چگونه از سلامت سنسورهای گوشی اندرویدی مطمئن شویم؟

چگونه از سلامت سنسورهای گوشی اندرویدی مطمئن شویم؟
  • 1395/4/5
  • زهرا معبودی
  • 0

همه کاربران دستگاه های اندرویدی از برخی ویژگی های گوشی نظیر میزان تحمل باتری، یا کیفیت دوربین و حافظه به خوبی سر در می آورند اما گاهی اگر با حسگرها  یا سنسورها روبرو شوند نمی دانند که واقعا سیستم شان از کدام یک از این حسگرها بهره مند است و آیا سنسورها سالم هستند یا نه. در این پست به معرفی و آموزش سنسورهای بکارگرفته شده در گوشی های هوشمند اندرویدی می پردازیم و به شما کمک می کنیم تست سلامت آن را به خوبی به پایان ببرید.

 سنسورها در چه گوشی هایی بکار گرفته شده اند؟

اگر می خواهید یک گوشی پرچم دار خریداری کنید یا اینکه ارزش گذاری گوشی شما آن را در حد متوسط رده بندی کرده است احتمال بسیار زیاد تمام این سنسورها در سیستم شما بکار گرفته شده البته می توانید با بررسی کاتالوگ محصول در بخش سنسورهای سیستم و سنسورهای نمایشگر و ویژگی های نمایشگر از این حسگرها اطلاع کسب کنید.

Motorola-Fire-XT-XT531-Review-34

 انواع سنسورها:

سنسور شتاب‌سنج (Accelerometer)

هر آنچه که نیاز به سنجش سرعت یا وضعیت سیستم دارد با این سنسور اندازه گیری می شود فرض کنید می خواهید با استفاده از یک نرم افزار خاص روی گوشی هنگام راه رفتن میزان کالری سوخته شده خود را بسنجید. این نرم افزار از سنسور شتاب سنج استفاده می کند تا میزان سرعت شما را بسنجد و بعد با فرمول های تعبیه شده میزان کالری سوخته شده را مشخص کند. برای اینکه ببینید این سنسور سالم است یا نه، دقت کنید که در حالت وارونه و افقی نمایشگر عکس العمل درست دارد یا نه.

ژیروسکوپ (Gyroscope)

این سنسور از سنسور شتاب سنج قوی تر و دقیق تر عمل می کند. زمانی که گوشی شما در حال چرخیدن است این سنسور کمک می کند که زاویه و محل چرخش را به خوبی مشخص کنید. برخی از بازی ها که به حرکت گوشی عکس العمل نشان می دهند به این سیستم نیاز مبرم دارند. کافیست یکی از انواع بازی های تیراندازی و مسابقه ای را با گوشی تست کنید تا متوجه شوید همه چیز درست کار می کند.

مغناطیس‌سنج (Magnetometer)

این سنسور برای نمایش اقطاب بسیار کاربرد دارد. در مسافرت ها و در جاهایی که نیاز دارید قطب نما یا قبله نما داشته باشید این سنسور به شما کمک شایانی می کند.

android_sensor_1

حس‌گر مجاورتی (Proximity Sensor)

کار حسگر مجاورتی خیلی گسترده است و بیشتر به صفحه نمایش بر می گردد. این حسگر درست در جایی که گوشی روی گوش قرار می گیرد قرار دارد تا زمانی که در حال حرف زدن هستید ال ای دی و نور آن خاموش شود و اشعه ها شما را اذیت نکند. به محض اینکه گوشی را بردارید نمایشگر روشن می شود. برای تست سلامت این سنسور کافیست همین تمرین را عملی کنید.

حس‌گر روشنایی (Light Sensor)

حسگر روشنایی برای تنظیم نور نمایشگر با محیط اطراف بکار گرفته می شود تا در تعدیل مصرف انرژی و مراقبت از چشم ها موثر واقع شود.

فشارسنج (Barometer)

گوشی های فوق پیشرفته و پیش رفته از این سنسور برای سنجش ارتفاع گوشی از سطح دریا و برای کارکرد بهتر جی پی اس مورد استفاده می کنند.

آزمایش اپلیکیشنی حس‌گرها

برخی از سنسور ها را می توان به طور دستی مورد آزمایش قرار داد هر چند این کار خطا پذیر نیز است ولی با معرفی دو اپلیکیشن ارزشمند به شما کمک می کنیم که حرفه ای تر و با دقت تر سنسور ها را چک کنید.

how-to-test-if-the-sensors-on-your-android-phone-are-working-correctly

Sensors Test

اگر می خواهید در مورد هر سنسور اطلاعات تکمیلی دریافت کنید باید از این اپلیکیشن استفاده کنید. اگر سنسور در حال فعالیت باشد با استفاده از این نرم افزار می توانید میزان کارکرد آن را در آن واحد مشخص کنید

این سیستم با ارائه ارقام و اعداد به شما کمک می کند که سلامت سنسورها را در شرایط مساوی در گوشی های مختلف تست کنید.

برای دانلود اپلیکیشن Sensors Test از گوگل پلی کلیک کنید.

how-to-test-if-the-sensors-on-your-android-phone-are-working-correctly-2

​Sensors Multitool

اپلیکیشن Sensors Multitool کمی بیشتر وضعیت سلامت سنسورها را مورد بررسی قرار می دهد. با استفاده از این اپلیکیشن وضعیت هر سنسور را به صورت گرافیکی مورد بررسی قرار خواهید داد. تاریخچه استفاده و مصرف و کارکرد هر سنسور به خوبی پیداست.

 برای بررسی سنسور ها کافی است که چند دستگاه را با هم مورد بررسی قرار دهید و نتایج را مقایسه کنید.

هنگامی که می خواهید یک گوشی کار کرده خریداری کنید بهتر است که تست سلامت سنسورها را انجام دهید. حتی اگر گاهی متوجه می شوید که سیستم اندرویدی خودتان نیز به خوبی کار نمی کند می توانید از این اپلیکیشن ها استفاده کنید و وضعیت سلامت گوشی تان را مورد بررسی قرار دهید.

برای دانلود اپلیکیشن  Sensors MultiTool از گوگل پلی کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *