کشف سنگ های غنی از آهن در مریخ ؛نشانه ای از حیات؟

کشف سنگ های غنی از آهن در مریخ ؛نشانه ای از حیات؟
  • 1394/2/2
  • علی رضاپور
  • 0

کاوشگر ناسا در سیاره ی سرخ، مریخ ، کشف عجیبی انجام داده است. مریخ نورد ناسا نوعی سنگ آهن به نام «هماتیت» در سطح این سیاره یافته است که یک ماده ی معدنی مهم در ساختار زمین نیز می باشد. دانشمندان و محققان ناسا دریافتند که چگونه مواد معدنی بر روی مریخ حفظ می شوند. این امر می تواند درک ما را در مورد وجود حیات در مریخ بهبود بخشد. در ادامه با گویا آی تی همراه شوید.

همان طور که ذکر شد، وجود این سنگ معدن احتمال وجود حیات در آن منطقه را بسیار افزایش داده است. بیشتر مطالعات و تحقیقات بر روی کشف مواد آلی بر سطح سیاره ی سرخ انجام می شود در حالی که مواد معدنی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. روند کار به اینگونه است که دانشمندن ناسا موادی را که مریخ نورد آن ها پیدا می کند، شناسایی می کنند و سپس نمونه ی مشابه آن را در زمین مورد بررسی قرار می دهند تا متوجه روابطی در این میان شوند. باور های قبلی در علم شیمی اینگونه بود که مواد غنی از آهن باعث نابودی مواد آلی می شوند اما این طور نیست. یافته های دانشمندان ناسا این پدیده را کاملاً بالعکس شرح می دهد؛ در واقع دستاورد آن ها حاکی از این است که آهن یاعث پایداری مواد آلی می شود که پایه های حیات هستند.

بدون شک در اغلب سیاره ها، مواد آلی وجود دارند و می توانند پایه های حیات را تشکیل دهند اما پایداری آن ها امری ضروری است چون تشکیل حیات بسیار زمان بر است. شاید اکنون بند بالا را کاملاً درک کرده باشید. آهن باعث می شود که مواد آلی ثبات بیشتری داشته باشند و در مقابل شرایط نامناسب از بین نروند. به همین دلیل دانشمندان وجود این فلز گران بها را نشانه ای حیات می دانند. Mary Parenteau، دانشمند و محقق موسسه ی SETI و همچنین یکی از اعضای مرکز تحقیقاتی حیات فرازمینی Ames در ناسا، و همکارانش برای بهبود یافته هایشان اقدام به مطالعه بر روی لیپید ها کردند تا از پایه های حیات پرده بردارند. لیپید ها مولکول هایی آلی هستند که جداره های سلولی و ساختاری آن را تشکیل می دهد. این مولکول ها نشان می دهند که چگونه میکرو ارگانیسم ها در مقابل تغییرات محیطی مقاومت و تغییر وضعیت می دهند.

۱-ironrichrock

این کشف می تواند دلیلی بر وجود ذخایر گرمایی در زیر سطح زمین باشد. این مواد از دوران جوانی مریخ بر روی آن باقی مانده اند؛ هنگامی که سیاره ی سرخ بسیار جوان بود. سنگ های غنی از فلز آهن در دره ای حوالی ایستگاه فصایی در مریخ بوده است. این دستاورد ها تا حد غیر قابل باوری به ماموریت های بعدی مریخ کمک خواهد کرد. متاسفانه جزئیات دقیقی در این باره منتشر نشده است. شاید دلیل آن عدم اطمینان بر روی این مقوله باشد. طبق آمار ناسا، ماموریتی در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد که می تواند حقایق زیادی از مریخ را بر ملا کند.

یکی از دلایلی که بشر هنوز به حیات فرازمینی دست پیدا نکرده است، عدم شناخت دقیق از حیات باستانی در زمین است. اگر درک ما از شروع حیات در سیاره ی مادری مان کامل تر شود، بدون شک حقایقی را از فضا در می یابیم که همه را به تعجب وا می دارد.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *