۷ ادعا نادرست در مورد ویندوز ۱۰ که حقیقت ندارند

۷ ادعا نادرست در مورد ویندوز ۱۰ که حقیقت ندارند
  • 1394/8/13
  • مهیار سوری
  • 0

چند ماهی از زمان انتشار ویندوز ۱۰ به بازار می گذرد و در طی این مدت بررسی های فراوانی برای این ویندوز نوشته شد و مزایا و معایب و همچنین امکانات جدید این ویندوز را به کاربران شناساندیم. دلایل زیادی وجود دارد که ویندوز ۱۰ را یک ویندوز کامل و البته برنده بدانیم، اما در این پست می خوهیم ۷ مورد از ادعاهای دروغینی که در مورد ویندوز ۱۰ گفته می شود را مشخص کنیم و حقیقت را بازگو کنیم پس همراه ما باشید.

windows-10-myths-644x373

بروزرسانی رایگان به ویندوز ۱۰ موقتی است

وقتی که کاربران ویندوز در سراسر جهان شنیدند که می توانند ویندوز های ۷ و ۸٫۱ خود را به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند بسیار خوشحال شدند اما مدتی بعد از آن حدس و گمان کاربران در مورد ویندوز ۱۰ شروع شد.

اولین حدس این بود که غول نرم افزاری مایکروسافت ویندوز ۱۰ را تنها تا جولای ۲۰۱۶ آپدیت رایگان خواهد کرد و بعد از آن از بروزرسانی خبری نخواهد بود.

اما آنچه در وبلاگ رسمی ویندوز آمده است چیز دیگری را می گوید :

” ارتقا رایگان به ویندوز ۱۰ برای کاربرانی که از ویندوز ۷ و ۸٫۱ و ویندوز فون ۸٫۱ استفاده می کنند در سال اول پس از راه اندازی ویندوز ۱۰ رایگان خواهد بود”

یعنی اگر در اولین سالی که ویندوز ۱۰ منتشر شده است، به این ویندوز کوچ کنید در آینده نیز می توانید از بروزرسانی های این ویندوز بدون هیچ هزینه ای استفاده کنید. پس یادتان باشد تنها تا جولای ۲۰۱۶ می توانید آپدیت رایگان را داشته باشید.

ویندوز ۱۰ نیاز به اشتراک دارد

هنگامی که به صورت رایگان به ویندوز ۱۰ آپدیت می کنید در واقع در حال استفاده از نسخه ی رایگان ویندوز هستید و برای دسترسی به بعضی از موارد لازم است که اشتراک ویندوز مایکروسافت را خریداری کنید.

همان طور که در مورد قبل به آن اشاره کردیم برای این که بروزرسانی ویندوز را دریافت کنید لازم نیست تا هزینه ی اشتراک ویندوز را بپردازید اما اگر بخواهید از نسخه ی رایگان ویندوز استفاده کنید در برخی از تنظیمات ویندوز با محدودیت مواجه هستید.

مایکروسافت قیمت ویندوز ۱۰ را برای کاربران ۱۹۹ دلار اعلام کرده است که البته می دانیم کاربرانی که در کشور عزیزمان زندگی می کنند می دانند که چطور این ویندوز را دور بزنند و لازم به توضیحات اضافه در این پست نیست. در ضمن همین نسخه ی رایگان ویندوز ۱۰ نیز به اندازه ی کافی امن است.

نرم افزار های پیش نصب شده را نمی توان حذف کرد

windows-10-myths-bloatware-removal

ویندوز ۱۰ هنگامی که منتشر شد به همراه خود تعدادی برنامه از پیش نصب شده داشت که عملی رایج در هر ویندوز به شمار می رود. با این حال بعضی از این برنامه ها آزار دهنده هستند و کاربرانی شاید بخواهند آنها را حذف کنند. اینگونه برنامه ها که Bloatware به آنها گفته می شود قابلیت نمایش در لیست نرم افزار ها را ندارد و کاربران تصور می کنند نمی توان آنها را حذف کرد.

دو راه برای حذف برنامه های Bloatware از ویندوز ۱۰ وجود دارد :راه حل اول این است که برنامه را که می خواهید حذف شود در منوی استارت روی آن راست کلیک کنید و گزینه uninstall  را انتخاب کنید. روش ساده است اما اگر بخواهید تمام  برنامه ها را به این روش حذف کنید کمی وقتگیر خواهد شد.

روش دیگر استفاده از یک سری دستورات PowerShell  هوشمندانه است که به سرعت یک لیست از برنامه های از پیش نصب شده را غیرفعال می کند. البته استفاده از این روش ها کمی ریسک کردن را هم به دنبال دارد.

داستان درگیری ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی ها

در گذشته عده ای از افراد بودند که بر روی کامپیوتر ۶۴ بیتی خود یک ویندوز ۳۲ بیتی  نصب می کردند و غیرممکن بود که از یک نسخه ی ۳۲ بیتی بتوان به یک ویندوز ۶۴ بیتی ارتقا پیدا کرد.

اما بر خلاف تصور بسیاری از کاربران ویندوز ۱۰ دیگر دارای چنین محدودیت هایی نیست و البته کار چندان راحتی هم نیست. اما از روشی که کاربران در گذشته پیش می گرفتند بهتر است. پس می توانید ویندوز ۳۲ بیتی خود را به ویندوز ۱۰ ۶۴ بیتی ارتقا دهید.

باید از یک حساب مایکروسافت استفاده کنید

windows-10-myths-microsoft-account-1

حسابی روی اعصاب و روان کاربران راه رفت هنگامی که مایکروسافت اعلام کرد در ویندوز ۸ ” با یک حساب مایکروسافت وارد شوید”. مانند چیزی که در گذشته در گوگل و گوگل پلاس مشاهده کرده بودیم، تلاش یک شرکت برای وادار کردن کاربران برای ورود به سیستم از طریق حساب های نامربوط خودش.

windows-10-myths-microsoft-account-2

و در نگاه اول بسیاری از کاربران تصور کردند که با چنین مشکلی در ویندوز ۱۰ مواجه هستند، چرا که باید برای ورود به ویندوز یک حساب کاربری مایکروسافت را ایجاد می کردید.

” هنوز حساب کاربری ندارید؟ پس بیایید یک حساب ایجاد کنید” این پیامی بود که کاربران در اولین مواجهه خود با ویندوز ۱۰ می دیدند. اما می توانید با رفتن به Create a New Account link به گزینه ای دست یابید که بدون حساب کاربری مایکروسافت به ویندوز وارد شوید.

بروزرسانی های اتوماتیک می توانند غیرفعال شوند

windows-10-myths-automatic-updates

یکی دیگر از تغییرات اصلی که متوجه ویندوز ۱۰ است بروزرسانی های خودکار این ویندوز است. در نسخه های قبلی ویندوز می توانستیم بروزرسانی های ویندوز را غیرفعال کنیم، که عملا با این کار ویندوز را آسیب پذیر می کردیم.

در ویندوز ۱۰ اما دیگر خبری از غیرفعال کردن آپدیت های نیست. که البته مایکروسافت این کار را به خاطر امنیت بالای ویندوز ۱۰ انجام می دهد و این کار برای کاربران اجباری است. معلوم نیست که آیا مایکروسافت در آینده این سیاست را لغو خواهد کرد یا نه اما در حال حاضر این سیاست برقرار است.

وای فای سنس کلمه عبور را دور می زند

windows-10-myths-wifi-sense

اگر همین الان چرخی در بین سایت های فناوری بزنید، می بینند که همه ی آنها در یک مورد با هم موافق هستند. و آن مورد این است که قابلیتی موسوم به Wi-Fi sense در ویندوز وجود دارد که برای کاربران خارج از شبکه ،اینترنت شما را فراهم می کند و آنها می توانند از اینترنت تان استفاده کنند.

اما حقیقت چیست؟ Wi-Fi sense قابلیتی در ویندوز ۱۰ است که با آن می توانید برای افرادی که نزدیک شما و دوست تان هستند اینترنت را بدون رمز عبور برای آنها به اشتراک بگذارید. اما واقعا فکر می کنید این قابلیت نا امنی ویندوز را در پی دارد؟ مسلما خیر.

در Wi-Fi sense از نشانه ها به جای کلمه ی عبور برای دسترسی ها استفاده می شود و کاربرانی که متصل هستند تنها به اینترنت دسترسی دارند و هیچ دسترسی به فایل های تحت شبکه و یا دستگاه های موجود در شبکه ندارند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و این سر و صدا های که بلند شده تنها جنجال اضافی است.

حال نظر شما در مورد ویندوز ۱۰ چیست؟

از هر لحاظ بخواهیم ویندوز ۱۰ را بررسی کنیم با ویندوز کاملی مواجه می شویم که نقص زیادی به آن وارد نیست و می توان آن را یک پلت فرم کامل به حساب آورد. در این پست با تعدادی از ادعا های غلط در مورد ویندوز ۱۰ آشنا شدیم و جواب آن را نیز یافتیم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *