بهبودها و عملکردهای جدید در Light room 6

بهبودها و عملکردهای جدید در Light room 6
  • 1394/2/2
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 1

سرانجام عکاسان و ادیتورهای عکاسی به آرزوی بلندمدتشان رسیدند: لایت روم ۶ آماده شد. این برنامه به عنوان برنامه ای مستقل در مجموعه Adobe Creative Cloud و‌ با نام Light room CC عرضه خواهد شد. اما عکاسان عزیز باید احساساتشان را کنترل کنند، چون نسخه جدید بیش از آنکه یک انقلاب باشد شبیه به یک بروز رسانی است.
تقریبا دو سال از عرضه لایت روم ۵ گذشته است. نسخه شماره ۵ از لحاظ ظاهر و عملکرد یک بروزرسانی ویژه به حساب می آمد. بزرگترین  تغییر در این نسخه از لایت روم سرعت آن است‌. عملکرد لایت روم ۶ بستگی زیادی به پردازنده گرافیکی و قدرت پردازش آن دارد. اما Adobe تضمین کرده است که بهبود در سرعت در بسیاری از رایانه های جدید نیز مشاهده شود. حتی اگر سیستم شما مک بوک پروی ۴ سال پیش باشد هم بهبود در عملکرد برنامه و سرعت ابزارهای جداگانه را احساس خواهید کرد.
بارز ترین بهبود در سرعت رندر کردن ابزارهای exposure و distort مشاهده می شوند – تغییرات انجام شده به وسیله این ابزارها نسبت به نسخه های قبلی با سرعت بیشتری اجرا می شوند. همچنین باز کردن مجموعه ای بزرگ از تصاویر نیز سرعت بیشتری نسبت به گذشته دارند، اما همچنان آنقدر طول می کشند که بتوانید چرخی در اتاقتان بزنید یا حساب توئیترتان را چک کنید.

Screen_Shot_2015-04-20_at_4.00.24_PM.0
اما رندر کردن تصاویر RAW همچنان زمان زیادی طول می کشد. در لایت روم جدید، یک ثانیه یا بیشتر طول می کشد تا بتوانید نسخه ای رندر شده از تصویری که در حال ویرایش آن هستید را مشاهده کنید. بنابراین اگر بخواهید به سرعت از کیفیت تصاویر ویرایش شده باخبر شوید شاید مجبور شوید از یک برنامه دیگر استفاده کنید.

Adobe ویژگی های جدیدی نیز به این برنامه اضافه کرده است که قابل ذکر ترین آنها “HDR merge” یا ترکیب HDR و “Panorama merge” به معنی ترکیب تصاویر پاناروما است. همان طور که می دانید ابزارهای پاناروما و HDR آنقدرها هم انقلابی به حساب نمی آیند، اما این دو مورد جدید فایل های DNG با کیفیتی تولید می کنند که می توان بدون نگرانی از افت کیفیت به ویرایش آنها پرداخت (بر خلاف کار کردن با تصویری دارای فرمت Jpeg که به سرعت شاهد افت کیفیت خواهید بود).

یکی دیگر از قابلیت های جدید معرفی شده، افزودن شناخت صورت و نیز کنترل بهتر در ابزار فیلتر graduated است. همچنین پشتیبانی از ویرایش DNG نیز در برخی از دستگاه های دارای اندروید آب نبات چوبی افزوده شده است – که البته تنها DNG های گرفته شده با دوربین همان تلفن ها قابل ویرایش خواهند بود. در حال حاضر تنها تلفن های هوشمند اندکی هستند که بتوانند از این قابلیت پشتیبانی کنند که از جمله آنها سری نکسوس ۴، ۵ و ۶ و OnePlus One هستند.

از جمله سایر موارد اضافه شده به لایت روم، قابلیت همگام سازی بین تمامی دستگاه ها است. شما می توانید پوشه های هوشمندی را در هر دستگاهی مانند لپ تاپ، تلفن و یا تبلت ساخته و در جاهای دیگر از آنها استفاده کنید. برای مثال فرض کنید یک فایل را روی رایانه خانگی ویرایش کرده اید اما فراموش کردید آن را روی dropbox یا سایر سرویس های ابری ذخیره کنید. با قابلیت جدید، می توانید به این فایل در تلفنتان دسترسی داشته و آن را ویرایش کنید یا با سایرین به اشتراک بگذارید.

Lr6_WebGalleries_Channelimg.0

با این توضیحات، ارزش نسخه اشتراکی Creative Cloud بیش از پیش خواهد شد. کاربران می توانند با قیمت ۱۴۹ دلار نسخه مجزای لایت روم را خریداری کنند اما به این ترتیب از قابلیت همگام سازی بی بهره می شوند و برای خریدن سایر برنامه های adobe هم می بایست مبلغ جداگانه پرداخت نمایند. اما با اشتراک ماهانه Creative Cloud می توانند به نسخه های دسکتاپ، موبایل و تحت وب Light Room CC، همگام سازی فایل ها و سایر برنامه ها مانند فتوشاپ دسترسی داشته باشند.

فروش Light Room CC و Light Room 6 از همین امروز در وب سایت adobe آغاز شده است.

[منبع: The Verge ]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *