌ها نیاز به مراجعه به لینک دیگری نیست.

  • تبلیغات مخرب

 

 

از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید

بدافزارهای یوتیوب قربانیان خود را فقط از میان افرادی که به دنبال دانلود رایگان هستند، انتخاب نمی‌کنند. گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که این بدافزارها از طریق تبلیغات نیز افراد را گرفتار کرده و این اتفاق بیش از هر جای دیگر در امریکا رخ می‌دهد.

این قبیل تبلیغات که اغلب در کنار ویدئوهای محبوب قرار می‌گیرند، کاربر را به سایت‌های مخربی هدایت کرده که با وارد شدن، به بدافزارها مبتلا می‌شوند. این شیوه بیش از همه کاربران نسخه‌های تاریخ گذشته اینترنت اکسپلورر را هدف قرار می‌دهد. پس پیش از هر کاری از به‌روز بودن مرورگر خود اطمینان حاصل کنید.

البته همه تقصیر به گردن کاربران نیست. قوانین یوتیوب به نحوی است که مانع از لینک دهی به سایت‌های مخرب می‌شود. اما اینکه چطور این تبلیغات، حاوی لینک‌های مخرب‌اند نیازمند یک توضیح است. این تبلیغات در وهله نخست به سایتی مخرب لینک نمی‌دهند، بنابراین یوتیوب لینک آن‌ها را فاقد مشکل تشخیص می‌دهد، اما کاربر با ورود به سایت مذکور مجدداً به صفحه‌ای دیگر هدایت می‌شود، که صفحه دوم مخرب است.

با این توضیح می‌بینید که هیچ‌وقت نمی‌توان حدس زد کجا و در کدام لینک چه چیز در انتظار ما است، پس سنجیده‌تر بر روی لینک‌ها کلیک کنید.

  • Tubrosa: آمار بازدید تقلبی

 

 

البته Tubrosa بدافزاری نیست که از یوتیوب دریافت کنید، اما جالب است که در موردش بدانید.

در حالت عادی، بالا بردن آمار بازدید یک ویدئو در یوتیوب هنر و زحمت زیادی می‌طلبد. اما ازآنجاکه همیشه افرادی هستند که به دنبال میانبر باشند، ابزارهایی مانند Tubrosa ساخته می‌شوند. طریقه کار این ابزار به‌این‌ترتیب است که برای کاربران ایمیل‌های اسپم ارسال می‌کند و اگر کاربر یکی از آن‌ها را باز کند، کامپیوتر او بدون آنکه بداند آغاز به دیدن ویدئویی از یوتیوب می‌کند.

از شر بدافزارهای یوتیوب در امان باشید

تصویر بالا را نگاه کنید. نمی‌خواهیم بگوییم محبوبیت ویدئو “گنگنم استایل” ازاینجا نشئت می‌گیرد، اما واقعاً چه کسی هنوز این ویدئو را نگاه می‌کند؟ چطور است که این آمار بازدید پس‌ازاین همه مدت هنوز در حال رشد است؟

چرا افراد بدافزارهایی می‌سازند که آمار بازدید را بالا ببرد؟ پاسخ ساده است، چون یوتیوب بخشی از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوایی می‌دهد که بازدیدکننده بیشتری را به سایت آن‌ها هدایت کرده باشند. البته این سرویس تمام سعی خود را برای شناسایی این دست‌کاری‌ها انجام می‌دهد، اما بازهم افراد بسیاری بی‌آنکه ردی به جا بگذارند از این راه کسب منفعت می‌کنند.

توصیه پایانی:

 

 

 

اگر چیزی به طرز مشکوکی خوب و وسوسه‌انگیز است مطمئن باشید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. مراقب این لینک‌های اغواکننده باشید.

و درنهایت اینکه مراقب کودکان خود باشید. نه‌فقط به خاطر اینکه در معرض محتوا غیر مناسب یوتیوب قرار نگیرند، بلکه برای اینکه ناخواسته در این دام‌های گسترده شده گرفتارتان نکنند.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *