کاملترین راهنمای تنظیمات و سفارشی سازی استارت منو در ویندوز ۱۰

کاملترین راهنمای تنظیمات و سفارشی سازی استارت منو در ویندوز ۱۰
  • 1395/6/17
  • زهرا معبودی
  • 0

در ویندوز ۱۰ دوباره شاهد برگشت منوی استارت هستیم و این گزینه نسبت به قبل سفارشی تر شده است. شما می توانید در این سرویس تا بیشترین حد ممکن به دلخواه خودتان سفارشی سازی انجام دهید و از کار کردن با ویندزو ۱۰ و این قابلیت پر استفاده لذت ببرید. علاوه بر این قابلیت پیش از این، در همین رسانه به برخی آموزش های مفید پیرامون ویندوز ۱۰ پرداخته ایم که پیش از این در هیچ ویندوز دیگری در دسترس نبوده اند. برای مثال ۳ روش برای Shut Down ویندوز ۱۰ بدون پروسه بروز رسانی یکی از همین قابلیت هاست که در ویندوز ۷ بسیاری از افراد از آن رنج می برند. علاوه بر این شما می توانید از طریق گویا آی تی یاد بگیرید که چگونه نوتیفی های اندرویدی را در ویندوز ۱۰ مشاهده کنید. قابلیت ستودنی دیگر در ویندوز ۱۰ مربوط به روشنایی تطبیقی را در ویندوز ۱۰  است که به راحتی می توانید از طریق همین آموزش آن را فعال یا غیر فعال کنید.

 مجله اینترنتی گویا آی تی قصد دارد در این بخش تمام ترفندهای شخصی سازی استارت منو در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش دهد پس کماکان با ماه همراه باشید.

سازماندهی کردن، ویرایش، حذف کردن و اضافه کردن ایتم های جدید به لیست اپلیکیشن ها (Apps List):

 شما می توانید به آسانی به ساختار فولدر منوی استارت در هارد دیسک دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش و سازماندهی کنید و حتی آیتم های جدید به آن بیفزایید.  اینکار به شما اجازه میدهد به میانبرهای جدیدی که ایجاد کرده اید دسترسی داشته باشید و به دنبال آن بگردید.  برای اینکار کافیست ایتم مورد نظر خود را درگ کنید. البته باید به خاطر داشته باشید که مرتب سازی دوباره ایتم ها از طریق File Explorer به هنگام نیاز به ایجاد تغییرات زیاد، راحت تر و سریع تر است.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

باید به این نکته توجه داشته باشید که فولدر منوی استارت  به طور واقعی اپلیکیشن های جهانی که بر روی رایانه خود نصب کرده اید  را نشان نمی دهد. بنابراین ممکن است برای ارتباط با این اپلیکیشن ها نیاز به استفاده از خود منوی استارت باشد. شما می توانید هر اپلیکیشنی را  با راست کلیک کردن بر روی آن در منوی استارت و انتخاب گزینه ی “Uninstall” حذف و غیر فعال کنید( به جز اپلیکیشن های درون ساختی که امکان حذف و غیر فعال سازی آنها وجود ندارد)

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

تغییر اندازه منوی استارت:

شما می توانید به سرعت  اندازه منوی استارت خود را با کشیدن لبه بالایی یا لبه راست با موس تغییر دهید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

تغییر اندازه عمودی درست طبق انتظار کار می کند. زمانی که می خواهید منوی خود را به صورت افقی تغییر اندازه دهید، می توانید از یک ستون کامل گروه آیکون ها تا چهار ستون افزایش ایجاد نمایید. متاسفانه تنها می توانید  تا یک ستون منوی خود را به سمت پایین تغییر اندازه دهید. می توانید خود را از شر  تایل های زنده خلاص کنید مگر اینکه بخواهید از موارد جایگزین دیگر همچون Start10 یا ClassicShell استفاده کنید. همچنین قادر خواهید بود منوی استارت خود را به گونه ای مرتب کنید که چند تایل اضافی  را در هر ستون نمایش دهد. برای اینکار کافیست به قسمت Settings > Personalization > Start بروید و گزینه Show more tiles را روشن کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

بعد از روشن کردن این گزینه، مشاهده خواهید کرد که ستون تایل ها ( کاشی ها) بر اساس عرض یک تایل اندازه متوسط، گسترش یافته است.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

به خاطر داشته باشید که اگر این گزینه را روشن کنید، شما می توانید هنوز هم اندازه منوی استارت را به صورت افقی تغییر دهید اما تنها تا سه ستون از گروه آیکون ها قادر به انجام تغییرات هستید.

تایل های پین شده و پین نشده ( سنجاق شده ):

شما می توانید با راست کلیک کردن بر روی هر کدام از تایل ها و انتخاب گزینه Unpin from Start آن را پین  کنید یا از حالت پین(سنجاق شده) در بیاورید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

اگر اپلیکیشن مورد نظر شما در منوی استارت پین نشده باشد اما می خواهید یک تایل برای آن داشته باشید، کافیست در لیست اپلیکیشن های موجود در سمت چپ  منوی استارت به دنبال آن بگردید. بعد از اینکه گزینه مورد نظر خود را پیدا کردید، بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه Pin to Start را انتخاب نمایید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

تغییر اندازه تایل ها:

شما می توانید اندازه تایل را با راست کلیک کردن بر روی آن و انتخاب گزینه Resize تغییر دهید. در منوی باز شده اندازه دلخواه خود را انتخاب کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

چهار تایل کوچک  به صورت یک تایل متوسط در می اید. چهار تایل متوسط نیز به صورت تایل بزرگ نشان داده خواهد شد.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

متاسفانه تغییر اندازه تایل ها ممکن است برای برخی از افراد عجیب و غریب به نظر برسد. اگر شما تعداد فردی از تایل های کوچک را داشته باشید ممکن است بعد از مرتب کردن و تغییر اندازه تایل ها، با فضای سفید و خالی روبرو شوید.

خاموش کردن به روزرسانی های Live Tile:

اگر تایل های موجود در منوی استارت شما را اذیت می کند، کافیست روی آن راست کلیک کنید و گزینه Turn live tile off را انتخاب نمایید. دیگر  آپدیت مرتبط با آن تایل را مشاهده نخواهید کرد.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

در مقایسه با مثال بالا، همانطور که می بینید تایل خبری به صورت دکمه تایل معمولی در آمده است.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

اگرچه در بیشتر موارد این تایل های زنده به نظر کمی ازاردهنده می رسند اما می توانند برای مواردی همچون پیش بینی هوا و تقویم بسیار مفید و کارساز باشند.

تغییر رنگ منوی استارت ( و نوار وظیفه ):

شما می توانید به راحتی رنگ منوی استارت و نوار وظیفه خود را تغییر دهید. برای انجام اینکار به قسمت Settings > Personalization > Colors بروید.  ویندوز به شما اجازه میدهد یک رنگ واحد از لیست موجود انتخاب کنید. این رنگ در منوی استارت، نوار وظیفه و Action Center به نمایش در خواهد آمد. بر روی هر رنگی که دوست دارید کلیک کنید . همچنین شما می توانید از  رنگ accent برای پس زمینه خود استفاده کنید.  برای اینکار گزینه Automatically pick an accent color from my background را انتخاب نمایید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

حالا کمی پایین تر بیایید و گزینه “Show color on Start, taskbar, and action center” را روشن کنید. به خاطر داشته باشید که  در اینجا می توانید منوی استارت، نوار وظیفه و action center خود را به صورت شفاف  دربیاورید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

نمایش یا عدم نمایش اپلیکیشن های اضافه شده و پرکاربرد در منوی استارت:

به طور پیش فرض، منوی استارت،  اپلیکیشن هایی که اخیرا نصب شده و برنامه های پر کاربرد را در سمت چپ به نمایش می گذارد.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

اگر از این موضوع راضی نبودید، می توانید لیست موجود را بر اساس خواست خود تغییر دهید. برای انجام اینکار به قسمت Settings > Personalization > Start بروید. به دنبال “Show most used apps” و “Show recently added apps” بگردید  و آن را بر اساس نیاز خود روشن یا خاموش نمایید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

انتخاب اینکه چه فولدری در منوی استارت به نمایش در بیاید:

با آپدیت های سالانه ویندوز ۱۰ ، حتما متوجه شده اید که گزینه های کاربر، تنظیمات و Power در قسمت چپ و در یک ستون کوچک قرار گرفته اند. در بالاترین قست منوی استارت و در سمت چپ بر روی دکمه موجود کلیک کنید تا بتوانید این ستون را گسترش دهید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

شما می توانید موارد دیگری به این فضا  اضافه کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

به قسمت Settings > Personalization > Start بروید. در سمت راست، به سمت پایین بیایید و بر روی لینک Choose which folders appear on Start کلیک کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

هر فولدری که دوست دارید در منوی استارت نمایش داده شود را انتخاب کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

همانطور که مشاهده می کنید ظاهر  فولدرهای جدید در حالت آیکون و حالت expand به صورت زیر خواهد بود:

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

حذف همه Live Tiles:

اگر دوست ندارید این تایل ها را در منوی استارت خود داشته باشید، می توانید به طور کلی آنها را حذف کنید. کافیست بر روی هر کدام از تایل ها راست کلیک کنید و سپس گزینه Unpin from Start را انتخاب کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

بعد از اینکه تمامی تایل ها را از حالت پین(سنجاق شده) خارج کردید، می توانید اندازه منوی استارت خود را به صورت افقی  و با گرفتن لبه راست  آن تغییر دهید. حالا لیست بسیار زیبایی از اپلیکیشن ها را خواهید داشت.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

استفاده از منوی استارت Full Screen:

اگر دوست دارید از تجربه منوی استارت ویندوز ۸ دوباره استفاده کنید می توانید  منوی خود را به حالت Full screen در بیاورید. برای اینکار به قسمت Settings > Personalization > Start بروید و از آنجا گزینه “Use Start full screen” را انتخاب نمایید.

 تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

حالا هر زمانی که منوی استارت خود را باز کنید، می توانید آن را به صورت full screen تماشا کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

حذف اپلیکیش های پیشنهادی(Suggested Apps) از لیست اپلیکیشن ها:

اگر از منوی استارت خود استفاده کرده باشید حتما متوجه این موضوع شده اید که پیشنهاداتی برای نصب برخی از برنامه ها در آن نمایش داده می شود.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

برای اینکه از شر این گونه موارد خلاص شوید، به قسمت Settings > Personalization > Start بروید و گزینه “Occasionally show suggestions in Start” را خاموش کنید.

تنظیمات ویندوز 10 برای استارت منو

به خاطر داشته باشید که این اپلیکیشن های پیشنهادی با اپلیکیشن هایی که از قبل نصب شده است متفاوت خواهد بود. برای اینکه  از دست برنامه های نصب شده خلاص شوید باید روی آن راست کلیک کنید و گزینه uninstall را انتخاب نمایید.

این آموزش به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر قابلیت های استارت منو در ویندوز ۱۰ را درک کنید و برای راحتی تجربه کاربری و ایجاد تنوع و سهولت کاربری از آن استفاده کنید.  در صورتی که در این باره سوالی دارید می توانید از متخصصان https://www.gooyait.com در همین جا سوالات خود را بپرسید. همچنین توصیه ما این است که برای آشنایی کاربران و افزایش سطح سواد عمومی رایانه ای، این مقاله آموزشی را روی شبکه های اجتماعی شخصی خود و دوستانتان نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *