مقایسه Sony Xperia Z5 Premium و Apple iPhone 6 Plus

مقایسه Sony Xperia Z5 Premium و Apple iPhone 6 Plus
  • 1394/6/14
  • مجید جعفری
  • 2

۱۶٫-Z5_Premium_gold_group-940x940

چند روزی است که صفحه اول بسیاری از سایت های تکنولوژی شاهد خبرهای جنجالی و بحث برانگیز در مورد جدیدترین پرچمدار سونی که در جریان نمایشگاه IFA 2015 عرضه شد، بوده است. این پرچمدار که مطمئنا نام آن به گوش شما نیز رسیده، Sony Xperia Z5 Premium نام دارد. وجود امکاناتی که برای اولین در دنیای گوشی های هوشمند بر روی Z5 Premium به کار گرفته شده دلیل اصلی شهرت آن شده است. صفحه نمایش ۴K از این قبیل امکانات است و به عنوان برگ برنده این تلفن در رقابت با دیگر اسمارت فون هاست. اما رقبای Premium آن چنان دست و پا بسته نیستند. یکی از این رقبا که امروز به مبارزه با Z5 Premium طلبیده شده iPhone 6 Plus است.

در ادامه این مقایسه با گویا آی تی همراه باشید

طراحی

همان طور که از نام Z5 Premium پیداست این مدل تغییرات نسبتا زیادی در طراحی با پرچمداران قبلی سونی داشته است. قاب کناری درخشان این تلفن در کنار قاب پشتی آینه مانند جلوه بسیار زیبایی به Premium داده است. همچنین Z5 Premium دارای گواهینامه مقاومت در برابر آب IP65/68 است. البته تلفن های سونی معمولا از این گواهینامه بهره مند هستند.

Sony_Xperia_Z5_premium_review_06

در طرف دیگر iPhone 6 Plus قرار دارد که با طراحی ساده و خوش دست خود، جزو بهترین تلفن ها از نظر شکل ظاهری است. جنس آلومینیومی بدنه آیفون به آن اجازه داده تا به قاب کناری دستگاه انحنای خاصی بدهد و علی رغم پهنا و طول بیشتر نسبت به رقیب، حس بهتری در دست به کاربر القا کند. در رابطه با مشخصات ظاهری این دو تلفن باید گفت که iPhone با ابعاد ۱۵۸٫۱ در ۷۷٫۸ در ۷٫۱ نسبت به Premium با ابعاد ۱۵۴٫۴ در ۷۶ در ۷٫۸ پهن تر اما باریک تر است. در وزن نیز آیفون با ۱۷۲ گرم از سونی ۱۸۰ گرمی سبک تر است.

Sony-Xperia-Z5-vs-iPhone-6-Plus---first-look6 Sony-Xperia-Z5-vs-iPhone-6-Plus---first-look5

علی رغم ابعاد متفاوتی که این دو تلفن دارند، هر دو از صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی استفاده میکنند. نسبت صفحه نمایش به کل سطح گوشی که در زیبایی آن بسیار مهم است در iPhone 6 Plus به ۶۷٫۹۱ درصد و در Z5 Premium به ۷۱٫۱۰ درصد میرسد. از دیگر شباهت های این دو تلفن باید به حضور سنسور اثر انگشت در آن ها اشاره کرد.

صفحه نمایش

پیش تر نیز ذکر کردیم که Z5 Premium مجهز به صفحه نمایش IPS با اندازه ۵٫۵ اینچ و وضوح ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ است. این مشخصات منجر به تولید تراکم پیکسلی ۸۰۶ppi و به عبارت دیگر متراکم ترین صفحه نمایش موجود دربین تلفن های هوشمند شده است. در این سطح از تراکم تشخیص هر پیکسل با چشم غیر ممکن خواهد بود. مانند اکثر تلفن های تولید شده توسط سونی، صفحه نمایش Premium نیز از فناوری TRILUMINOS علاوه بر پشتیبانی از X-Reality یا واقعیت مجازی بهره میگیرد.

۲۱۰۰

صفحه نمایش iPhone 6 Plus آن چنان حرفی برای گفتن در مقابل Premium ندارد. صفحه ۵٫۵ اینچی آیفون از نوع ۱۰۸۰p است و تنها ۴۰۱ppi تراکم پیکسلی دارد که نصف تراکم پیکسلی سونی است. این مشخصات به هیچ عنوان در کار روزانه با هر دو مدل حس نخواهد شد چرا که چشم انسان قابلیت تشخیص این دقت را ندارد. اما به هر حال Xperia تصاویری شارپ تر را به نمایش میگذارد و نسبت به iPhone یک پله بالاترست. البته باید گفت صفحه نمایش LCD آیفون یکی ار بهترین هاست و کنتراست، گاما، روشنایی، رنگ و دقت قوی تری دارد.

Sony-Xperia-Z5-vs-iPhone-6-Plus---first-look

سیستم و عملکرد

Z5 Premium از اندروید ۵٫۱ کمک میگیرد و در کنار رابط کاربری Xperia، کارایی بسیار روان و بی نقصی را به محیط کاربری این تلفن داده است. البته رابط کاربری سونی یکی از ساده ترین ها در بین دیگر رابط هاست اما نمیتوان به آن خرده گرفت چرا که مشکل و کمبودی در کار با این محیط نیست. در طرف دیگر iPhone از اخرین نسخه سیستم عامل خود یعنی IOS 8.4 بهره میگیرد که رابط کاربری بسیار زیباتر و کاربردی تری از رابط کاربری Xperia دارد. همانطور که ذکر شد هر دو تلفن دارای سنسور اثر انگشت هستند که به کمک آن ها میتوان از Android Pay و Apple Pay استفاده کرد.

Sony-Xperia-Z5-vs-iPhone-6-Plus---first-look4

پردازنده و حافظه

Xperia Z5 Premium از جدیدترین پردازنده موجود Qualcomm یعنی Snapdragon 810 استفاده میکند که البته ایراداتی به گرمای این چیپست گرفته میشود. چیپست ۲۰ نانومتری و هشت هسته ای که فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز را تولید میکند از ۴ هسته ی Cortex-A57 و ۴ هسته ی Cortex-A53 تشکیل شده است. در ضمن پردازنده گرافیکی Adreno 430 وظیفه ی پردازش گرافیکی را بر عهده دارد.

اگرچه پردازنده ی دو هسته ای Apple A8 تنها ۱٫۴ گیگاهرتز فرکانس تولید میکند اما به لطف سیستم عامل بسیار قوی IOS از بسیاری از چند هسته ای های اندروید پیشی گرفته است. پردازنده گرافیکی PowerVR GX6450 نیز یکی از بهترین ها در عملکرد است.

در رابطه با حافظه های این دو دستگاه باید به رم ۳ گیگابایتی در کنار ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش به کمک microSD برای Z5 Premium و رم ۱ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی برای iPhone 6 Plus اشاره کرد.

دوربین

یکی دیگر از نقاط قوت Premium دوربین ۲۳ مگاپیکسلی آن است. این دوربین به زاویه دید “۱/۲٫۳ در کنار سنسور Exmor RS مجهز است. علاوه بر این ها دوربین Premium دارای سریع ترین زوم خودکار است و تنها در عرض ۰٫۰۳ ثانیه بر روی نقطه مورد نظر متمرکز میشود. همچنین حساسیت نوری آن برابر با ISO12800 است که مشکلات عکسبرداری در شب را برطرف خواهد کرد. متاسفانه تثبیت کننده آنالوگ در این دوربین وجود ندارد اما سونی نمونه دیجیتال آن را قرار داده است تا تصاویر و فیلم های گرفته شده در هنگام لرزش دوربین را اصلاح کند.

BMX

شاید دوربین iPhone 6 Plus بر روی کاغذ یک پله ضعیف تر از دوربین سونی به نظر بیاید. دوربین آیفون یک دوربین F2.2 8MP همراه با سنسور ۱/۳ اینچی است. علاوه بر این دوربین آیفون دارای تثبیت کننده نوری یا OIS است.

در مورد دوربین جلو نیز Xperia با دوربین ۵ مگاپیکسلی و تثبیت کننده دیجیتالی از دوربین ۱٫۲ مگاپیکسلی آیفون پیش است.

xperia-z5-premium-vs-iphone-6-plus-7

دیدگاه نویسنده

بدون شک رقابت بین ۴Kای ها در آینده بیش از این شدت خواهد گرفت و شاید بتوان گفت Xperia Z5 Premium متعلق به آینده تلفن های هوشمند است. اگرچه این تلفن بر روی کاغذ رقیب خود را شکست داده است اما اپل همیشه نشان داده است که تنها مشخصات سخت افزاری یک دستگاه نمیتواند تضمین گننده قدرت باشد. چنان که میبینیم دستگاه های اپلی با سخت افزارهایی به مراتب پایین تر و تنها با اتکا به سیستم عامل بسیار سریع خود، بسیاری ار رقبا را پشت سر گذاشته اند. تا به اینجا Sony Xperia Z5 Premium موفقیت نسبی داشته است اما باید آن را در بین همزاد های ۴Kای خود مقایسه کرد.

منبع:Phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *