باطنی جذاب در ظاهری قدیمی! بررسی گوشی هوشمند Lumia 640

باطنی جذاب در ظاهری قدیمی! بررسی گوشی هوشمند Lumia 640
  • 1394/3/11
  • حسین محمودزاده
  • 0

با اینکه گوشی های هوشمند رده پایین Lumia توانسته اند بازار تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوزفون را تحت سلطه خود درآورند ولی این گوشی ها چندان باکلاس به نظر نمی رسند. مایکروسافت برای حل این مشکل از حیله اسب تروآ برای عرضه Lumia 640 استفاده کرده است.

به عبارتی این گوشی هوشمند یک دستگاه از رده میانی بوده که تحت یک نام رده پایین به بازار عرضه شده است. تلفن هوشمند Lumia 640 از اتصالات LTE و dual-SIM (دو سیم کارته) بهره می برد و دارای یک دوربین خوب و صفحه نمایشی با کیفیت می باشد. به نظر می رسد مایکروسافت با این گونه اقدامات قصد دارد تا نفوذ خود را در رده میانی گوشی های هوشمند که فعلا در اختیار اندروید می باشد، بیشتر کند.

سری ۶ گوشی های هوشمند Lumia به عنوان اولین پله های نردبان ترقی مایکروسافت بودند و بعد ها این روند با ارائه سری های ۵ و ۴ تکمیل شد. در مورد گوشی Lumia 640 باید گفت این گوشی برخلاف سایر تلفن های هوشمند سری ۶ لومیا که دارای صفحه نمایش WVGA و دوربین ۴۸۰p می باشند، از یک صفحه نمایش HD و دوربینی با کیفیت ۱۰۸۰p بهره می برد.

nokia_lumia_640-review-02از نکات برجسته این گوشی هوشمند می توان به صفحه نمایش ۵ اینچی IPS که بسیار نزدیک به صفحه نمایش رتینای آیفون می باشد، اشاره کرد که از تکنولوژی ClearBlack (فیلتری که مانع تابش بیش از حد نور می شود) و شیشه Gorilla Glass 3 بهره می برد. همچنین تلفن هوشمند Lumia 640 دارای دوریبن ۸ مگاپیکسلی با توانایی فیلمبرداری فول اچ دی می باشد که باز هم روی کاغذ برابر با دوربین آیفون ۶ می باشد. در زیر می تواند مشخصات کامل سخت افزاری این گوشی را مشاهده کنید.

مشخصات اصلی:

  • صفحه نمایش ۵ اینچی از نوع IPS LCD با توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ (به همراه تکنولوژی ClearBlack و Gorilla Glass 3)
  • چیپ پردازشی Qualcomm Snapdragon 400 با چهار هسته پردازشی از نوع Cortex-A7 و فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 305
  • یک گیگابایت حافظه رم
  • سیستم عامل ویندوزفون ۸٫۱ (قابل ارتقا به نسخه ۱۰)
  • اتصالات اختیاری dual-SIM و LTE
  • دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۳۰fps
  • دوربین جلویی یک مگاپیکسلی با توانایی ثبت تصاویر ۷۲۰p
  • ۸ گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا ۱۲۸ گیگابایت بوسیله کارت حافظه microSD)
  • میکروفون اختصاصی با قابلیت حذف نویز
  • رادیو FM با استاندارد RDS
  • باطری ۲۵۰۰ میلی آمپر ساعتی Li-Ion

مشکلات عمده:

  • عدم وجود هدست در داخل بسته بندی محصول
  • چیپ پردازشی نسبتا ضعیف Snapdragon 400
  • در اختیار بودن تنها ۳ گیگابایت حافظه داخلی (مابقی توسط فایل های سیستمی اشغال شده است)

nokia_lumia_640-review-03مقایسه گوشی هوشمند Lumia 640 با آیفون اپل بیش از اندازه جاه طلبانه به نظر می رسد لذا بهتر است که این گوشی را با تلفن های هوشمند Moto E (محصول سال ۲۰۱۵) و Moto G (محصول سال ۲۰۱۴) که هر دوی این گوشی ها ساخت شرکت موتورولا می باشند، مقایسه کنیم. زیرا که Lumia 640 هم از لحاظ محدوده قیمت با این گوشی ها هم رده می باشد و هم از بعد صفحه نمایش و دوربین و باطری بسیار شبیه به هم می باشند.

با وجود محبوبیت بسیار چیپ پردازشی Snapdragon 400 اما به وضوح این چیپ دیگر قدیمی شده و توان رقابت با چیپ های روز بازار را ندارد. هر چند گوشی Lumia 640 خواهان چندانی در مقایسه با دستگاه های اندرویدی ندارد و در نتیجه بازی های سنگینی برای آن عرضه نشده است اما با این حال یکی از بخش هایی که مطمئنا فشار زیادی به پردازنده این گوشی وارد می کند، بازی ها می باشند. پردازنده گرافیکی Adreno 305 نیز برای اجرای بازی ها در یک صفحه نمایش ۷۲۰p تحت فشار زیادی قرار می گیرد. البته همه این موارد با ارائه نتایج بنچمارک هایی که بر روی این گوشی انجام می شود، شفاف تر خواهند شد.

nokia_lumia_640-review-04گوشی Lumia 640 کلا دارای سه نسخه متفاوت می باشد. نسخه پایه این تلفن هوشمند از دو سیمکارت و اتصال ۳G بهره می برد و دو نسخه دیگر نیز از استاندارد LTE و به ترتیب یک و دو سیم کارت استفاده می کنند. نسخه ای که در این بررسی از آن استفاده شده، یک سیم کارته و LTE می باشد، ولی با این حال مطالبی که ارائه شده است در مورد تمام گوشی های ۵ اینچی Lumia 640 صدق می کنند.

Lumia 640 را می توان جانشینی با قابلیت های خوب و قیمت کم تر نسبت به گوشی های هوشمند Lumia 730 و Lumia 830 در نظر گرفت. اگر چه این گوشی ها از لنز های کارل زایس (Carl Zeiss) و بدنه ای ظریف تر استفاده می کنند ولی با این حال کارایی Lumia 640 نیز در مقابل قیمت پایین آن قابل تحسین می باشد.

تلفن هوشمندی که به عنوان جانشین گوشی های Lumia 630 و Lumia 635 در نظر گرفته شده است در مقایسه با Lumia 640 بسیار ساده به نظر می رسد. زیرا این گوشی از Lumia 640 کوچکتر بوده و از صفحه نمایش با کیفیت پایین تر از HD استفاده خواهد کرد. همچنین از دوربین ۱۰۸۰p بی بهره بوده و رم آن نیز تنها ۵۱۲ مگابایت می باشد و در کنار این ها از قابلیت دو سیم کارته بودن به همراه استاندارد LTE نیز محروم می باشد. پس لازم است که هر گونه برداشتی که از گوشی های سری ۶ لومیا در ذهن دارید دور بریزید، زیرا Lumia 640 یک قدم بزرگ در این سری بوده و شباهت چندانی به بقیه اعضای خانواده خود ندارد.

منبع: [gsmarena]

دیدگاه خود را وارد کنید