باکتری ها هم با یکدیگر ارتباط اجتماعی دارند

باکتری ها هم با یکدیگر ارتباط اجتماعی دارند
  • 1394/1/23
  • علی رضاپور
  • 0

همه ی ما باکتری ها را موجودت میکروسکوپی تنهایی می دانیم. این سخن یک زیست شناس Kevin Griffith است که بر روی این موضوع مطالعات بسیاری داشته است. با این وجود، اخیراً دانشمندان به نتایجی دست یافته اند که نشان می دهد باکتری ها در گروه های مختلف نشانه های ارتباطی معینی از خود نشان می دهند.

هر باکتری هنگامی که در یک جامعه ی باکتریایی قرار می گیرد سیگنال های مختفی را منتشر می کند. این سیگنال ها، شیمیایی هستد. فرایند ارتباط هر باکتری با سایر هم نوعان خود در یک گروه را quorum sensing می نامند. Kevin Griffith ، زیست شناس موجودات میکروسکوپی از دانشگاه Massachusetts Amherst ، در این باره می گوید:

این سیگنال ها فقط عامل ارتباط نیستند بلکه باعث کنترل میزان ذرات «بیومدیکالی» در آن ها می شود؛ در نتیجه ارتباط اجتماعی یک باکتری باعث طول عمر آن می شود.

Kristina Boguslawski ، Kevin Griffith و Patrick Hill در مجله ی Molecular Microbiology جزئیات این تحقیقات را به تفصیل شرح داده اند. آن ها در این مقاله چگونگی کشف این پدیده، روش ارتباطی آن ها و تاثیر آن بر پزشکی نوین را بررسی کرده اند. نتیجه ی تحقیقات آن ها، ارائه ی یک مدل زیستی به نام Bacillus subtilis (باکتری زیرک) بوده است.

Model

Griffith در ادامه افزود:

تحقیقات در آزمایشگاه من به باکرتی ها اختصاص دارد. ما در این جا به بررسی انواع زبان های باکتریایی می پردازیم. همچنین در حال مطالعه روی سیگنال های این موجودات میکروسکوپی هستم و می خواهیم بفهمیم که آن ها چگونه سیگنال های خود را درک می کنند. ما این کار را توسط رمز گشای «پلاسمید» (Rap60 یاPhr60) انجام دادیم.

یکی از دستاورد های اساسی در این تحقیقات، کمک به علم سلول های بنیادی بوده است. همچنین برای محققان تعجب آور است که چگونه این سیگنال های شیمیایی باعث بیماری موجودات زنده نمی شوند؛ البته به شرطی که درون بدن موجود زنده ای باشند. اما چگونه این موجودات میکروسکوپی در یک اجتماع ارتباط بر قرار می کنند؟ در واقع، پاسخ این پرسش در مقاله ی منتشر شده توسط محققان یاد شده وجود دارد؛ به اختصار، این موجودات هنگامی که در یک گروه قرار می گیرند، ماده ای خارج سلولی (extracellular) ترشح می کنند که سیگنال نامیده می شود. این ترشحات ممکن است متفاوت باشد و کد بندی این ارتباطات نیز در همین ترشحات مخفی شده است.

همان طور که ذکر شد، سیگنال های شیمیایی منتشر شده توسط باکتری ها باعث کنترل تولید پاد زی ها و مواد سمی هم می شود؛ عاملی که باعث مرگ خودشان می شود. دو گروه زبان باکتریایی وجود دارد:

  1. گروه اول: باکتری هایی که از یک نوع هستند سیگنال های خاصی را منتشر می کنند که باکتری های دیگر قابل رمز گشایی آن نمی باشند.
  2. گروه دوم: همه ی باکتری ها از یک نوع الگوریتم ارتباطی جامع برخوردار هستد که می توانند با هم ارتباط بر قرار کنند.

e_coli

این دو نوع ارتباط باعث می شود که باکتری ها موفقیت بیشتری در کار های خود داشته باشند. تا قبل از این باکتری ها یکی از عجایب دنیای زیست شناسی بود که تا حدی رفتارشان توسط مدل یاد شده توجیه شده است. پروتئین Rap60 که در این آزمایشات اهمیت زیادی داشته است، می تواند نقش این عامل را در رشد زیستی بیشتر تبیین کند. محققان یاد شده در این آزمایشات، انتظار نداشتند که Rap60 ها این قدر مفید واقع شوند. هنوز هم Kevin Griffith و سایر همکارانش به دنبال رمز گشایی سیگنال های باکتری های دیگر و یا به عبارتی دیگر ارتباطات نوع اول هستند.

شاید شما تا قبل از این خبر، باکتری ها را موجودات ریز و بسیار تنهایی می پنداشتید که هیچ گونه فایده ای به غیر از بیمار کردن موجودات ندارند اما این موجودات بسیار هوشمند تر از آن چیزی هستند که ما فکر می کنیم. طبق علم امروز، این ارتباطات باکتری ها برای ما خوشایند نیست چون پایداری شان بیشتر و کارشان سریع تر انجام می شود اما خیلی طول نمی کشد که محققان باکتری ها را هم به کمک بشریت وادار می سازند.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *