بررسی کامل Android M

بررسی کامل Android M
  • 1394/3/10
  • زهرا معبودی
  • 0

درصد سهم اندروید لالی پاپ تقریبا به مرز ۱۰% رسیده است اما این به این معنی نیست که گوگل پس از انتشار آخرین بروز رسانی در نشست I/O 2014 بیکار نشسته است بلکه سخت در تلاش بوده و نتیجه این زحمات اندروید M را حاصل کرده است که هم اکنون در نشست I/O گوگل ۲۰۱۵ معرفی شده است و این به این معناست که شرکت بیشتر وقت خود را صرف زیر و رو کردن کد های جدید و رو کردن تمامی امکانات جدیدی که این نسخه داراست می کند. در  این مقاله به بررسی ویژگی های اصلی اندروید ام می پردازیم.

m

خداحافظی با درخواست اجازه اپلیکیشن ها

درخواست اجازه اپلیکیشن ها در اندروید M مورد بازرسی دوباره قرار گرفته اند. اولا اینکه صریحا مشخص شده بود که اندروید M تمرکز بیشتری بر روی تجربه کارکرد با رابط کاربری دارد تا تغییرات ظاهری همانطور که اندروید لالیپاپ این مسعله مورد نظر بوده است. اولین تغییری که در نشست گوگل از آن پرده برداری شد تغییر در اجازه اپلیکیشن ها بود. یکی از جنبه های کم اهمیت اندروید که روزانه با آن زیاد سر و کار داریم. در اندروید M که همانند لالیپاپ یک نسخه مخصوص توسعه دهندگان خواهد داشت کاربران تعداد دفعات بسیار کمتری با درخواست های اپلیکیشن سروکار خواهند داشت زیرا از این به بعد درخواست های اپلیکیشن تنها یک بار لازم خواهند بود نه هر بار که اپلیکیشن را نصب می کنید.

Android-M-design-features-screenshots-56

به عنوان مثال اگر شما می خواهید از طریق Whatsapp یک پیام صوتی ارسال کنید شما تنها یک بار باید به اپلیکیشن اجازه این کار را به دهید و در دفعات بعدی از شما درخواست اجازه استفاده از میکروفون در Whatsapp خواسته نمی شود. این تغییر ذکر شد مشمول تمامی اپلیکیشن ها از جمله دوربین و موقعیت یاب می شود که کار با آن ها بسیار ساده تر و معقولانه تر شده است.

از آن جایی که شاید شما بخواهید در آینده اجازه ای را از اپلیکیشنی صلب کنید می توان با رجوع به بخش تنظیمات وارد بخشی شوید که به شما اجازه می دهد برای هر اپلیکیشی اجازه خاصی را اعمال کنید و یا آن را صلب کنید.

 

Google Now بهتر از همیشه

گوگل Now متن شما را میفهمد و به کمک شما می آید. یکی از بزرگترین ارتقا هایی که در اندروید M صورت گرفته است مربوط به Google Now می باشد. این کمک رسان دیجیتال موتور جستجوی گوگل هم اکنون در نوع خود یکی از بهترین هاست اما خوش بختانه گوگل از خود راضی نیست.

Now-on-tap-sider

Google Now که از این به بعد “Now on tap” خواهد بود متون شما را بهتر تشخیص می دهد و شما را یاری می کند و همچنین اپلیکیشی که استفاده می کنید و اینکه چه اطلاعاتی را فاش می کنید را برایتان مشخص می کند. این به دستیار گوگل اجازه می دهد تا کار های هوشمند زیادی را انجام دهد به عنوان مثال دریافت یک پیام در وایبر که به شما می گوید کاری را انجام دهید (مثلا بردن لباس ها به خشکشویی!) و یا پیشنهاد رفتن به یک رستوران برای Google Now بسیار مهم است! یک کلیک بر روی کلید هوم برنامه را بالا می آورد که به شما پیشنهاد می کند یک یاد آور برای رفتن به خشکشویی تنظیم کنید و همچنین به شما اپلیکیشن هایی را پیشنهاد می کند تا با آن ها در رستوران نوبت رزرو کنید!

اگر چه این قابلیت ها تنها مختص اپلیکیشن وایبر نخواهد بود. اگر درحال موسیقی گوش دادن هستید و گوگل Now را باز کنید و در مورد خواننده آن ترک موسیقی سوال کنید دستیار به صورت خودکار فرد مورد نظر را شناسایی می کند. مثال دیگر را می توان در کروم دید. تنها کافیست نام آن ستاره سینمایی که مد نظرتان است را هایلایت کنید و سپس با فشردن و نگه داشتن کلید هوم Google Now را بالا بیاورید تا به صورت خودکار تمامی اطلاعات مربوط آن شخص را برایتان پیدا کند. اما بهتر از همه چیست؟ هیچ کدام از اپلیکیشن های فوق نیازی به بروزرسانی ندارند تا با این قابلیت جدید Google Now سازگار شوند.

Android Pay و Native Fingerprint Scanning Support

Android Pay پاسخ گوگل به Apple Pay و Samsung Pay

دیگر معرفی اساسی مربوط به سرویسی مشابه با Apple pay بود که Android Pay نامیده شد. در اصل این سرویس نسخه جدید Wallet گوگل است به اجازه پرداخت های درون اپلیکیشن را می دهد. همانطور که می توانید تصور کنید این سرویس از NFC برای برقراری ارتباط با پایانه استفاده می کند.

در صدر سرویس های پرداخت همراه اندروید M همچنین قابلیت پشتیبانی بومی از اثر انگشت را نیز به همراه دارد تا از این به بعد سازندگان نیازی به ارایه پشتیبانی نداشته باشند. این قابلیت به همراه Android Pay نشان می دهد گوگل به صورت جدی وارد عرصه پرداخت های همراه شده است.

Chrome اینجا آنجا همه جا

اگر شما هم عادت دارید مطالبتان را در فیسبوک بخوانید حتما متوجه شدید که اپلیکیشن فیسبوک دیگر برای باز کردن لینک ها شما را وادار به باز کردن یک مرورگر جداگانه نمی کند بلکه تمامی مقالات درون خود فیسبوک باز می شوند. قابلیتی مشابه نیز به بقیه اپلیکیشن ها می آید و به توسعه دهندگان اجازه می دهد چنین قابلیتی را در محصولات خود بکار ببرند. بار سنگین این عمل بر دوش کروم قرار می گیرد در حالی که رابط کاربری همراه با طراحی اپلیکیشن ثابت خواهد ماند.

Chrome-inside-Pinterest-sider

حال چرا این امر باید برایتان مهم باشد؟ چون این افزونه به اپلیکیشن ها این اجازه را می دهد تا محتوا را قبل از باز کردن بارگزاری کند و این گونه زمان بارگزاری مطالب به مقدار قابل توجه ای کاهش خواهد یافت.

حالت Dozingاستند بای در اندروید M مصرف باتری را بسیار بهینه تر می کند

اینکه مصرف باتری در بسیاری از اسمارت فون ها همواره یک مسعله فراگیر است بدیهیست که بروزرسانی عظیمی همچون اندروید M تمرکز قابل توجه ای در این جنبه از تجربه کاربری داشته است. همراه با اندروید M گوگل حالت Dozing یا به عبارتی چرت زدن را معرفی کرد که مود خاصی است که زمانی که سنسور های گوشی تشخیص دهند دستگاه شما برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نمیگیرد فعال می شود (مثلا وقتی گوشی روی میز کارتان قرار دارد) و گوشی را به حالت عمیق تری از استند بای می برد. خوش بختانه حالت Dozing مانع رسیدن پیام ها و هشدار های شما نمی شود.

اما نتایج این عملکرد چیست؟ گوگل ادعا می کند که با کمک حالت Dozing در اندروید M شاهد استندبای ۲x نسبت به لالیپاپ خواهیم بود اگر این ادعا صحت داشته باشد پس Dozing mode واقعا انقلابی در نوع خود محسوب می شود!

بد نیست این نکته را نیز بگوییم که گوگل پشتیبانی از USB C را نیز همگانی کرده است این بدین معناست که دستگاه های این چنینی بزودی فراگیر می شوند.

نکات کوچک :

تمامی قابلیت های جدید اندروید M همانند Android Pay و مصرف انرژی بهینه تر پر سر و صدا نیستند اما همین چیز های کوچیک زندگی روز مره را آسان تر و یا سخت تر می کنند. دو نمونه از این امثال کوچک انتقال محتوا و تنظیم صدا هستند.

Direct share

در حالی که به اشتراک گذاری انواع مختلف محتوا یک نکته اساسی در اندروید بوده است اما لازم به ذکر است که یک ارتقا اساسی برای این قابلیت لازم بوده است. نه تنها اپلیکیشن های بسیار زیادی برای اشتراک گذاری محتوی وجود دارد اما بسیاری از دستگاه ها عادت های کاربری شما را به خاطر نمی سپارند.

Android-M-design-features-screenshots-05

با توجه به اینکه اندروید قرار است کاملا حول محور تجربه کاربری بهتر بچرخد منطقیست که گوگل روی تنظیمات صدا کار کرده است. در اندروید M دستگاه شما می فهمد که شما با چه کسی و چگونه تبادل اطلاعات می کنید. پس اگر شما به صورت مداوم با همسر خود به تبادل اظلاعات بپردازید دستگاه اندروید Mای شما می فهمد که در آینده شما به احتمال زیاد قصد انتقال اطلاعات با او را دارید پس او را در صدر لیست پیشنهادی خود قرار می دهد.

این عملکرد به صورت اختصاصی در گوشی هایی با رابط کاربری اندروید وجود داشته است اما خوب است که گوگل تصمیم گرفته است که هم به این عملکرد توجه خاصی کند و همچنین ایده های هوشمند را وارد اندروید کند.

 

بالاخره تنظیمات صدا فهرست بندی شدند

یکی دیگر از قابلیت های هوشمند که در رابط کاربری های ساخت شرکت های سازنده گوشی که در اندروید خام لالیپاپ وجود نداشت تنظیمات صدای فهرست بندی شده است. این بدین معناست که اگر شما بخواهید صدای اعلانات و آلارم را تغییر دهید اما صدای موزیک یا صدای زنگتان بی تغییر بماند شما حتما می بایست اپلیکیشنی برای انجام این عمل داشته باشید. پس تنظیم صدای چند رسانه ای تنها در اپلیکیشن های مختص موزیک وجود داشت اما در اندروید M از این به بعد تنظیمات صدا شامل اسلایدر هایی برای تنظیم صدای همه بخش ها وجود خواهد داشت.

اندروید M به روایت تصویر : نیم نگاهی به آپدیت عظیم بعدی

  1. اخطار

Warning

ما در حین راه اندازی نکسوس ۶ با این هشدار رو به رو شدیم. منطقیست

  1. Now on Tap

Now-on-Tap

درست اول کار ما سعی کردیم Now را درجا فعال کنیم اما متاسفانه این قابلیت هنوز راه اندازی نشده است!

  1. تنظیم ولوم جدید

New-volume-bar

همانطور که گوگل قول داده بود اسلایدر تنظیم صدا گسترش یافته است و شما می توانید به تنظیمات ولوم اجزای مختلف دسترسی داشته باشید

  1. DND

Do not Disturb و Priority mode از این به بعدبه جای تنظیم ولوم از طریق نوار اعلانات قابل استفاده هستند

DND

  1. DND #2

Do Not Disturb در اندروید M بدین شکل خواهد بود

DND-2

  1. صفحه اپلیکیشن های جدید

صفحه اپلیکیشن های جدید شامل یک سری تغییرات قابل توجه شده است.

نخست اینکه به صورت عموردی حرکت می کند نه افقی. دوما اینکه اپلیکیشن ها بر اساس الفا با حروف بزرگ در کناره چیده شده اند. سوما گزینه نوار “Favorites” در بالای لیست حضور دارد که به صورت خودکار اپلیکیشن های پرکاربرد در آنجا قرار می گیریند. و نهایتا یک جستوگر برای جستجوری اپلیکیشن ها وجود دارد.

New-app-drawer

۷.جستجو گر اپلیکیشن ها

App-drawer-search

۸٫تغییرات در اپلیکیشن Phone

تغییرات در اپلیکیشن Phone کمی تامل بر انگیزند. تب ها به جای نوشته تبدیل به ایکون شده اند. بعید است این تغییر ماندگار باشد زیرا در لالیپاپ ایکون ها به نوشته تغییر پیدا کرده بودند

Tweaks-to-the-Phone-app

  1. تنظیمات اپلیکیشن Phone

منوی تنظیمات اپلیکیشن Phone دیگر بیشتر آپشن ها را در منو های جانبی پنهان نمی کند و در معرض دید مستقیم قرار گرفته اند.

Phone-app-settings

  1. Easter Egg

به اندروید M Easter Egg خوش آمد بگویید! متاسفانه به غیر از پاپ آپ اعلانات و شکلک ها در زیرش چیز دیگری برای دیدن وجود ندارد.

Easter-egg

  1. تنظیمات تم

آپشن جدید که در منو توسعه دهندگان جای داده شده است به شما اجازه می دهد تم منوی تنظیمات را از رنگ روشن به تیره تغییر دهید. همچنین یک گزینه اتوماتیک وجود دارد که به نظر می رسد رنگ منو را بر اساس زمان روز و روشنایی تغییر می دهد.

Theme-options

  1. تنظیمات تم #۲ – در عکس زیر هم در مورد تم ویژگی های جدیدتری مشاهده می کنید

Theme-options-2

  1. Google Maps

تغییرات جزیی ای در Google maps دیده می شود. مانند یک پاپ آپ کوچک در زیر صفحه که موقعیت کنونی شما را نشان می دهد. به نظر بدرد بخور می آید!

Google-Maps

  1. اطلاعات اپلیکیشن ها

صفحه اطلاعات اپلیکیشن ها از این به بعد این شکلی خواهند بود. بخش app permissions را می بینید؟

App-properties

  1. App permissions

گوگل نحوه عملکرد اجازه اپلیکیشن ها را در اندروید M تغییر داده است و به جای اینکه در هر بار نصب یک اپلیکیشن آن ها را تایید کنید با یک بار این کار را انجام دهید. به جای آن می تواند از طریق تنظیمات مشخص کنید کدام اپلیکیشن به چه چیزی دسترسی دارد.

App-permissions

  1. بهینه سازی باتری

ما یک تب مرموز در بخش تنظیمات دیدم که به شما اجازه یا جلوگیری از اعمال بهینه سازی باتری بر روی برخی از اپلیکیشن های پیش فرض را می دهد. بعضی اپلیکیشن ها مانند آن هایی که در تصویر به نمایش در آمده اند از این بهینه سازی ها پشتیبانی نمی کنند. ما هنوز در مورد این عملکرد مطمعن نیستیم و باید بیشتر روی آن کار کنیم.

Battery-optimizations

  1. مصرف Ram

بخش میزان اشغال رم نیز در بخش Apps در تنظیمات قرار داده شده است. این بخش به شما میزان اشتغال حافظه RAM را گزارش می دهد.

Memory-usage

  1. اپیلیکیشن Photos بهتر

برنامه photos گوگل دچار تغییراتی شده که آن را کمی دوست داشتی تر از قبل می کند. این برنامه هوشمند تر و بسیارکاربردی تر از قبل شده است. نحوه نمایش عکس های بیشتری قرار داده شده است و موتور جستجو به صورت خودکار تصاویر را بر اساس محتوی ( ساختمان ها، افراد، گل ها و غیره…) شناسایی و برچسب گذاری می کند. و همچنین به اشتراک گذاری تصاویر بسیار اسان تر شده است. اما بهرین تغییر آن برای تصاویر بالای ۱۶MP و ویدیو های بالای ۱۰۸۰p فضای ذخیره سازی رایگان نا محدود خواهید داشت!

Better-Photos-app

همانطور که می دانید گوگل نتوانست چنان که باید با اندروید ۵ کاربران را راضی کند، چرا که ویژگی های اندروید ۵ به گونه ای بود که کاربران را تقریبا سر در گم کرده بود. هر چند پاره ای از مشکلات در نسخه و ورژن بهینه شده ی اندروید ۵ اصلاح شد اما هنوز هم چنان که باید عالی نبود به طوری که بسیاری از شرکت های سازنده ی گوشی و تبلت از اندروید هایی با ورژن پایینتر روی سیستم خود استفاده کردند. اما امیدواریم که این نسخه از اندروید بتواند کاربران را راضی کند و به کاربری بهتر و آسان تر آنان بینجامد.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید