۱۴ تکنولوژی فوق العاده ۱۰ سال اخیر ( قسمت اول )

۱۴ تکنولوژی فوق العاده ۱۰ سال اخیر ( قسمت اول )
  • 1394/2/13
  • مهدي ده نبي
  • 1

در دنیای تکنولوژی، همه چیز با سرعت زیادی در حال حرکت و پیشرفت است. باور کردنی نیست که کمتر از ۱۰ سال پیش، ما تولد فیس بوک و یوتیوب را جشن گرفتیم. در این مقاله، قصد داریم تکنولوژی های بی نظیری که در ۱۰ سال گذشته روی داده و دگرگونی های زیادی در زندگی ما به وجود آورده اند را به شما معرفی کنیم. با گویا آی تی همراه باشید.

سال ۲۰۰۵ – یوتیوب

۱

تفکر وبسایت یوتیوب توسط سه کارمند شرکت پی پال شکل گرفت و در نهایت، کمپانی بزرگ گوگل در فوریه سال ۲۰۰۵، آن را به قیمت ۱٫۶ میلیارد دلار از آنها خریداری کرد.

یوتیوب در حال حاضر، معروف ترین و بزرگ ترین سرویس به اشتراک گذاری فیلم و کلیپ در دنیا به حساب می آید که در حال حاضر، دارای ۳۰۰ ساعت کلیپ آپلود شده توسط کاربران می باشد.

سال ۲۰۰۶ – فیس بوک

۲

فیس بوک به صورت رسمی در فوریه ۲۰۰۴ به وجود آمد. اما هجوم کاربران و معروف شدن آن، از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. قبل از اجازه عضویت عمومی به همه کاربران، این شبکه مجازی مخصوص دانشجویان دانشگاه های هاروارد، بوستون، استنفورد و آیوی لیگ بود. در حال حاضر، فیس بوک با جمعیتی بالغ بر ۱٫۳ میلیارد نفر، ارزشی معادل ۲۱۲ میلیارد دلار را بری صاحب خود، یعنی مارک زاکربرگ در میان دارد.

سال ۲۰۰۶ – توییتر

۳

توییتر در مارچ ۲۰۰۶ متولد شد و در ماه جولای همان سال، به صورت رسمی به کاربران معرفی شد. این وبسایت مانند یک میکروبلاگ است که کاربران را با محدودیت ۱۴۰ کاراکتری روبرو می کند و این پست ها، توییت نام دارند که به کاربران، اجازه آپدیت کردن و نوشتن شرح حال خود در ۱۴۰ حرف را می دهد.

سال ۲۰۰۷ – آیفون و آی او اس

۴

اپل در سال ۲۰۰۷ و بعد از رونمایی از آیپاد و ایجاد تحول در قسمت موسیقی، پا به عرضه تلفن های هوشمند گذاشت و بار دیگر، نحوه استفاده کاربران از تلفن های همراه را دچار انقلاب بزرگی کرد. آیفون در آن زمان، اولین تلفن هوشمند نبود. اما می توان آنها را بهترین تلفن هوشمند زمان خود دانست.

اپل در سال ۲۰۰۴، با تیمی ۱۰۰۰ نفره، کار خود را بر روی پروژه ای عظیم با نام ” پروژه بنفش ” آغاز نمود و در نهایت در سال ۲۰۰۷، با معرفی آیفون به عنوان حاصل این پروژه در کنفرانس MacWorld سال ۲۰۰۷، دنیا را شگفت زده کرد.

سال ۲۰۰۷ – کیندل آمازون

۵

نسل اول کیندل در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۰۷ با قیمتی معادل ۳۹۹ دلار عرضه شد. موجودی انبار این محصول در کمتر از ۶ ساعت به فروش رفت و تا آوریل سال ۲۰۰۸، کاربران دیگر را منتظر گذاشت.

نمونه اولیه کیندل با صفحه نمایش ۶ اینچ و حافظه داخلی ۲۵۰ مگابایت عرضه می شد. یکی از مهم ترین عوامل فروش بالای این محصول در آن زمان، قابلیت استفاده از ۳G برای دانلود و خواندن کتاب ها بود.

سال ۲۰۰۸ – اندروید

۶

اندروید در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی بزرگ گوگل متولد شد و در نهایت در سال ۲۰۰۸، اولین ورژن آن پا به عرصه تلفن های هوشمند گذاشت. هدف اندروید از ابتدا، ازائه خدمات و شخصی سازی بیشتر به کاربران بوده است. در سال ۲۰۱۴ و طبق آمار، ۷۷٫۸ درصد کاربران دنیا از این سیستم عامل استفاده می کردند.

سال ۲۰۰۹ – گوگل مپ

۷

سرویس های نقشه و مکان یابی از مدتی قبل وجود داشت. اما گوگل با معرفی سرویس نقشه خود در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۹ با نام Google Maps در دنیا، انقلاب عظیمی را در این عرصه ایجاد کرد.

تا پیش از عرضه گوگل مپ، کاربران باید به صورت مرتب ورژن های جدید نرم افزارها، فرمورها و … را از طریق سی دی های موجود در سیستم خود نصب می کردند و از آنها استفاده می کردند. اما امتیاز گوگل مپ، توانایی استفاده از آن به صورت بی سیم و تحت اینترنت بودن آن بود.

 


 

 

بخش اول این مطلب را در همین قسمت به پایان می رسانیم. امیدواریم که این مطلب برای شما جالب بوده و ما در قسمت دوم آن که به معرفی تکنولوژی های متولد شده در سال ۲۰۱۰ به بعد است، دنبال نمایید.

در صورتی که مطلب خاصی طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ برای شما جالب بوده و ما آن را معرفی نکردیم، حتما آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. بازتاب: تکنولوژی های فوق العاده ۱۰ سال اخیر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *