برخورد دهنده ی بزرگ هادرونی آماده شده است

برخورد دهنده ی بزرگ هادرونی آماده شده است
  • 1394/1/17
  • علی رضاپور
  • 0

برخورد دهنده ی بزرگ هادرونی (LHC)  مقتدرانه به دنیای علم فیزیک بازگشت. این دستگاه بزرگ که توسط CERN ساخته شده است، باری دیگر آماده ی استفاده می باشد. اکنون این دستگاه عظیم در حال کار می باشد.

ماه آینده قرار است که پروتون ها را در ۱۳ ترا الکترون ولت با هم برخورد دهند تا به کوارک ها دست یابند؛ این مقدار بار اکتریکی تقریبا دو برابر مقدار باری است که در نسخه ی قبلی این دستگاه بکار می رفت. گویی تعمیراتی اساسی روی این شتاب دهنده انجام شده است. این شتاب دهنده ی هادرونی کمک بزرگی به علم فیزیک ذرات کرده و خواهد کرد چون درک ما را نسبت به مسائل حل نشده ای چون «ماده ی تاریک» ، «نوترینو» ، «ضد ماده» و هر بخشی از فیزیک ذرات که قبلا قابل دسترسی و آزمایش نبود تغییر داد.

lhc17

این شتاب دهنده در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی آغاز به کار کرد. بعد از ۹ روز، دمای یکی از قطعات ابر رسانا بسیار بالا رفت و دچار نقص فنی شد. تعمیر این دستگاه ۱۴ ماه به طول انجامید و نهایتاً در نوامبر ۲۰۰۹ دوباره شروع به کار کرد. برخورد دهنده ی یاد شده، بعد از مدتی باز هم دچار نقص فنی شد که اخیرا آن را تعمیر کرده اند.

اگر علاقمند به دنیای فیزیک و نجوم باشید و اخبار مربوط به آن را دنبال کنید می دانید که در اولین نسخه ی این برخورد دهنده، ماده ای به نام «بوزون هیگز» که به اصطلاح فیزیکدانان آن را ذره ی خدا می نامند کشف شد. بوزون هیگز ذره ای است که جرم دارد. یکی از پیچیده ترین و متناقض ترین مسائل فیزیک، بوزون ها هستند.

شاید دومین نسخه ی این برخورد دهنده ی هادرونی بتواند راز بوزون ها را بر ملا کند.

[منبع: EnGadget]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *