سوپرنوا (و یا ابرنواختر) نشان می دهد که سرعت رشد جهان کمتر از حد انتظار است

سوپرنوا (و یا ابرنواختر) نشان می دهد که سرعت رشد جهان کمتر از حد انتظار است
  • 1394/1/25
  • علیرضا اصغری
  • 0

شاید الان به نظرتان نیاید، ولی آنچه شما تا کنون درباره رشد جهان میدانستید، احتمالا تغییر کرده است. محققان دانشگاه آریزونا اخیرا دریافته اند که نوع خاصی از سوپرنوا (Ia) آن طور که داده های پیشین می گفتند، یک وسیله سنجش معتبر برای اندازه گیری میزانِ بزرگ شدن جهان نمی باشد. (برای توضیح بیشتر باید بگوییم که سوپر نوا یا ابرنواختر یکی از مراحلِ پایانی عمر یک ستاره میباشد که طی آن با انفجاری بسیار بزرگ مقادیر بسیار زیادی از مواد تشکیل دهنده خود را به همراه انرژی عظیمی از امواج الکترومغناطیس و نوترینو در فضا پراکنده میسازد.)

Galaxy-UV-Optical

با مقایسه یک تصویر اپتیکال با یک تصویر فرا بنفش (مشابه تصویر ترکیبی که در بالا مشاهده می نمایید)، آنها دریافتند که ستاره های دورتر که در گذشته منفجر شده اند، ‌رفتاری مشابه با ستاره های نزدیک تر به ما نداشته اند. به عبارت دیگر، سوپرنوا های قدیمی الزاما به همان نزدیکی که ما تاکنون فکر می کردیم،‌ نمی باشند. و چنانچه این موضوع صحت داشته باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که جهان به همان سرعتی که در کتابها آمده است در حال رشد نمی باشد.

نکته مهم ولی فریبنده این است که بتوان فهمید مدل هایی که هم اکنون مبنای سنجش ما قرار دارند تا چه میزان، غیر دقیق هستند. برای یافتن پاسخ دقیق این پرسش نیاز به کند و کاو در تعداد زیادی تصاویر اپتیک و فرابنفش می باشد. و چنانچه این اتفاق بیفتد، ‌در آن صورت محققان درک بهتری از آنچه از زمان بیگ بنگ اتفاق افتاده است،‌ پیدا خواهند کرد. یافته های این تحقیقات همچنین دربرگیرنده میزان انرژی های مبهم و ناشناخته موجود در کهکشان نیز خواهد بود.

منبع: [engadget]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *