اضافه شدن دکمه خرید در نتایج جستجوی گوگل

اضافه شدن دکمه خرید در نتایج جستجوی گوگل
  • 1394/2/27
  • حسین محمودزاده
  • 0

به نظر می رسد گوگل قصد دارد مراحل آزار دهنده خریدهای اینترنتی را ساده تر کند که این امر را با ارائه یک پایانه خرید در وبسایت خود محقق خواهد کرد. این غول جستجوی اینترتی جزئیاتی را از این طرح ارائه کرده است که نشان می دهد از این پس کسانی که قصد خرید اینترنتی یک محصول را دارند پس از جستجوی آن در بخش shopping موتور جستجوی گوگل و انتخاب محصول مورد نظر به راحتی با کلیک بر روی کلید خریدی که در زیر آن قرار داده شده می توانند کالای مورد نظر را سفارش دهند. گوگل این ایده را برای اولین بار در ماه دسامبر سال گذشته مطرح کرد و با بازخوردهای مثبت و منفی متعددی روبرو شد. اما حالا به نظر می رسد این شرکت به یک جمع بندی نهایی رسیده و نظرات منفی ارائه شده در رابطه با طرح خود را موجه نمی داند.

buy-button-googleدر ابتدای امر گوگل کمی محتاط عمل کرده و دکمه خرید را در نتیجه جستجوهای مرورگرهای دسکتاپ نشان نخواهد داد. مطمئنا اگر این طرح بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها نظر مثبت گوگل را جلب کند در آینده شاهد ورود دکمه خرید اینترنتی به مرورگرهای دسکتاپ نیز خواهیم بود. اطلاعاتی که توسط گوگل در مورد این طرح داده شده مطمئنا بسیار جزئی است و بیشتر موارد مربوط به آن به صورت محرمانه باقی مانده است ولی همین اطلاعات اندک باعث شروع بحث های جدی در مورد آینده و عواقب این طرح شده است.

خرده فروشان اینترنتی از ورود گوگل به حوزه ای که چندین سال است در انحصار آنها بوده است ابراز ناخرسندی نموده اند. اما اگر به واقعیت مسئله نگاه کنیم، گوگل هم اکنون از این امکان برخوردار است تا دقیقا بداند شما چه زمانی بر روی یک تبلیغ کلیک می کنید و به صفحه مربوط به فروش یک کالا هدایت می شوید، که البته در آن صفحه نیز نظارت داشته و امکان پی بردن به اینکه چه زمانی شما تصمیم به خرید می گیرید را دارد. در واقع گوگل همواره از لحظه ای که شما سایت این شرکت را با کلیک بر روی یک لینک ترک می کنید تا زمانی که خرید خود را انجام دهید نظاره گر فعالیت شماست و خرده فروشان تا الان از این حجم بالای اطلاعات گوگل ابراز نگرانی نمی کردند! پس حال نگرانی سایت هایی نظیر Amazon و eBay و سایر خرده فروشان در مورد چیست؟ گوگل اینک قصد دارد تصمیم نهایی کاربران در مورد خرید یک کالا را اداره کند. این به چه معنی است؟ با این کار گوگل زمان سپری شده از زمان کلیک بر روی یک تبلیغ تا فروش محصول را کوتاه تر می کند که این کار باعث می شود احتمال خریدهای تصادفی کاربر که با مراجعه به سایت فروشگاه خرده فروشی و مشاهده سایر کالاها انجام می شد، کاهش یابد. و این مطمئنا برای خرده فروشان چیز خوشایندی نیست. اما از طرف دیگر گوگل هم اکنون اطلاعات بسیار دقیقی از خرید هایی که از نتایج جستجوی این سایت منتج می شود را در اختیار دارد. آیا صاحبان این تبلیغ های اینترنتی که خود خرده فروشان هستند مایل نیستند تا این اطلاعات آماری دقیق را در مورد تبلیغ هایشان در اختیار داشته باشند. پس چرا باز هم از اقدام جدید گوگل ابراز نگرانی کرده اند؟

ebay-amazonشاید ترس خرده فروشان از بایت ورود گوگل به این عرصه و استفاده از این حجم بالای اطلاعات در راستای ارائه ویترینی از محصولات در جهت رقابت با آنها باشد. اما چرا آنها نگران این موضوع هستند در حالی که هزینه بالای تحویل کالا عاملی است که مانع پیشرفت رقبا شده و این صنعت چند میلیارد دلاری را برای آنها در انحصار نگه داشته است. در حال حاظر Amazon بهترین شرکت دنیا در زمینه توزیع انبوه کالا و مدیریت لیست کالاست. شرکت eBay نیز تمام کالاهای خود را از طریق UPS (که به Amazon نیز خدمات می دهد) و USPS تحویل می دهد و دلیلی وجود ندارد که تحویل کالا توسط گوگل بر تحویل کالای شخصی در سایت eBay و یا تحویل کالای Amazon برتری داشته باشد. گوگل در زمینه هزینه نیز نمی تواند با این شرکت ها رقابت کند، زیرا Amazon اصلی ترین رقیب این شرکت در این راه است و در حال حاضر حتی Amazon نیز نتوانسته با میلیاردها فروش هنوز نتوانسته سود خیره کننده ای بدست آورد.

مطمئنا خرده فروشان اینترنتی به این اقدام گوگل به عنوان یک تهدید غیر مستقیم نگاه می کنند، زیرا با کوتاه کردن چرخه جستجو تا خرید، باعث کاهش خرید های غیر مستقیمی که به واسطه حضور مشتری و سپری کردن وقت در سایت خرده فروشان انجام می شد، خواهد شد. این امر باعث می شود تا مقدار زیادی از حجم اطلاعات آن ها در زمینه بازاریابی کاسته شود و همینطور اطلاعات پرداخت مشتریان را نیز از این پس از گوگل دریافت خواهند کرد و این اطلاعات مستقیما در سایت آنها وارد نخواهد شد، که هر دوی این موارد برای خرده فروشان و شرکای تجاری آنها اهمیت فراوانی دارند.

google shoppingدر آخر، شایان ذکر است که گوگل دکمه خرید را در قسمت جستجوی عادی این سایت نمایش نخواهد داد و این تغییر را فقط در قسمت shopping اعمال خواهد نمود. گوگل فعلا در حال آزمایش این موضوع و بررسی تاثیر اضافه شدن دکمه خرید به جای روند قدیمی می باشد که چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است. البته کماکان خرده فروشان فروش خود را انجام می دهند و در صفحاتی که گوگل دکمه خرید را قرار داده، آرم تجاری شرکت های تبلیغ دهنده و شرکت هایی که فروش را انجام می دهند، به شکل وسیعی به چشم می خورد. گوگل حتی قسمت عضویت ثبت نام در خبرنامه فروشندگان را نیز به این صفحات اضافه کرده تا خرده فروشان را ترغیب کنند تا به این طرح به چشم فرصت نگاه کنند نه تهدید! همانطور که در گزارش های ابتدایی این طرح آمده، گوگل سخت به دنبال راه اندازی “تجارت تراکنشی آنلاین (online transactional business)” برای خرده فروشی اینترنتی است و به نظر نمی رسد که گوگل به فکر ذخیره وبهره برداری از این اطلاعات خرید های اینترنتی باشد زیرا اصولا گوگل به طور مستقیم در کار خرده فروشی فعالیت ندارد و تنها می تواند با ارائه نتایج جستجوی بهتر، منفعت اندوزی کند.

از دید یک مشتری کنجکاو، این طرح می تواند با حذف کردن بسیاری از مشکلات موجود بین جستجو تا خرید محصول، منجر به فروش های اینترنتی بیشتری شود. دیگر نیازی نیست تا با سایت هایی که در گوشی موبایل به درستی بارگذاری نمی شوند، برای خرید یک کالا سر و کله بزنید. دیگر نیازی نیست تا اطلاعات حساب بانکی خود را تک به تک در تمام سایت های خرده فروشی وارد کنید. از این پس می توانید در سایت گوگل محصول مورد نظر را جستجو کنید و همان جا نیز آن را سفارش دهید.

منبع: [androidheadlines]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *