بررسی تخصصی ساعت هوشمند Samsung Gear S2

بررسی تخصصی ساعت هوشمند Samsung Gear S2
  • 1394/6/13
  • مجید جعفری
  • 0

کنفرانس خبری دیروز سامسونگ پای ساعت هوشمند Gear S2 را به دنیای تکنولوژی باز کرد. این ساعت هوشمند اکنون باید در دنیای ساعت های هوشمند به رقابت با Apple Watch و Moto 360 برود. پیش از آن که عقربه های Gear S2 فرصت را از چنگ ما در آورند بهتر است سریع تر به بررسی این ساعت مدرن بپردازیم.

طراحی 

به جرئت میتوان گفت که طراحی Gear S2 یکی از زیباترین طراحی ها در بین ساعت های هوشمند کنونی است. زمانی که آن را بپوشید حس خوب مدرن بودن به شما القا میشود. مانند آن است که گجتی از آینده را در دستان خود دارید. قاب گرد و زیبای آن علاوه بر اشغال فضای اندک توسط قاب، نه تنها جلوه زیبایی به ساعت داده بلکه نسبت مساحت صفحه نمایش به مساحت کل ساعت نیز افزایش یافته است.

gears2-10.0

بدون شک این طراحی یک موفقیت برای سامسونگ به حساب می آید و این تعریف بی جایی نیست. شاید دوربین بیرون زده و ناخوشایند Galaxy Gear را بیاد داشته باشید یا هنوز اندازه و شکل بزرگ و نامتناسب را بیاد بیروید به همین دلیل سامسونگ همانند تغییر تحولی بنیادینی که در S6 انجام داد این بار نیز از نو Gear S2 را طراحی کرده است.

Gear S2 دارای بندهای بلند و محکمی است که ساعت را بر روی مچ هایی با اندازه های مختلف ثابت نگه میدارد. اگر مچ نسبتا کوچکی دارید قسمتی از بند به صورت اضافی نمایان خواهد بود. جنس این بند لاستیکی است و حالت کشسان دارد. از مزایای این بند میتوان به تمیز ماندن در برابر آلودگی و همچنین مقاومت آن در برابر رطوبت اشاره کرد. از ویژگی های دیگر این بند قابلیت جداشدن بسیار آسان از بدنه است که با یک حرکت ساده اتصال آن قطع میشود.

Samsung-Gear-S2-hands-on2

در قسمت راست بدنه دو دکمه قرار گرفته است که دکمه بالای به عنوان دکمه برگشت و دکمه پایینی مانند دکمه Home عمل میکند. سنسور ضربان قلب Gear S2 در قسمت زیرین ساعت قرار گرفته و علاوه بر تشخیص ضربان قلب فرد، ساعت را از نظر عملکرد صحیح یا غلط بررسی میکند.

gear-s2

قاب دوار

اکثر ساعت های هوشمند برای تعامل با کاربر متکی به صفحه نمایش لمسی هستند. علاوه بر صفحه نمایش لمسی، سامسونگ ایده تعاملی بسیار مبتکرانه ای را به کار گرفته و آن استفاده از قاب دوار است. بدین معنی که با چرخش قاب میتواند بین اپلیکیشن های مختلف این ساعت حرکت کنید. نگرانی اصلی در باره این قاب پاسخگویی سریع آن بود که ظاهرا سامسونگ به این مهم دست پیدا کرده است.

Samsung-Gear-S2-interface-2

صفحه نمایش

صفحه نمایش Super AMOLED به کار گرفته شده دارای ابعاد ۱٫۲ اینچی و ۳۶۰ در ۳۶۰ دایره ای است که نسبت به ساعت های دارای صفحه نمایش دایره ای به نسبت کوچک تر است. برای مثال Moto 360 دارای ۱٫۵۶ و Huawei Watch دارای ۱٫۴ اینچ صفحه نمایش هستند. وجود صفحه نمایش Super AMOLED رنگ پس زمینه بسیار مشکی تولید میکند و این بدان معنیست که در هنگام نمایش عقربه های دیجیتال ساعت، Gear S2 کاملا مکانیکی به نظر میرسد.

Samsung-Gear-S2-hands-on

از دیگر ویژگی های صفحه نمایش Gear S2 باید به زاویه دید وسیع، رنگ های زنده و بازدهی بسیار عالی در شرایط نوری متفاوت اشاره کرد. همچنین صفحه نمایش با حرکت دست بر روی آن خاموش میشود.

سیستم

بزرگترین تحول در سری تلفن های هوشمند سامسونگ در سیستم عامل آن ها روی داده است. حتما نام سیستم عامل اختصاصی سامسونگ را شنیده اید. Tizen که مدت زیادی نیست وارد بازار شده این بار پا به دنیای ساعت های هوشمند گذاشته است. کسانی که تجربه کار با مدل های پیشین Gear را داشته اند، شباهت های بین این دو مدل را متوجه خواهند شد. مثلا اپلیکیشن هایی مانند آب و هوا و تقویم طراحی مشابهی با قبل دارند. قاب دوار نیز با رابط کاربری این سیستم عامل به نام “rotary” همگام شده است. بعضی از قابلیت های این رابط کاربری نیز تنها به کمک قاب دوار یا کشیدن صفحه عمل میکنند.

Samsung-Gear-S2-interface

Samsung-Gear-S2-interface3

یکی از نگرانی های تغییر سیستم عامل، نبود برنامه کاربردی لازم است. سامسونگ این مسئله را قبل از این حل کرده و وعده انتشار ۱۰۰۰ اپلیکیشن برای این سیستم عامل را داده است. برای نمونه یکی از این برنامه ها Uber نام دارد که وظیفه آن مسیریابی و نمایش جاده ها بر روی صفحه نمایش ساعت است. پس نگرانی در این مورد وجود نخواهد داشت.

سامسونگ گفته است که Gear S2 ار تمام دستگاه های اندرویدی نسخه ۴٫۴ به بالا به همراه ۱٫۵ گیگ رم پشتیبانی میکند. در آینده نه چندانن دور نیز احتمال پشتیبانی از دستگاه های IOSای نیز به این ساعت افزوده خواهد شد.

پردازنده و حافظه

سامسونگ در این جا نیز از تولیدات اختصاصی خود استفاده کرده و Gear S2 را مجهز به پردازنده دو هسته ای Exynos 3250 با فرکانس ۱ گیگاهرتز در کنار ۵۱۲ مگابایت رم کرده است. البته عملکرد این سخت افزار از ساعت های هوشمند Android Wear بهتر ارزیابی شده است. حافظه داخلی ۴ گیگ نیز مانند بیشتر ساعت های دیگر حافظه داخلی Gear S2 را تشکیل داده است.

gears2-18.0

ارتباطات

در کنار استفاده از Bluetooth، فناوری Wifi نیز به Gear S2 اضافه شده تا در هر زمان بتوان نوتیفیکیشن ها را در اختیار داشت. از دیگر قابلیت های این ساعت اتصال NFC است که سامسونگ آن را برای ارتباط با Samsung Pay در این ساعت قرار داده است. گفته شده پرداخت های بانکی این ساعت نیاز به اتصال به تلفن جانبی ندارد.

انتظارات

دنیای ساعت های هوشمند به سرعت در حال پیشرفت است و به نظر میرسد شرکت های بزرگ دنیای فناوری بسیار علاقه مندند در این بازار سرمایه گذاری کنند. با این اوصاف برای ربودن گوی رقابت باید دست به ابتکارات و ریسک های زیادی زد. سامسونگ نشان داد قصد دارد به هر قیمتی این بازار را به تسلط خود در آورد. با توجه به آمار فعلا Apple فاصله زیادی از رقبا گرفته است اما مطمئنا Gear S2 تاثیر فراوانی بر این جایگاه ها خواهد داشت. در رابطه با تاریخ قیمت عرضه باید گفت که اوایل اکتبر Gear S2 روانه بازارهای آمریکا خواهد شد. قیمت Gear S2 نیز احتمالا چیزی در حدود ۳۵۰ دلار خواهد بود.

منبع:Phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *