آموزش تصویری نصب کارت گرافیک بر روی مادربورد

آموزش تصویری نصب کارت گرافیک بر روی مادربورد
  • 1395/7/27
  • زهرا معبودی
  • 0

کارت های گرافیکی IGP که بر روی پردازنده ها قرار دارد براحتی جوابگوی انجام اموری از قبیل وبگردی، تماشای فیلم و استفاده از نرم افزارهای ساده مانند آفیس می باشد. اما چنانچه قصد دارید تا یک بازی خوب را تجربه کنید اینجاست که نیازمند یک کارت گرافیک مجزا خواهید شد که پس از خریداری آن باید کارت گرافیک را بر روی یکی از شکاف های مخصوص بر روی مادربورد جای دهید. در عین آنکه انجام این کار بسیار ساده و راحت می باشد اما باید دقت کافی را در نصب آن به عمل آورد تا مبادا هزینه ی زیادی که برای خرید آن کرده اید در یک لحظه به باد برود. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید تا به شما انجام این کار را به صورت اصولی آموزش دهیم.

مقدمه

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think1

قبل از انجام هرکاری باید تمامی اتصالاتی که به کیس شما متصل شده اند را جدا کنید. توجه داشته باشید در اولین قدم دکمه پاور پشت کیس را در حالت off قرار داده و سپس شروع به جداکردن اتصالات از جمله کابل پاور نمایید.

سازگاری با مادربورد

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

سپس مطمئن شوید که کارت گرافیکی که خریداری کرده اید سازگاری کامل با مادربورد شما داشته و شکاف مربوط به آن بر روی مادربورد وجود داشته باشد. درحال حاضر کارت های گرافیک همگی بر روی شکاف PCI-Express نصب می شوند. چنانچه سیستم شما عمر بالای ۵ سال دارد به احتمال زیاد از داشتن این نعمت محروم هستید و به جای آن شاهد شکاف AGP هستیم که متاسفانه کارت های گرافیک جدید، جایگاهی در آن ندارند.

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

نصب گرافیک بر روی مادربرد

کار را از پشت کیس شروع کنید، اگر روبروی شکاف PCI-Express نوار فلزی را مشاهده کردید آن را به کمک انبردست جدا کنید تا در ادامه کار با مشکل مواجه نشوید. البته ممکن است کارت گرافیکی که تهیه کرده اید زیادی حرفه ای باشد و از ضخامت بالایی برخوردار باشد که در اینصورت نیازمند این هستید که یکی دیگر از این پوشش های فلزی پشت کیس را جدا کنید. سپس درب کیس که به سمت مادربرد است را باز نمایید.

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

حال باید با نهایت دقت کارت گرافیک خود را دقیقا بر روی شکاف PCI-Express مماس کرده و آن را از قسمت بالا به سمت پایین فشار دهید تا مادربرد در شکاف جای گیرد. در اینجا نیازمند وارد کردن نیرو برای چفت شدن کارت گرافیک هستید، البته توجه داشته باشید که کارت گرافیک بدرستی با شکاف مماس شده باشد. در صورتی که این مورد را نادیده بگیرید احتمال خرابی اجزای اتصال آن در اثر فشار بیش از حد نیرو وجود دارد. “تق” ؟؟ صدایی این چنین شنیدید ؟ اصلا نگران نباشید بدلیل آنکه این صدا به معنای جا افتادن صحیح کارت گرافیک درون شکاف می باشد.

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

پس از آن پیچ های کارت گرافیک که به صورت کامل روی قسمت فلزی و پشتی کیس قرار می گیرند را محکم سفت کنید تا کارت گرافیک وزن خود را بر روی کیس سوار کند تا آسیبی به شکاف PCI-Express وارد نشود.

نیازمند انرژی بیشتر !!

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

بسیاری از کارت های گرافیک پیشرفته نیازمند برق بیشتری برای راه اندازی خود هستند. به طبع مادربورد به تنهایی نمی تواند نیازهای کارت گرافیک شما را برطرف نماید. به همین خاطر یک کابل ۶ پین یا ۸ پین (بستگی به شکاف روی ماردبورد دارد) باید از پاور به کارت گرافیک متصل کنید. اگر به سیم های اضافی پاور که در کیس بدون استفاده قرار گرفته اند نگاهی بیاندازید، کابل مدنظر را خواهید یافت.

تمام شد

کار اتصال کارت گرافیک به مادربورد با موفقیت به اتمام رسید. حال باید تمامی اتصالاتی را که جدا کرده بودید را مجددا به کیس متصل نمایید. حتما توجه داشته باشید که کابل مانیتور را به کارت گرافیک متصل نمایید، چراکه در غیر اینصورت پس از روشن شدن سیستم، مانیتور تنها یک صفحه سیاه به شما نشان خواهد داد.

اگر مانیتور شما نیز جدید نمی باشد به احتمال قوی مانیتور شما نمی تواند به کارت گرافیک متصل شود، مگر آنکه از مبدل استفاده نمایید. بسیاری از مانیتورهای قدیمی از پورت VGA پشتیبانی می کنند و این در حالی است که بر روی کارت گرافیک جایگاه پورت های جدیدتری همچون DVI، HDMI و … می باشد. البته نگران قیمت این نوع مبدل نباشید، قیمت مبدل پورت DVI به VGA در بازار حدود ۶ هزار تومان می باشد.

installing-a-new-pc-graphics-card-is-easier-than-you-think

پس از آنکه سیستم خود را روشن کردید نوبت آن است که درایور مخصوص کارت گرافیک را بر روی سیستم خود با استفاده از سی دی که به همراه کارت گرافیک بود را نصب نماید و اگر به آن دسترسی ندارید، می توانید از وبگاه رسمی شرکت سازنده کارت گرافیک درایور مخصوص آن را دانلود و نصب نمایید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی خود دیگران را نیز ازاین مطلب آگاه نمایید.

منبع: digitaltrends

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *