موتور جست و جوی استاتوسی “Add a Link” فیسبوک برای خلاص شدن از گوگل

موتور جست و جوی استاتوسی “Add a Link” فیسبوک برای خلاص شدن از گوگل
  • 1394/2/25
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

باز کردن لینک ها در تلفن های هوشمند (البته به جز بعضی مدل ها مانند Note 4) کاری بسیار طاقت فرساست و باعث می شود کاربران با عملیات عجیب و غریبی برای باز کردن یک لینک ساده دست به گریبان باشند. بنابراین وقتی فیسبوک متوجه می شود بسیاری از کاربران در استاتوس های خود لینک های مربوط به صفحه های وب را به اشتراک می گذارند به فکر معرفی یک موتور جست و جوی درون برنامه ای افتاده که به آنها اجازه می دهد در نوار استاتوس فیسبوک به دنبال لینک های دلخواهشان بگردند و به این ترتیب احتیاجی به گوگل نداشته باشند.

در حال حاضر بعضی از کاربران iOS در کنار گزینه های افزودن تصویر یا موقعیت جغرافیایی یک مورد جدید را با تیتر “add a link” یا “افزودن یک لینک” مشاهده می کنند. اگر عبارت کوتاهی را در این بخش اضافه کنید آنگاه فیسبوک فهرستی از لینک های مشابه را نمایش می دهد که می توانید از آنها در به اشتراک گذاریهایتان استفاده کنید و همچنین پیش نمایشی از خود وب سایت مشاهده کنید. به نظر می رسد نتایج این جست و جو بر اساس علاقمندی های کاربران و همچنین زمان اضافه شدن لینک ها در سایت های اصلی مرتب شده باشند.

facebook-add-a-link

با توجه به اطلاعاتی که فیسبوک در اختیار رسانه ها قرار داده است، این ویژگی تنها برای بخش محدودی از کاربران در آمریکا فعال شده است. فیسبوک ادعا می کند بیش از یک تریلیون صفحه را برای جست و جوی کاربرانش فهرست کرده است و این لینک ها بر اساس اطلاعاتی انتخاب شده اند که کاربران فیسبوک در اختیار این کمپانی قرار داده اند. بنابراین داده های مورد استفاده در این مرورگر در اختیار گوگل نیستند.

اگر این قابلیت به صورت همه گیر در اختیار کاربران قرار گیرد، باعث می شود نیازی به استفاده از جست و جو گر گوگل و یا جست و جوی فید فیسبوک برای پیدا کردن یک لینک خاص نیست. این گزینه می تواند باعث شود لینک های بیشتر و در نتیجه مستند تری در فیسبوک به اشتراک گذاشته شوند. به علاوه اینکه فیسبوک می تواند با قرار دادن تبلیغات در این لینک ها درآمد بسیار زیادی داشته باشد. همچنین این نکته را نیز باید در نظر داشت که به وسیله این قابلیت جدید می توان جامعه ای آماری از نوع اطلاعات در گردش در بین کاربران و همچنین علایق آنها در زمان های خاص به دست آورد.

فیسبوک یکی از بزرگترین بخش های اینترنت است که در حدود ۲۵% از ترافیک شبکه های اجتماعی تحت وب را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده است. برای درک بزرگی این عدد کافی است آن را با ترافیک اشغال شده از سوی توئیتر یعنی ۰٫۸۸% مقایسه کنید. با توجه به این آمار، بسیاری از وب سایت ها تمایل دارند صفحات خود را از طریق فیسبوک در معرض دید افراد در سرتاسر جهان قرار دهند و همچنین بسیاری از شرکت ها برای فروش یا معرفی محصولاتشان به تبلیغات در آن روی آورده اند. همه این اتفاقات درآمد بسیار زیادی برای فیسبوک به همراه داشته اند و اضافه کردن گزینه به اشتراک گذاری لینک نیز می تواند درآمد این شرکت را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

همچنین این قابلیت جدید می تواند در راستای تصمیم جدید فیسبوک برای بومی کردن اخبار در فید خود قرار گیرد. فیسبوک در نظر دارد در ازای غنی تر کردن نیوزفید خود با استفاده از اخبار مستقیم خبرگزاری ها، درصدی از سود خود را به آنها اختصاص دهد.

وال استریت ژورنال گزارش داده است که این برنامه فیسبوک به زودی اجرا خواهد شد و فیسبوک قصد دارد ۱۰۰% درآمد آگهی های فروش اجناس را در صورت فروش هر محصول توسط خود فروشندگان به آنها اختصاص دهد. این رقم در صورت فروش محصول توسط فیسبوک به ۳۰% خواهد رسید.

این تصمیم باعث خواهد شد کاربران فیسبوک در صورت نیاز به لینک های بیشتر از محیط برنامه خارج نشوند و به این ترتیب مدت زمان بیشتری را داخل برنامه سپری کنند. در نتیجه می بینیم که دیوار فیسبوک هر روز بلند تر و بلند تر از قبل می شود.

[منبع: Tech Crunch ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *