آیا Tau Ceti مشابه زمین است؟

آیا Tau Ceti مشابه زمین است؟
  • 1394/2/3
  • علی رضاپور
  • 1

در دو دهه ی اخیر تحقیقات بر روی سیاره های هم اندازه با سیاره ی زمین به طور چشم گیری افزایش یافته است. دانشمندان برای شناسایی یک سیاره به عنوان سیاره ی قابل سکونت پارامتر های متعددی را در نظر می گیرند. به عنوان مثال فاصله ی مناسب تا یک ستاره ی هم اندازه با خورشید ، داشتن ناهمواری های مناسب و همچنین از همه مهم تر داشتن جو (اتمسفر). یکی از گزینه هایی که در این آزمون سربلند بیرون آمده است، Tau Ceti می باشد. در ادامه با گویا آی تی همراه شوید.

 منظومه ی Tau Ceti همه ی ویژگی های بالا را دارد. این منظومه که به دور ستاره ی Tau Ceti می گردد، یکی از محبوب ترین اسام فضایی است که نویسندگان داستان های علمی و تخیلی از آن بهره می برند. از جمله مشهور ترین آن ها فیلم پیشتازان فضا می باشد. اخبار مربوط به این منظومه نزد علاقه مندان به حوزه ی نجوم بسیار محبوب می باشد. یکی از مکان هایی که احتمال وجود حیات فرازمینی وجود دارد، سیاره های موجود در این منظومه است.

یکی از مهم ترین نکات که گفتن آن خالی از لطف نیست، فاصله ی کم آن نسبت به زمین می باشد. البته فاصله در علم نجوم نسبی است. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی ، محبوبیت این منظومه بیشتر هم شد. در واقع در منظومه ی Tau Ceti پنج سیاره به دور ستاره ای شبیه به خورشید ما می چرخند. دو سیاره از آن ها در موقعیتی قرار گرفته اند که قابلیت پشتیبانی از حیات را داشته و قابل سکونت باشند؛ Tau Ceti e و Tau Ceti f .

گروه ASU که در این باره تحقیقات زیادی انجام داه بود، با استفاده از ترکیبات شیمیایی توانست مدلی برای تکامل فیزیکی و شیمیایی این سیاره ها طراحی کرده و ارائه دهد. آن ها با این آزمایشات توانسته اند مناطق قابل سکونت سیاره های نام برده شده را بیابند. اگر چه در این بند ذکر شده که سیاره های Tau Ceti e و Tau Ceti f قابل سکونت می باشند اما هیچ مدرکی برای وجود حیات در آن کشف نشده است؛ مصداق از این بند، قابلیت ارسال انسان بر روی آن ها می باشد.

۱-taucetithene

Michael Pagano، فوق دکترای اختر فیزیک و نویسنده ی مجله ی علمی Astrophysical Journal، در این باره می گوید:

سیاره ی e در حال حاضر از نظر فاصله با زمین، شرایط بهتری نسبت به همتای خود دارد اما اگر بخواهیم این دو سیاره را از لحاظ شرایط سکونت بررسی و مقایسه کنیم، Tau Ceti f بهتر و نوید بخش تر خواهد بود.

این تحقیقات نتیجه ی همکاری اختر فیزیک دانانی مانند Patrick Young ، Amanda Truitt و Michael Pagano از ASU و همچنین فیزیک دان معدنی، Sang Heon (Dan) Shim، می باشد. طبق مدل تیم تحقیقاتی نام برده شده، فاصله ی سیاره ی f تا زمین، یک میلیارد سال نوری است. این رقم در ظاهر بسیار دور به نظر می رسد. همان طور که ذکر شد، در این سیاره هیچ نشانه ی زیستی یافت نشد. Pagano ادعا کرد که انتظار ندارد این سیاره ها دارای حیات باشند اما یقین دارد که مکان خوبی برای زیستن انسان باشد.

یکی از مهم ترین نقاط تشابه این دو سیاره به زمین وجود ترکیبات منیزیم دار و سیلیکون دار می باشد که در زمین هم به وفور یافت می شوند و سنگ های معدنی را تشکیل می دهند. میزان عنصر منیزیم، ۱٫۷۸ برابر سیلیکون می باشد. این رقم ۷۰ % منیزیم موجود در خورشید است. اختر فیزیک دانان در راستی وجود این عناصر فراوان، پرسشی به ذهنشان خطور می کند: «این عناصر چه تاثیری بر سیاره دارند»؟ ASU محققان دیگری را از علوم مختلف دور هم جمع کرده است تا دریابد که این سیاره قابل سکونت می باشد یا خیر. آن ها معتقدند که احتمال سکونت پذیری e و f بسیار بالا باشد.

منتظر اخبار بعدی گویا آی تی در مورد منظومه ی Tau Ceti باشبد.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. بار و بندیل رو ببندیم آماده بشیم از این زمینی که درش بیماری دین فراگیر شده فرار کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *