۱۰ تکنولوژی سبز که زمین را متحول خواهد کرد

۱۰ تکنولوژی سبز که زمین را متحول خواهد کرد
  • 1394/2/27
  • راضیه نائین
  • 0

در عصر حاضر که بحران کم آبی، پدیده ی گازهای گلخانه ای ، آلودگی هوا ، خاک و آب  و کمبود غذا در کره زمین بیداد می کند و زمین روز به روز بیشتر در خطر نابودی است ، فعالان محیط زیست و متخصصان فناوری به فکر چاره ای هستند  تا به کمک تکنولوژی های جدید بتوانند مشکلات کره زمین را تا آن جایی که می توانند حل کنند و آینده ی بهتری برای این کره ی خاکی و ساکنانش رقم بزنند .  در ادامه با ۱۰ تکنولوژی جدیدی که قادرند کره زمین را متحول کنند آشنا می شویم ،  برخی از این فناوری ها هم اکنون در دست ساخت است ، برخی در بسیاری از کشورها در حال انجام است و برخی دیگر هم احتمالا به زودی محقق خواهند شد .

  1. کشاورزی عمودی

در آینده کشاورزی در داخل فضاهای بسته شکل می گیرد و گیاهان بدون نیاز به خاک در مزارع عمودی کشت می شوند که در واقع ساختمان هایی چند طبقه هستند و نور خود را از منابع مصنوعی دریافت می کنند. در این روش، گیاهان سریع تر از روش معمول کشاورزی رشد می کنند و می توانند تا صد برابر بهره وری بیشتری داشته باشند . کارشناسان معتقدند که این نوع کشت آینده ی کشاورزی جهان بوده و تا سال ۲۰۵۰ به روش کشاورزی معمول بسیاری از کشورها تبدیل خواهد شد.

  1. خاکسپاری سبز

به تازگی سازوکار جدیدی برای تدفین درگذشتگان شکل گرفته که با روش های مرسوم پر از تصاعدات کربنی و شیمیایی مقابله می کند و از مواد تازه ای در آن استفاده می شود موادی که به تدریج کاملا تجزیه می شوند .

  1. سیستم های روشنایی مطلوب تر

در سال های اخیر پیشرفت های بسیاری در سیستم های روشنایی رخ داده است و بسیاری از کشوها برای مصرف بهینه برق و هم چنین جلوگیری از گرم تر شدن زمین و اثرات منفی دیگر استفاده از لامپ های پر.مصرف را در کشورهایشان ممنوع کرده و سیاست های تشویقی برای استفاده از لامپ های  LED فلورسنت پیداسازی کرده اند . اما به غیر از این در برخی کشورهای آفریقایی از این نوع لامپ ها برای مبارزه با ملاریا کمک گرفته می شود .

  1. کمپوست

خوشبختانه کشورهای زیادی به ساخت کمپوست از زباله های خود روی آورده اند  در فناوری ساخت کمپوست ترکیبی از ضایعات مواد خوراکی و زباله ها از راه تجزیه هوازی به خاک سیاه و سفید تبدیل می شوند .

 

  1. باتری ها

ایلان ماسک مدیر عامل کمپانی تسلا به تازگی از طرح  این شرکت برای ساخت کارخانه ای عظیم برای  تولید باتری های لیتیومی جهت استفاده ی ماشین های برقی در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد. هم چنین این شرکت از راه اندازی خط تولید جدید باتری های قابل شارژ خود که انرژی های خورشیدی را برای استفاده در منازل و محیط های کاری در خود ذخیره می کنند ، خبرداده است  .

 

  1. بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در منازل

وقتی صحبت از انرژی های تجدیدپذیر به میان می آید اولین چیزی که به ذهن می رسد انرژی خورشیدی است . بسیاری از کشورهای پیشرفته به استفاده از انرژی خورشیدی در منازل و مصارف خانگی روی آورده اند کشور آلمان یکی از کشورهای پیشگام در این عرصه است که بیش از ۷۵ درصد از انرژی های موردنیازش را از این راه به دست آورده است .

 

  1. تولید برق به کمک بادگیرهای کنار دریا

بادهای ساحلی یکی از بهترین و ارزان ترین راه های تولید انرژی به  خصوص تامین برق هستند در این روش توربین هایی در کنار دریاها نصب می گردد این توربین ها  قادرند برق را به شیوه ای سبز و سازگار با محیط زیست تولید کنند. اسکاتلند از جمله کشورهای پیشرو در تولید برق به این روش است .

 

  1. راکت های چندبار مصرف

کمپانی اسپیس اکس قصد دارد به ساخت راکت های چندبار مصرف هم به محیط زیست کمک کند و هم هزینه ی سفرهای فضایی را پایین بیاورد . همان طور که می دانید هر سفر فضایی با راکت های مجزایی انجام می شود که این خود هم هزینه بر بوده و هم به محیط زیست لطمه می زند . پروژه ی تازه ی این شرکت در مراحل ابتدایی قرار دارد اما می توان به آینده این پروژه امیدوار بود .

 

  1. کشت گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی

همواره خشکسالی در سراسر جهان تاثیرات زیان باری بر روی کشاورزی می گذارد و مزارع زیادی را نابود می کند ، به همین دلیل عده ای از محققان در حال کار و تغییرات و اصلاح بذرگیاهان هستند تا بتوانند با این تغییرات محصولات کشاورزی مقاوم در برابر خشکسالی و با نیاز حداقلی آب تولید و کشت کنند .

  1. خودروهای سبز ارزان

تولید خودروهای برقی و سازگار با محیط زیست تقریبا به یک مد در عرصه ی خودروسازی تبدیل شده و بسیاری از کمپانی های خودروسازی اقدام به عرضه ی خودروهای الکترونیکی یا اصطلاحا سبز کرده اند اما این خودروها که به جای بنزین سوخت شان برق است بسیار گران هستند و افراد کمی قادر به خرید این نوع خودروها می باشند .با این حال شرکت تسلا در راستای تشویق افراد به خرید این نوع خودروها اقدام به فروش خودروهای کارکرده ی الکترونیکی کرده است و هم چنین  شرکت BMW نیز اظهار داشته که کار ساخت ماشین های برقی با قیمت پایه ۳۰ هزار دلار را آغاز کرده است .

منبع :[huffingtonpost]

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *