باتری آلومینیومی جدیدی که در ۶۰ ثانیه شارژ می شود

باتری آلومینیومی جدیدی که در ۶۰ ثانیه شارژ می شود
  • 1394/1/18
  • علی رضاپور
  • 1

یکی از مهم ترین مشکلات دنیای دیجیتالی ما، کمبود ظرفیت باتری ها می باشد. برای حل این مشکل محققان دست به تولید باتری های بسیاری زدند اما همه  آن ها یک مشکل اساسی داشتند؛ دیر شارژ شدن. البته مشکلات دیگری هم از قبیل انفجار باتری وجود داشت. این مدل آلومینیومی بسیار امن و سازگار با طبیعت می باشد. از همه مهم تر اینکه فقط در ۶۰ ثانیه شارژ می شود.

محققان دانشگاه Stanford موفق به دستیابی به فناوری جدیدی در حوزه ی باتری های آلومینیومی شده اند. آن ها با استفاده از نانو لایه های گرافن و همچنین آلومینیوم باتری ارزان قیمتی را ساختند که در مدت کوتاهی شارژ می شود و خطری برای هیچ کس ندارد. طبق مقاله ای که برای معرفی این باتری در مجله ی Nature به چاپ رسیده است، این باتری که ماده ی اصلی آن آلومینیوم است یکی از مدعی ترین فناوری های ذخیره ی انرژی در آینده به شمار خواهد آمد. فناوری باتری های آلومینیومی که به «باتری های فردا» مشهور اند، چند مدتی است که بخاطر ویژگی های منحصر به فردش همه را به تعجب وا داشته است. علیرغم باتری های جدید و سازگار با محیط زیست دیگر، قیمت سرسام آوری ندارد و می تواند به راحتی در بازار مورد استقبال قرار گیرد.

electricity-05

بر خلاف باتری های قابل شارژ لیتیومی که واکنش پذیری بسیار زیادی داشتند، این نسل از باتری ها به هیچ وجه منفجر نمی شوند، حتی اگر حرارت داده شوند و یا اینکه سوراخ یا خم شوند. به همین دلیل می تواند در بسیاری از اسباب بازی های دیجیتالی کودکان مورد استفاده قرار گیرد. باتری های ساخته شده تسط محققان دانشگاه Stanford ویژگی های دیگری هم دارد. کارایی این محصول دو برابر محصول های موجود در بازار است. همچنین یکی از مهم ترین مزایای این فناوری این است که ظرفیت آن کم نمی شود. به عبارتی دیگر اگر باتری های موجود در بازار را با اندکی شارژ (مثلا درصد ۱۰) دوباره شارژ کنیم، کم کم ظرفیت آن رو به زوال و افت خواهد رفت. اما باتری های یاد شده به هیچ وجه دارای این مشکل نیستند. این خبری خوش برای کمپانی های سازنده ی محصولات دیجیتالی مخصوصا تلفن همراه خواهد بود.

البته باتری یاد شده، بدون نقص نیست و معایب اندکی نیز دارد. مهم ترین معایب این تکنولوژی، کم بودن ولتاژ خروجی می باشد. در واقع ولتاژ خروجی توسط این باتری ها نصف باتری هایی است که از خانواده ی لیتیوم هستند. البته این مشکل هم راه حلی دارد. قرار دادن گرافیت در الکترود کاتد می تواند تا حدودی این نقص را بهبود بخشد.

هنوز تاریخ مشخصی اعلام نشده است که چه زمانی این تکنولوژی شروع به کار می کند. امیدواریم که در آینده روی اسمارت فون های خود این باتری را مشاهده کنید.

[منبع: Neo Win]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام و احترام
    خواهشمندیم نویسنده و مشخصات کامل مقاله دانشگاه استندفورد را دقبقا ذکر بفرمایید به دلیل آنکه می خواهیم به نوشته ها و مطالب مندرج در این مقاله استناد کنیم و در قسمت رفرنس مقاله خود این مقاله را بیاوریم
    در صورت امکان نام دقیق مقاله را ذکر کنید.
    “محققان دانشگاه Stanford موفق به دستیابی به فناوری جدیدی در حوزه ی باتری های آلومینیومی شده اند. آن ها با استفاده از نانو لایه های گرافن و همچنین آلومینیوم باتری ارزان قیمتی را ساختند که در مدت کوتاهی شارژ می شود و خطری برای هیچ کس ندارد. طبق مقاله ای که برای معرفی این باتری در مجله ی Nature به چاپ رسیده است، ……”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *