۴ افسانه در مورد مانیتور های LCD که حقیقت ندارند

۴ افسانه در مورد مانیتور های LCD که حقیقت ندارند
  • 1394/8/12
  • مهیار سوری
  • 4

بیش از یک دهه است که مانیتور های LCD وارد بازار شده اند و جای مانیتور های CRT را پر کرده اند. در طی این مدت مانیتور های LCD تغییرات زیادی را تجربه کرده اند و به طبع کامل تر هم شده اند اما همیشه شایعاتی وجود دارد که ارزش این مانیتور ها را پایین می آورد.

lcd-myths-644x373

همراه ما باشید تا ببنیم چه صحبت هایی در مورد مانیتور های LCD زده می شود و کدام یک را باید باور کنیم و کدام یک را رد.

  1. تنها باید از پانل های IPS استفاده کنید

myths-lcd-monitors-ips-tn

این روزها اگر به بازار برای خرید یک مانیتور LCD بروید به شما می گویند باید یک پانل IPS را خریداری کنید و اصلا سمت پانل های TN نروید. البته تا حدودی این حرف درست است اما باید ببینید نیاز شما از مانیتور های LCD چیست.

پانل های IPS و TN دو فناوری از صفحه نمایش های LCD هستند که کاربرد های مخصوص خود را دارند. پانل های IPS رنگ ها را دقیق تر و زنده تر از TN نمایش می دهند و در عوض سرعت پاسخ TN ها بیشتر و سریعتر است.

معمولا گیمر های حرفه ای بیشتر از پانل های TN استفاده می کنند و افراد عادی که بیشتر با مانیتور کار های روزمره انجام می دهند IPS را می پسندند.

همانطور که همیشه پردازنده های ۸ هسته ای از ۴ هسته ای بهتر نیستند پانل های IPS نیز همیشه از TN بهتر نیست. در واقع کیفیت پردازش مانیتور ها به عوامل متعددی بستگی دارد که به نیاز کاربران بر می گردد.

اگر از لحاظ قیمت بخواهیم حساب کنیم IPS ها گران تر از TN ها هستند ولی مانیتور های IPS از لحاظ داشتن پورت های مختلف نسبت به TN ها برتری دارند. و آخرین و مهم ترین مزیت پانل های IPS نسبت به TN زاویه دید گسترده آن است که ایجاد سایه نمی کند.

  1. LED بهتر از LCD است

lcd-monitor-myth-lcd-led-difference

شایعه ای که هیچ گاه نمی میرد! اگر در چند مطلب هم به بیان جزئیات تفاوت های این دو پانل بپردازیم باز کاربران LED را انتخاب خواهند کرد چرا که ادعا می کنند وضوح بهتری را نسبت به LCD ها دارند.

مانیتور های معمولی LCD از فناوری نور پس زمینه CCFL استفاده می کنند در حالی که در پانل های LED از لامپ های LED استفاده می کنند. از لحاظ فنی هر دو LCD به شمار می روند اما بازاریابان مانیتور های LED را یک کلاس متمایز حساب می کنند.

صفحه نمایش های LED بر دو نوع هستند : edge-lit و full-array. full-array از نوع گران قیمت مانیتور های LED است که در واقع تمام مزایای یک صفحه نمایش LED را ارائه می دهد. edge-lit همان چیزی است که اکثر ما ها از آن استفاده می کنیم و همان مانیتور های کامپیوتر هایمان را تشکیل می دهد. تنها مزیت LED ها همان مصرف بهینه تر انرژی نسبت به LCD ها است و چیز دیگری نیست.

اگر نظر شما بیشتر نسبت به مصرف انرژی می باشد، می توانید از صفحه نمایش های LED استفاده کنید. اما اگر انتظار دریافت تصاویر با کیفیت بهتر، رنگ های زنده تر و یا چیزهایی از این قبیل را دارید، ما نظر خاصی نداریم!

  1. به اندازه یک دست از صفحه نمایش فاصله بگیرید

lcd-monitor-myths-sit-arm-length-away

برای یک مدت طولانی اکثر وبلاگ و وب سایت های توصیه های ارگونومی را به کاربران ارائه می دادند. این توصیه ها تمام شامل این می شدند که باید به اندازه ی یک بازوی دست از صفحه نمایش فاصله داشته باشید. حتی اپل هم ۱۸ تا ۲۵ سانتی متر فاصله از صفحه نمایش را توصیه می کند.

تمام توصیه هایی که برای حدفاصل چشم ها تا مانیتور برای جلوگیری از خستگی چشم گفته می شوند همه در یک چیز مشترک هستند، ” هیچ مبنای علمی وجود ندارد”.

وقتی برای مدت طولانی از یک فاصله روی جسمی متمرکز می شوید، چشم به طور خودکار دچار خستگی می شود.

هیچ گاه نمی توانیم یک قانون طلایی برای تمام صفحه نمایش ها ارائه کنیم، چرا که نوع آنها با هم متفاوت است و از طرفی بعضی از افراد با دیدن از فاصله نزدیک موافق تر هستند.

اما می توان این فرمول ها را برای صفحه نمایش های بزرگ تر مانند تلویزیون ها به کار برد.

  1. مارک های ناشناخته و ارزان نخرید

lcd-monitor-myths-brands-aoc

وقتی که قصد خرید یک تلویزیون را داریم، مارک آن بسیار برایمان مهم است. اما هنگامی که می خواهیم یک مانیتور خریداری کنیم نباید زیاد به مارک ها توجه داشته باشیم.

شما ممکن است وسوسه شده باشید که یکی از مارک های ال جی و یا سامسونگ و دل را برای خرید مانیتور خود استفاده کنید، اما قبل از اینکه دست به کار شوید به شما توصیه می کنیم که از مارک هایی مانند AOC, Hazro, NEC, Eizo هم استفاده کنید. این مارک ها بسیار ارزان تر از دیگر مانیتور ها با برند های خاص هستند حتی از مانیتور هایی با برند های ایسوس و ویوسونیک.

یک دلیل دیگر که باید به مارک های ارزان تر توجه کنید متوجه بحث گارانتی می شود. مانیتور هایی با برند هایی مانند ایسوس و دل که از گارانتی بهره می برند، اگر حتی یک عدد پیکسل در مانیتور بسوزد، دیگر جایگزینی وجود ندارد. تنها راه این است که خودتان مانیتور را تعمیر کنید.

علاوه بر این، بیشتر مارک های بزرگ مانند دل برای مانیتور های کوچک تر از ۲۴ اینچ گارانتی تعلق نمی دهد. به هر حال دفعه ی بعد که راهی بازار شدید تا یک مانیتور جدید برای کامپیوتر تان خریداری کنید حتما قبل از آن یک بار دیگر مقاله ما را بخوانید تا خرید بهتری را داشته باشید.

نظر شما در مورد مانیتور های LCD چیست؟ راستی شما از مانیتور های LCD استفاده می کنید و یا LED ؟ نظرتان را در مورد این مانیتور ها برای ما ارسال کنید.

منبع : MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام خسته نباشید مطلب مفیدی بود
    من میخوام مانیتور بخرم، تو رنج زیر ۴٠٠ هزار تومن کارایی مانیتور هم پورت HDMI حتما نمیخوام داشته باشه برام DVI کافیه. کار روزانه ام هم فیلم دیدن و بیشتر بازی کردن هست که گفتید از پنل های TN استفاده بشه برای گیم بهتره خودم یه مدل BenQ پیدا کردم ٣۵٠ تومن، تو همین رنج قیمت ها چه مانیتور دیگه ای میتونید پیشنهاد کنید؟

  2. سلام و خسته نباشید به دوستان
    اکثرا مطالب شما رو دنبال می کنم ولی تو این یکی موردی هست که بنظرم بد نباشه که بگم
    نمایشگر های ال ای دی سردرد می آره طبقه آدرس زیر :

    خودمم تست کردم نتیجه این تحقیق درسته خودمم مانیتورمو عوض کردم
    یا مهدی

    1. قبول دارم من هم همین مشکل رو دارم
      البته برای منزل سامسونگ ال ای دی دارم خیلی مشکلی نداره، ولی برای شرکت aoc خواستن نصب کنن و مانیتور ال جی قدیمیم رو عوض کردن، چند روز بعد مجددا مانیتور قبلیم رو درخواست کردم چون ال ای دی چشمم رو اذیت میکرد

      ممکن هست به خاطر کیفیت پایین برندش بوده باشه

  3. از کجا میشه فهمید مانیتور یا تلویزیونی که خریداری کردیم full array هست یا edge-lit؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *