آیا جهان هستی در حال بزرگ شدن است؟

آیا جهان هستی در حال بزرگ شدن است؟
  • 1394/1/23
  • علی رضاپور
  • 0

یک تیم تحقیقاتی از ستاره شناسان از دانشگاه Arizona دریافتند که می توان از ابر نو اختر ها (super nova) فاصله های فضایی را به دست آورد. این ارقام روز به روز در حال بزرگ شدن هستند اما آن قدر نیست که به چشم بیاید. نتایج این تحقیقات این مفهوم را به ما می رساند که جهان در حال انبساط است اما نه آن قدر که قبلاً تصور می شد.

از زمان انفجار بزرگ (بیگ بنگ) تا اکنون، جهان در حال انبساط بوده و است. این تیم تحقیقاتی پس از تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیده اند که ابر نو اختر ها بسیار متونع تر از آن چیزی اند که دانشمندان دیگر فکر می کردند. این تنوع را می توان از انفجار های ستاره ای مختلف تشخیص داد.

اگر مشتاق مطالعه ی نتایج این تحقیقات به تفصیل هستید، تیم تحقیقاتی نتایج مطالعات خود را در Astrophysical Journal در قالب مقاله ای منتشر کرده است. در این مقاله، سوال اصلی این است که «جهان با چه سرعتی در حال انبساط می باشد؟» و مقاله حول این پرسش می چرخد. نکته ی مهم در این مقاله این است که تاکید شده است سرعت تورم جهان هستی بسیار کمتر از اعداد پیش بینی شده است.

Peter A. Milne ، رهبر این تیم تحقیقاتی و یکی از اختر شناسان دانشگاه Arizona ، اذعان داشته است که ابر نو اختر های نوع Ia که ستاره شناسان آن ها را «فانوس دریایی» می نامند و طبق آن ها به بررسی دیگر ابر نو اختر ها می پردازند، تنوع بیشتری داشته و فقط یک نوع نیست.

Milne در ادامه افزود:

این تفاوت ها در ابر نو اختر ها منجر به تقسیم این پدیده ها به دو گروه شده است؛ گروه اول که بسیار کم هستند در نزدیکی ما قرار دارند و گروه دوم که اکثریت را تشکیل می دهند در فاصله ی بسیار زیادی از ما قرار دارند.

انرژی تاریک، یک انرژی مرگبار است که باعث انبساط جهان می شود. این تحقیقات نشان داده است که انرژی تاریک آن چنان هم که فکر می شد خطری برای جهان ندارد. در سال ۲۰۱۱ سه دانشمند بخاطر کشف تاثیر انرژی تاریک بر روی انبساط جهان جایزه ی نوبل فیزیک را اخذ نمودند.

۱٫۱۳۳۷۹

ابر نو اختر ها، بر اثر انفجار یک ستاره ی غول پیکر پدید می آید. هر روزه تحقیقاتی روی آن ها انجام می شود و هر روزه پدیده های تازه ای را کشف می کنند. طبق تحقیقات قبلی دانشمندان و اختر شناسان، رفتار کهکشان ها چنان است که جهان مانند یک بالون در حال انبساط است. ستاره شناسان، اکنون بطور کلی واقعیت این انبساط را پذیرفته اند و معادلات میدان اینشتین، در تئوری نسبیت عام می تواند برای انطباق با یک جهان در حال انبساط تفسیر شود.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *