Nissan Maxima 2016 با DAA مراقب رانندگان خواب آلود است

Nissan Maxima 2016 با DAA مراقب رانندگان خواب آلود است
  • 1394/1/16
  • علی رضاپور
  • 0

خواب آلودگی در رانندگی به هیچ وجه شوخی بردار نخواهد بود. طبق آمار های انجمن اتومبیل آمریکا، این عامل هر ساله باعث ۶۴۰۰ تصادف مرگ بار در آمریکا می شود. به همین دلیل هم ۶ آوریل (۱۷ فروردین) را به نام «رانندگی بدون خواب آلودگی» نام گذاری کرده اند. شرکت اتومبیل سازی نیسان سیستمی به نام «هشدار دهنده ی دقت راننده» (Driver Attention Alert یا به اختصار DAA) را طراحی کرده که هنگام کاهش تمرکز راننده ، به او هشدار می دهد.

سیستم DAA قرار است در اتومبیل Nissan Maxima در سال ۲۰۱۶ رونمایی شود. این سیستم یکی از بهترین سیستم های امنیتی اتومبیل در جهان است. Nissan Maxima در شهر نیویورک آغاز به کار خواهد کرد. بدن انسان به گونه ای است که اگر مدتی در جایی بنشیند و یک کار تکراری را انجام دهد، کم کم توجه و تمرکز خود را به آن کار از دست می دهد. هر راننده ای به تدریج تمرکزش را از دست می دهد ولی این امر زمانی خطر ساز می شود که بیش از حد زیاد شود. سیستم امنیتی DAA نیسان Maxima این کاهش تمرکز را اندازه گیری کرده و با رسیدن به مرز خطر به راننده هشدار می دهد. سیستم یاد شده بوسیله ی ایجاد سرو صدا راننده را متوجه رانندگی می کند.

۲۰۱۶-maxima-nissan

شاید پیش خود فکر کنید که چطور ممکن است این سیستم متوجه ی عدم تمرکز راننده شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که راه های زیادی در شناسایی این امر وجود دارد. یکی از این روش ها به شرح زیر است.
در اتومبیل Nissan Maxima حسگر (سنسور) هایی تعبیه شده است که قادر به شناسایی الگوی حرکت در جاده ها می باشد. اگر راننده ی خواب آلود راه را اشتباه برود یا از مسیر دیگری برود اتومبیل تشخیص داده و با مقصد مورد نظر که قبلا توسط راننده انتخاب شده بود مقایسه می کند. همچنین سیستم DAA با آنالیز (بررسی) رفتار راننده به این نتیجه برسد که باید به او هشدار بدهد یا نه. به عنوان مثال اگر راننده مدتی ترمز نزند یا اینکه بین خطوط (لاین) جاده مداوما جابجا شود DAA زحمت بیدار کردن راننده را می کشد و می گوید آیا به استراحت نیاز دارید؟

سیستم یاد شده، با خاموش شدن خودرو خاموش شده و خود را ریست می کند. همچنین لازم به ذکر است که این سرویس امنیتی قابل غیر فعال شدن هم می باشد. این سیستم برای اولین بار در خودروی Nissan Maxima 2016 نصب شده است. باید ببینیم که شرکت های اتومبیل سازی دیگر در جواب به این تکنولوژی چه محصولی ارائه می کنند؟

[منبع: GizMag]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *