سر و سامان دادن به اوضاع گوشی با DU Speed Booster

سر و سامان دادن به اوضاع گوشی با DU Speed Booster
  • 1394/2/29
  • محمد رضایی یزدی
  • 1

معمولا وقتی گوشی نویی میخرید و هنوز هیچ برنامه یا بازی روی آن نصب نکرده اید از سرعت و عملکرد آن نیز راضی هستید. اوایل همه چیز خوب پیش میرود اما به تدریج و به مرور زمان که برنامه ها و بازی های مختلفی روی آن نصب میکنید شاهد کند شدن عملکردش نیز خواهید بود.

تا آنجایی که حتی در بعضی مواقع انجام کارهای ساده ای همچون ارسال و دریافت پیامک نیز به کندی صورت میگیرد. تا به حال از خود پرسیده اید که چرا گذشت زمان باعث کند شدن عملکرد گوشی شما میشود؟ خوب جواب ساده است، گوشی، تبلت و رایانه بعد از مدتی استفاده از لحاظ نرم افزاری مستهلک میشوند و نیاز به سرویس دارند. برنامه هایی نیز برای همین منظور طراحی و ساخته شده اند که در زیر به بررسی یکی از معروفترین و کاربردی ترین این برنامه ها برای سیستم های اندرویدی خواهیم پرداخت.

 BigBlueBoostButton-e1407770440853

DU Speed Booster حتی اگر از لحاظ کاربردی بودن به پای دیگر برنامه های مشابه خود نرسد (که بعید میدانیم اینطور باشد) رابط کاربری بسیار زیبایی دارد که حس حرفه ای بودن را به کاربر منتقل میکند. وقتی برنامه را باز میکنید یک دایره بزرگ وسط صفحه میبینید که یک سری خط چین روشن در پایین آن و یک سری خط چین خاموش در بالای آن قرار گرفته اند. در وسط این دایره عددی بین ۰ تا ۱۰۰ قرار میگیرد که در واقع امتیاز عملکرد گوشی شماست. واضح است که هر چقدر این عدد بزرگتر باشد گوشی شما نیز عملکرد بهتری خواهد داشت. به محض باز شدن برنامه یک اسکن کلی از عملکرد کلی گوشی شما گرفته میشود و امتیاز عملکرد آن در وسط دایره با رنگ قرمز مشخص میشود. در تستی که ما با گوشی خود انجام دادیم امتیاز عملکرد گوشی ۵۶ بود. پس معلوم میشود به مرور زمان عملکرد گوشی ما ۴۴ درصد کاهش داشته و نیازمند یک سرویس اساسی است! اتفاقا همین مورد توسط خود برنامه هم تذکر داده میشود. اگر گوشی شما نیاز به سرویس داشته باشد در زیر امتیاز عملکرد آن عبارت “boost needed” (نیاز به تقویت) را مشاهده خواهید کرد. خوب حالا تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که این دایره را لمس نمایید.

 du-booster-apk

به محض لمس دایره یک سری مواردی که باعث کندی عملکرد گوشی میشوند همچون فایل های موجود در حافظه نهانگاهی (کش)‌ برنامه ها، پروسه های غیرضروری موجود در حافظه رم گوشی شما که فضای آن را بی جهت اشغال کرده اند و برخی برنامه هایی که هنگام روشن کردن گوشی به صورت خودکار بارگذاری میشوند و عملا نیازی به آنها نیست شناسایی میشوند. فایل های موجود در کش پاک میشوند، پروسه های غیر ضروری از حافظه رم خارج میشوند و اجازه بارگذاری خودکار از برنامه های غیرضروری گرفته میشود. خوب عملکرد گوشی ما بعد از لمس دایره از ۵۶ به ۱۰۰ رسید و تمام خط چین های خاموش نیز روشن شدند. اگر دقت داشته باشید همین روشن شدن خط چین های خاموش میتواند نوعی طراحی هوشمندانه رابط کاربری برنامه به حساب بیاید که به راحتی حس بهبودی را به کاربر منتقل میکند. در یک نگاه کلی این تمام کاری است که برنامه برای شما انجام میدهد. لمس یک دایره و درست شدن یا بهتر بگوییم بهینه سازی همه چیز در چند ثانیه مخصوصا برای کاربرانی که اطلاعات فنی چندانی ندارند میتواند بهترین گزینه باشد. اما اگر شما جزء کاربران حرفه ای هستید و میخواهید وارد جزئیات شوید ۶ گزینه دیگر برای شما در نظر گرفته شده که با لمس هر کدام میتوانید به صورت تخصصی تر به بهینه سازی محیط گوشی خود بپردازید یا اطلاعات بیشتری راجع به عملکرد آن بدست آورید.

 url

یکی از گزینه های مذکور گزینه Accelerator (شتاب دهنده) است. وقتی این گزینه را لمس کنید سریعا حافظه رم گوشی شما اسکن شده و فضای خالی آن به صورت درصد با همان سبک دایره ای که در فوق از آن یاد شد به شما نشان داده میشود. بعد از این برنامه هایی که در حافظه رم قرار گرفته اند به شما نشان داده میشوند. شما میتوانید در کنار هر کدام از آنها که خواستید تیک بگذارید و نهایتا در پایین صفحه گزینه accelerate (شتاب دهی) را لمس کنید که باعث میشود کلیه برنامه های تیک خورده از حافظه رم خارج شوند. خبر بد آنکه یک سری از این برنامه ها مثل مگس های سمجی که وقتی از شیرینی دورشان میکنید باز هم برمیگردند دوباره به حافظه رم بازمیگردند! البته این برنامه ها معمولا جزء برنامه هایی هستند که نیاز است پروسه ای از آنها در حافظه رم موجود باشد مثل برنامه های پیام رسان که به محض دریافت پیامی باید شما را آگاه کنند.

 url

گزینه کاربردی دیگری که در اختیار شما قرار میگیرد گزینه Trash Cleaner (پاکسازی فایل های به درد نخور) است. این گزینه به نوعی کار گزینه قبلی را نیز انجام میدهد به این معنا که میتواند برنامه های موجود در حافظه رم را نیز تخلیه کند. داخل همین گزینه، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که برای پاک کردن فایل های موجود در حافظه نهانگاهی (کش) برنامه ها، فولدرهای خالی، فایل های لاگ و فایل های نصب بلا استفاده به صورت دستی است. دکمه پاکسازی در پایین صفحه به شما نشان میدهد که بعد از پاکسازی چه مقدار از فضای گوشی شما آزاد خواهد شد.

url2

از دیگر گزینه های کاربردی برنامه میتوان به گزینه security (امنیت) اشاره کرد که شامل یک آنتی ویروس و مشاور حریم شخصی است. اگر گزینه آنتی ویروس را لمس کنید برنامه به صورت خودکار شروع به اسکن برنامه ها میکند و در نهایت بدافزارها و برنامه هایی که ممکن است استفاده از آنها از لحاظ امنیتی ریسک بالایی داشته باشد را به شما معرفی نموده و امکان پاک کردن آنها را نیز فراهم میاورد. در میزان کارایی آنتی ویروس فکر کنیم همین بس که در اسکنی که ما با یک آنتی ویروس نسبتا معروف (نام آن را ذکر نمیکنیم!) انجام دادیم هیچ گونه تهدید امنیتی تشخیص داده نشد ولی با آنتی ویروس این برنامه یکی از برنامه های مشکل دار که امکان ارسال اعلانات سروری (پوش) بدون رضایت کاربر را داشت به ما معرفی شد. مشاور حریم شخصی در همین گزینه نیز در نوع خود جالب است. این مشاور به شما نشان میدهد کدام برنامه ها چه دسترسی هایی دارند. این دسترسی ها به صورت طبقه بندی شده پشت سر هم قرار گرفته اند و تعداد برنامه هایی که آن دسترسی را دارند در زیر هر طبقه بندی نوشته شده است. برخی از این طبقه بندی های عبارتند از: دسترسی برای خواندن یا ارسال پیامک، دسترسی به دفترچه تلفن گوشی، سرویس های مکان یاب، خوانش فهرست تماس ها، دسترسی برقراری تماس، دسترسی عکس یا فیلمبرداری، دسترسی به اطلاعات کلی گوشی همچون اطلاعات سخت افزاری آن و …

 url2

ضمنا برنامه قادر است با اعمال برخی تنظیمات کلی باعث اجرای سریعتر بازی ها نیز بشود. به هر حال اگر مدتهاست از گوشی خود استفاده میکنید و احساس میکنید عملکرد آن نسبت به گذشته کندتر شده است توصیه میکنیم حتما از این برنامه یا برنامه های بهینه ساز مشابه آن استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *