پیش از خرید لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از خرید لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • 1395/7/10
  • زهرا معبودی
  • 0

خرید لپ تاپ به صورت حضوری کار بسیار سختی است زیرا با توجه به اخلاق های مختلف فروشندگان و انواع مختلف و گسترده محصولات موجود در بازار به این سادگی ها نمی توان محصولی را انتخاب نمود و اطمینان داشت که از همه نظر بهترین است.

در بسیاری مواقع حتی لپ تاپ ایراداتی دارد که فروشنده نیز از آنها آگاه نیست پس در بهترین حالت بهتر است پیش از خرید لپ تاپ یک تست همه جانبه بر روی آن انجام دهید. از این رو قصد داریم در راهنمای خرید امروز مجله اینترنتی گویا آی تی به روش های تست و بررسی اصولی یک لپ تاپ پیش از خرید اشاره نماییم در ادامه با https://cdn.gooyait.com همراه باشید.

تست لپ تاپ موقع خرید حضوری

  • اولین گام برای شروع تست، دریافت لپ تاپ با کارتن از فروشنده است در این مرحله بایستی چک کنید که آیا مدل و مارک مورد نظر شما همانی است که بر روی جعبه چاپ شده یا خیر؟ بعد از آن باید به آکبند بودن کارتن بسته بندی دقت نمایید و توجه کنید که لپ تاپی که فروشنده برای شما در نظر گرفته است از نمونه های موجود در ویترین نباشد و از کارتن پلمپ شده خارج شود زیرا لپ تاپ های موجود در ویترین معمولا به عنوان تستر مورد استفاده قرار می گیرند و در بیشتر مواقع روشن هستند. بنابراین در صورتی که فروشنده قصد داشت از لپ تاپ های ویترینی به شما بفروشد، درخواست کنید یک نمونه آکبند با جعبه برایتان بیاورد.

check-laptop-package

  • در دومین مرحله بایستی از فروشنده بخواهید که لپ تاپ را روشن نموده و سیستم عامل مورد نظر شما و نرم افزار های مورد نیاز را در حضور خودتان نصب نماید. (به هیچ عنوان لپ تاپ بدون سیستم عامل و برنامه را به صورت خام خریداری نکنید.)
  • بعد از نصب شدن سیستم عامل با کلیک راست نمودن بر روی مای کامپیوتر  و انتخاب گزینه Properties  با صفحه زیر مواجه می شوید که از آنجا می توان مشخصات CPU  و RAM را با مشخصات اعلام شده بر روی جعبه مقایسه نمایید.

laptop-system-info

  • از سمت چپ همین پنجره می توان با انتخاب گزینه Device Manager و سپس انتخاب Display Adapter به بررسی گرافیک سیستم بپردازید در صورتی که در این صفحه با جمله Standard VGA Graphics Adapter مواجه شدید به این معناست که هیچ کدام از کارت گرافیک ها بر روی سیستم شما نصب نشده است.

laptop-device-manager

در برخی موارد قسمت Device Manager تمامی گرافیک های موجود بر روی سیستم را نمایش می دهد اما برای اطمینان می توان به کمک کد دستوری Dxdiag در برنامه Run از مشخصات گرافیک های موجود بر روی سیستم خود اطمینان حاصل نمایید. برای دسترسی به برنامه Run کافی است کلید های Win+R را بفشارید. پس از باز نمودن Run با تایپ عبارت Dxdiag با پنجره زیر مواجه می شوید که بایستی به سر برگ Display آن رفته و از آنجا مشخصات هر دو کارت گرافیک را چک نمایید. (در صورتی که لپ تاپ دو کارت گرافیک داشته باشد، گرافیک مجتمع اینتل را نشان می دهد در غیر این صورت مشخصات گرافیک را به طور مجزا نمایش خواهد داد. البته در حال حاضر اکثر لپ تاپ ها دارای ۲ کارت گرافیک هستند که یکی از آنها یک نسخه ضعیف از اینتل است و دیگری یک گرافیک قوی از مارک انویدیا و یا AMD خواهد بود).

dxdiag-display-graphics-card

در صورت نصب بودن گرافیک مجزا  پنل مدیریت (با یکی از نام های nVidia Control Panel و یا   AMD Control Planel در دسترس است.)  بر روی صفحه دسکتاپ قابل رویت خواهد بود که با باز کردن آن  می توانید مشخصات کارت گرافیک خود را مشاهده نمایید.

check-nvidia-control-panel

  • پس از بررسی های سخت افزاری بایستی به سراغ بررسی های فنی لپ تاپ برویم در این مرحله ابتدا با دقت به مانیتور نگاه کنید تا از سلامت کامل آن اطمینان حاصل نمایید .(در برخی موارد بعضی از مانیتور ها دارای پیکسل های سوخته هستند به این معنای که یک یا چند پیکسل از آن همیشه به رنگ سیاه و یا سفید باقی خواهند ماند.)
  • در مرحله بعد تاچ پد و کلید های چپ و راست موس پد به طور جداگانه بایستی بررسی شوند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر لپتاپ دارای قابلیت لمس همزمان نیز هست بایستی با باز کردن یک عکس ( در My Documents موجود است )، اعمالی مانند زوم کردن را با آن تست نمایید.(زوم کردن با تاچ پد مانند زوم کردن با گوشی لمسی خواهد بود. )

laptop-keyboard-test

  • در مرحله بعد با باز نمودن یک ادیتور مانند Paint و یا text editor  تمامی دکمه های کیبورد را یک بار آزمایش نمایید و همچنین دقت کنید که دکمه شکسته و گیر کرده در صفحه کلید وجو نداشته باشد.
  • حالا نوبت به تست لولا های لپ تاپ می رسد برای این تست کافی است با چند بار باز و بسته نمودن در لپ تاپ از روان و رند بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • معمولا لپتاپ ها در ابتدا بالاترین سطح روشنایی صفحه را دارا هستند تا به مخاطب احساس بهتری بدهند برای تست روشنایی و کیفیت تصویر می توانید به کمک کلید های ترکیبی fn و f1 تا f12 (قرار گیری بر روی کدام گزینه در لپ تاپ های مختلف متغییر است و باید با بررسی آیکون های رسم شده بر روی این ۱۲ کلید دکمه مورد نظر را بیابید. تصویر آیکون ها در شکل زیر مشخص هستند.) نور صفحه نمایش را کم و زیاد نمایید و در هر دو حالت کم نور و پر نور، تصویر را بررسی کنید.

display-light-keyboard-shortcut

  • با پخش کردن یک موسیقی ( در My Documents موجود است ) و کم و زیاد کردن صدای آن (این کار هم از طریق Player آهنگ قبل انجام است و هم به کمک دکمه های ترکیبی مانند تنظیم روشنایی) قدرت و سلامت اسپیکر ها را نیز بسنجید.
  • در زمان خرید حتما باتری و شارژر دستگاه را تست نمایید زیرا بعضی از لپ تاپ ها به دلیل زیاد ماندن در انبار باتری سالمی ندارند (باتری معیوب است.) بنابراین بهتر است با اتصال شارژر به برق بررسی نمایید که آیا عمل شارژ به درستی انجام می گیرد یا خیر؟
  • پورت های لپ تاپ و فنر پشت پین شبکه را نیز بررسی نمایید که سالم بوده و نشکسته باشد.
  • بررسی گارانتی، نوع و شرکت گارانتی کننده بسیار با اهمیت می باشد. معمولا دو نوع گارانتی برای لپ تاپ ها وجود دارد که در نوع اول یک سال تعویض و در نوع دوم ۲ سال تعمیر رایگان را شامل می شود که به نظر ما نوع دوم بسیار بهتر از نوع اول می باشد.
  • یکی از موارد غیر معمول در خرید لپ تاپ چک کردن وبکم یا دوربین آن است که البته اگر بتوانید آن را چک کنید خیالتان از تمامی ابعاد آسوده خواهد بود. برای این کار در ویندوز ۸ و ۱۰ با فشردن دکمه Win بایستی کلمه Camera را سرچ نمایید.

به عنوان آخرین نکته کلیدی و مهم باید این تذکر را به شما بدهیم که در زمان خرید لپ تاپ  هر چقدر هوشیاری به خرج دهید و دقت کنید باز هم اگر فروشنده بخواهد، در آخرین لحظه و پس از چک نمودن نهایی شما به بهانه ای لپ تاپ را به دفتر خود خواهد برد و قطعه ای را جابه جا و یا کسر خواهد نمود از این رو در صورتی که به هر دلیل لپ تاپ را از جلو چشم شما دور کرد پس از تحویل مجددا تمامی تست ها را انجام دهید تا از سلامت قطعی آن اطمینان یابید زیرا در صورتی که مشکلی به وجود آمده باشد پس از خروج از مغازه فروشنده دیگر آن را نخواهد پذیرفت.

امیدواریم با رعایت اصول و تست های بالا بتوانید یک لپ تاپ سالم و بی نقص خریداری نمایید. نظرات و دیدگاه های خود را از تجربیات خرید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید، همچنین با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز در خرید لپ تاپی بی نقص کمک نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *