آسیا، علت اصرار Apple به رنگ طلایی

آسیا، علت اصرار Apple به رنگ طلایی
  • 1394/2/13
  • مهدي ده نبي
  • 0

تیم کوک مدیر عامل شرکت Apple ، همواره تأکید زیادی بر قدم گذاشتن این کمپانی در مسیر تکنولوژی های سبز و سیاست های ترقی خواه اجتماعی دارد. اما اگر نگاهی بر محصولات اخیر اهالی کوپرتینو بیاندازیم، درک خواهیم کرد که قضیه، چیزی فراتر از این موضوع است و آن هم چیزی نیست جز مبحث تجمل گرایی.

این مبحث از آیفون ۵ اس طلایی رنگ آغاز شد، به آیپد طلایی رنگ رسید و در نهایت، مکبوک طلایی رنگ نیز پا به این عرصه گذاشت.

یک پیغام روشن و واضح در این بخش به چشم می خورد، آن هم تجمل گرایی و زندگی لوکس است. آیا موضوع به این معنی است که آمریکا به دهه هشتاد، یعنی زمانی که داشتن مقادیر زیادی طلا نشانگر توانایی مالی زیاد برخی افراد که از راه کلاهبرداری به آنها رسیده بودند، بازگشته است؟

جف کاروالیو، عضو هیئت رئیسه شرکت Highsnobiety که در زمینه مد و گرایش مصرف کنندگان به این مسائل فعالیت می کند، می گوید :

[quote font_size=”18″]محصولات دارای رنگ طلایی در کشور آمریکا در حال حاضر به عنوان اشیاء تجملاتی به حساب نمی آیند. شما مقادیر زیادی از محصولات دارای جنس استیل را مشاهده خواهید کرد، اما اجناس طلایی رنگ زیاد به چشم نمی خورند.[/quote]

اما دلیل اصرار زیاد اپل به تولید محصولات طلایی رنگ چیست؟

برای رسیدن به سرنخ و پاسخ این سوال، نگاهی به کشورهای شرقی می اندازیم.


خلاصه ای در مورد رنگ بندی محصولات اپل

پیش از ورود رنگ طلایی به محصولات اپل، آنها در سه حالت زیر تولید می شدند :

  1. ترکیب رنگ های روشن و تیره ( آیفون و آیپد )
  2. رنگ نقره ای ( مکبوک ها )
  3. رنگ های دیگر ( آیفون ۵ سی، بسیاری از آیپادها و آیمک های نسل قبل )

اما مکبوک جدید دارای سه رنگ نقره ای، خاکستری تیره و طلایی است.

ipad-mini-3-hands-on-13

همانطور که اشاره شد، آیفون ۵ اس، اولین محصول اپل بود که در سال ۲۰۱۳ با رنگ طلایی عرضه شد. برای بسیاری از افراد در آن زمان، رنگبندی این محصول بسیار شگفت انگیز بود. بعد از گذشت مدت زمان نه چندان زیاد، در سال ۲۰۱۴، اپل دست به تولید آیپد ایر ۲ و آیپد مینی ۳ با رنگ طلایی ، در کنار رنگ خاکستری تیره نیز زد و این رنگ را وارد چرخه تولید محصول دیگر خود کرد.

از طرفی دیگر، برای آن دسته از افرادی که دارای وضع مالی آنچنان خوبی نبودند، کمپانی اپل دست به تولید آیفون ۵ سی با رنگ هایی مانند صورتی، سبز، آبی و زرد زد که تا حدودی یادآور آیمک های دهه ۹۰ بود.

اپل تا به این لحظه، هیچگونه توضیحی در مورد فلسفه رنگبندی محصولات خود نداده است. اما فروشندگان اپل استورها معمولا این نکته را به خریداران یادآور می شوند :

” در صورتی که در مورد دیوایس خود مطمئن هستید، یکی از رنگ های نقره ای، خاکستری تیره یا طلایی را انتخاب نمایید. اما اگر می خواهید دستگاه خود را سریعا عوض نمایید، یکی از مدل های رنگی را انتخاب کنید. “

applwached

هنس نویبرت، مدیر ارشد بخش خلاقیت شرکت Frog در این زمینه می گوید :

[quote font_size=”18″]انتخاب رنگ طلایی برای یک دیوایس، به نظر من یک پسرفت به حساب می آید. چرا که رنگ طلایی در دنیای امروزی کنار رفته و من به هیچ عنوان، نمی توانم فلسفه تولید یک دستگاه با این رنگ را درک کنم.

جانی آیو، مدیر ارشد طراحی اپل است و رنگبندی های محصولات اپل، زیر نظر او انتخاب می شود. او شخصی است که از کالاهای لوکس استفاده می کند و آنها را دوست دارد.

تولد ساعت اپل به رنگ طلایی ، که به نظر من یک کامپیوتر از جنس طلا به حساب آید نیز به همین دلیل است. من تنها به یک سوال فکر می کنم. آیا تیم بازاریابی اپل، قصد دارند این شرکت را تبدیل به یک کمپانی تولید کننده محصولات لوکس و تجملی نمایند؟[/quote]


عقربه طلایی رنگ قطب نما، شرق را نشان می دهد.

 اگرچه پالت رنگی اخیر محصولات اپل ممکن است یک استراتژی به حساب آید، اما نگاهی به روند تغییرات آیمک از رنگ های متعدد و رسیدن آن به رنگ هایی با تعداد کم، نشان دهنده آن است که در هر برهه از زمان، اپل طیف خاصی از کاربران را نشانه می گیرد.

jnive8976

زمانی که آیمک که از تنوع رنگی بالایی برخوردار بود، در سال ۲۰۰۱ به دو رنگ سفید و مشکی تغییر رنگ داد، نشان داد که اپل، مطالعات و تحقیقاتی که خبر از محبوبیت این دو رنگ در میان مردم دارد را قبول کرده است. اما در بین این دو رنگ نیز، رنگ سفید از استقبال بیشتری در بین مردم آمریکا برخوردار است.

بر اساس همین آمار، نتایج و تحقیقات، آیمک بعدی در سال ۲۰۰۲ تنها در رنگ سفید و با قیمتی معادل ۱۸۰۰ دلار تولید و عرضه شد.

stvimc9876

سال های زیادی از تولید پرچمدار اپل، یعنی آیمک با رنگ سفید گذشته و امروزه، سلایق بسیار تغییر کرده است. نظر تیم بازاریابی اپل هم در این مورد نیز عوض شده و آنها، هدف خود را تغییر داده اند. عقربه قطب نما این بار، شرق دنیا، یعنی آسیا را هدف گرفته است. جایی که سلایق متفاوت است، مخصوصا زمانی که بحث خرید کالای لوکس به میان بیاید. حدس رنگ ها برای شما، نباید آنچنان سخت به نظر برسد؟

درست حدس زدید! نقره ای، خاکستری و طلایی. رنگ های جدیدی که امروزه محصولات اپل شامل آیفون، آیپد، مکبوک و اپل واچ را در بر می گیرد.

رمانی که تیم کوک در سال ۲۰۱۳ مشغول ارائه گزارش مالی شرکت اپل بود، کشور چین را به عنوان هدف خود برای عرضه محصولات اعلام نمود. این کشور که جمعیتی بالغ بر ۱٫۳ میلیارد نفر را در خود جای داده است، می تواند گزینه فوق العاده مناسبی برای یک شرکت به حساب بیاید.

چین، منبع سریع رشد و درآمد برای اپل به شمار می رود. به همین دلیل نیز در سه ماهه پایانی ۲۰۱۴ و اول ۲۰۱۵ ، سود خوبی نصیب اهالی کوپرتینو شد. بعد از چین نیز، ژاپن هدف دوم اپل به شمار می رود که در آن کشور، رنگ های نقره ای، خاکستری و طلایی از طرفداران زیادی برخوردار می باشد.

gldmcbk

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، رنگ های نقره ای ، خاکستری و طلایی به عنوان رنگ های منتخب برای محصولات لوکس و تجملی در کشورهای چین، ژاپن، تایلند و ویتنام به حساب می آمد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *