پیامک اطلاع رسانی قربانی بی برنامه گی و بی نظمی

پیامک اطلاع رسانی قربانی بی برنامه گی و بی نظمی
  • 1395/7/28
  • عطا عبدالغفاری
  • 0

مقالات و گزارش هایی با موضوع پیامک تبلیغاتی این روزها تقریبا هر هفتهدر یکی از سایتها با نگاه انتقادی همراه با تندی خاصی  به چشم می خورد که این موضوع در واقع دارد تبدیل به موضوعی می شود که بیشتر خواننده علاقه مند است تکلیف خود را با آن بداند که چگونه از شر آن خلاص شود.

اما علت این نفرت چسیت؟

آیا پیامک تبلیغاتی واقعا در این حد مضر و بی فایده است؟

یا برنامه ریزی غلط مدیران برای ساماندهی و اجرای آن باعث این طور زرد و پر نفرت شدن این موضوع شده است؟

با توجه به پتانسیل بالای اس ام اس مارکتینگ در جهان و استفاده مناسبی که در تمام دنیا از این موضوع می شود لازم است کمی در این موضوع تامل شود که کجای کار اشتباه بوده!

موضوع عجیبی که دست اند در کاران پنل اس ام اس و ارائه دهندگان خدمات پیامک تبلیغاتی با آن دست به گریبان هستند و شاید بر عکس جو زرد و همیشه همراه با کنایه سایتهای خبری در تیتر هایی که می خواهند اعلام کنند همه بدون استثنا از پیامک های تبلیغاتی متنفر هستند تمام دست اندر کاران خدمات پنل اس ام اس  بارها با این مشکل و سوال از طرف کاربران روبرو شده اند که چرا پیامک ها به گوشی ما نمی رسد از طرف دیگر وقتی با این پاسخ مواجه می شوند که احتمالا پیامک های تبلبغاتی خود را مسدود کردید و اعلام کردید که نمی خواهید پیامک تبیلغاتی دریافت کنید ؟

اعلام میکنند: خیر این اتفاق نیافتاده و از جاهای دیگر پیامک دریافت میکنند…!

واقعیت این است که بی برنامگی تنوع دیتابیس اپراتور ها وبی نظمی در تصمیم گیری های اینکه واقعا چه تعادلی برقرار کنیم تا هم کسانی که قصد اطلاع رسانی دارند بتوانند از سرویس ارسال پیامک انبوه توسط پنل اس ام اس استفاده کنند و همچنین کسانی که قصد ندارد پیامک های بی محتوا و به راستی مزاحم را دریافت کنند .

کارشناسان سامانه پیامک سحر اس ام اس یک راه حل نسبتا منطقی را بررسی کردند که امیدواریم  مسئولین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیر ساخت  این طرح مورد بررسی و کارشناسی بیشتر قرار گیرد .

این طرح شامل ایجاد زیرساخت مناسب بدین شرح است:

– تشکیل دیتا بیس جامع در زیر ساخت و استعلام تمام اپراتور های ارزش افزوده و اطلاع رسانی از یک دیتا بیس جامع .

– ایجاد سامانه مبتی بر وب اپلیکیشن وussd  برای انتخاب دسته های اطلاع رسانی .

– طبقه بندی موضوع پیامک برای ارسال های بالک و خطوط خدماتی .

– مشخص شدن موضوع بالک قبل از درخواست ارسال توسط کاربر و نمایندگان سامانه پیامکی .

– الزامی شدن خطوط اختصاصی(به همراه هویت شناسی دقیق تر) با محتوای مشخص برای تمام کاربران

– گروه بندی شماره های مخاطبان که در کدام دسته قرار دارند و علاقه مند به دریافت چه موضوعی هستند و بررسی پیامک انبوه و نوع محتوای خطی که به آن اختصاص یافته قبل از ارسال می توان کابران را به موضوع، علاقه مند و نزدیک کرد.

نحوه اعلام علاقه مندی کاربران:

در ابتدای امر باید تمام شماره ها از لیست سایه خارج شوند چرا که درحال حاضر بی نظمی در این زمینه وجود دارد چرا که کاربری قصد داشته پیامک ارزش افزوده دریافت نکند و خط خود را وارد لیست سیاه اپراتور اطلاع رسانی کرده نه از شر آن خلاص شده و اطلاع رسانی فلان فروشگاه را که علاقه  داشته نیز از دست داده…!

پس باید ریست کرد و از نو شروع کرد با برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق

پس از خارج شدن همه کاربران از لیست سیاه

با اطلاع رسانی دقیق کاربران و یکی از روش های وب اپلیکیشن و  ussd

دسته بندی که به آن علاقه ندارد را حذف میکند و الباقی می ماند.

مثلا تبلیغات های پزشکی را علاقه ندارد خب بلاک می کند.

اطلاع رسانی تخفیفات را علاقه ندارد بلاک میکند.

ولی در مورد تور های مسافرتی میخواهد پیامک دریافت کند.

یا اطلاع رسانی هیئت های مذهبی را علاقه دارد.

این بحث خارج از موضوع ارزش افزوده یا همان هر پیامک ۱۵۰ تومان که روی قبض شما می آید است.

ارزش افزوده خود یک دسته بندی محسوب می شود که کاربر می تواند حذف کند یا به ادامه آن علاقه مند است.

دسته بندی ها و موضوعات باید کاملا جزیی و ریز شده باشد و همه موضوعات را شامل شود امکان بلاک عمومی همه دسته ها نباید وجود داشته باشد .

چرا که برخی کاربران عصبانی ممکن است همه را نخوانده بلاک کنند و تا انتهای لیست مطالعه نکنند و این باعث می شود مثلا موضوع اطلاع رسانی هیئت های مذهبی که علاقه مند است و فراموش کرده را بلاک کند پس باید کاربر تک به تک موضوعات را بخواند و هر کدام را بی علاقه است بلاک کند .

با فروش سیم کارت لیست سیاه خارج می شود و کاربر جدید باید موضوعات بی علاقه را مجدد اعلام کند .

این شیوه برای هر دو گروه دریافت کننده و ارسال کننده سود مند است:

ارسال کننده می داند برای کسانی هزینه میکند که علاقه مند به موضوع هستند و هزینه اضافی پرداخت نمی کند.

دریافت کننده موضوع مورد علاقه خود را انتخاب می کند و پیامک غیر مرتبط دریافت نمی کند.

اشخاصی هم که با نفرت به تمام پیامک های تبلیغاتی نگاه می کنند واعتقاد دارند واقعا هیچ اطلاع رسانی مفیدی نمی تواند داشته باشد که این تفکر نیز  ناشی از بی حوصلگی کاربر دارد  یک بار همه موضوعات را بلاک میکنند و یک سند محکمی در حساب کاربری خود در اپلیکیشن مربوط دارند که با مراجعه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و زیر ساخت می توانند مستند اعلام کنند من طبق این لیست همه را مسدود کرده ام چرا باز هم پیامک برای من می آید؟

در پایان این نکته را یاد آور می شویم که نحوه برخورد با موضوع پیامک تبلیغاتی و سامانه های پیامکی با برنامه و نظم نبوده چه برای مخاطبان وکسانی که قصد اطلاع رسانی دارند و به همین دلیل باید همه ساختار آن حذف و از نو برنامه ریزی و اجرا شود.

چرا که سامانه ها پیامکی پتانسیل بسیار خوب ارزان و سریعی برای اطلاع رسانی دارند مشروط بر برنامه ریزی ومهندسی از نو با بهره گیری از تجربه فعالان این حوزه که مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند.

طرح ذکر شده ابتدایی نیاز به بررسی بیشتر دارد ولی اعتقاد داریم در کل قابل تامل و یک راه کار مناسب برای جنجال بی پایان پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی است.

منبع: پایگاه خبری سامانه پیامک سحر

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *