سلطه آمریکا بر مدیریت اینترنت پایان یافت

سلطه آمریکا بر مدیریت اینترنت پایان یافت
  • 1395/7/11
  • زهرا معبودی
  • 0

«ICANN» یا «آیکان» سازمانی غیر انتفاعی است که مقر آن در لس انجلس واقع شده است و وظیفه این سازمان مدیریت و واگذاری نام های دامنه و آدرس های پروتکل های اینترنتی است در واقع این سازمان آدرس هایی را که در مرورگر تایپ می کنیم به صفر و یک تبدیل نموده و ما را به آی پی مورد نظر هدایت می کند.

این سازمان از سال ۱۹۹۸ بر اساس قراردادی زیر مجموعه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته بود اما روز گذشته با اتمام این قراداد آمریکا دیگر دخالتی در این سازمان نخواهد داشت. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

با اتمام قرارداد موسسه آیکان و وزارت بازرگانی آمریکا از این پس دیگر نهاد فوق تحت نظارت مستقیم این سازمان نخواهد بود و با مدیریت جهانی و تحت نظارت سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

در این میان افرادی هستند که به طور کل داستان را اشتباه متوجه شده اند به عنوان مثال «تد کروز» (سناتور جمهوری خواه آمریکایی که تا چند ماه پیش در کورس رقابت برای رسیدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا حضور داشت) با کج فهمی فکر کرده است که مدیریت اینترنت به طور کلی از دسترسی آمریکا خارج شده است و در همین راستا بیان نموده که با این اتفاق ممکن است کشور های دیگر بار محتوایی اینترنت را سانسور نمایند!

وب سایت CNet  به نقل از یکی از سخنگوی نهاد آیکان در این رابطه نوشته است: ” موسسه آیکان به طور کلی قادر به دخالت یا تعدیل در محتوای اینترنت نبوده و نیست و این موضوع در حوزه اختیارات این سازمان قرار نمی گیرد.” همانطور که بیان شد این سازمان مسئول تنظیم دامنه ها و آدرس های اینترنتی است و محتوایی که در این آدرس ها منتشر می شود جز مواردی نیست که این سازمان دخالتی در آن داشته باشد.

در این میان چهارشنبه گذشته دادستان های ایالت های نوادا، آریزونا، اوکلاهما و تگزاس به سبب مشکل تراشی و ایجاد راه هایی برای انجام نشدن نقل و انتقال فوق شکایتی طرح نمودند و خواستار جلوگیری از این نقل و انتقال شده اند که مورد قبول قاضی فدرال قرار نگرفت. در هر حال اکنون می توان گفت که مدیریت دامنه های اینترنتی به شکل جهانی انجام می شود، نه مدیریت کل اینترنت و محتوایی که در وب سایت ها به انتشار می رسد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود دیگران را نیز از اخبار داغ دنیای تکنولوژی آگاه نمایید.

منبع:  CNet ، BusinessInsider ، TheRegister ،ArsTechnica

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *