۵ علت و راه حل برای کند شدن سرعت وای فای

۵ علت و راه حل برای کند شدن سرعت وای فای
  • 1395/7/30
  • زهرا معبودی
  • 0

تقریبا یک دهه ای می شود که اینترنت و فضای مجازی با زندگی ما اخت پیدا کرده و تا جایی پیش رفته که بدون آن در کارهای روزمره به مشکل خواهیم خورد. در این بین جدا از پیشرفت های هر روز آن، شیوه و نحوه اتصال به اینترنت کماکان تغییر چندانی نداشته و همچنان اکثر ما از وای فای استفاده می کنیم.

در این شکی نیست که اینترنت ابزاری است بسیار کارآمد که در دنیای امروز به آن محتاج هستیم. اما گاهی اوقات همین ابزار برای ما دردسر ساز می شود که ما را عصبی می کند. فرض کنید در حال کار با اینترنت هستید که قطع و وصل شدن های مداوم یا کندی سرعت شدید مواجه می شوید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی پنج مساله بپردازیم که ممکن است مشکل وای فای  شما از آن ها نشاُت گرفته باشد.

wifi

  • سارقین اینترنتی

انتخاب کلمه عبور نامناسب و بیش از حد آسان این امکان را به سارقین اینترنتی می دهد که با نفوذ در شبکه ی اینترنتی شما برای اطلاعات و پهنای باند ایجاد خطر کنند. شبکه های وای فای که دارای کلمه عبور نامناسب یا اصلا بدون رمز عبور هستند بسیار بیشتر از سایرین در معرض این گونه حمله ها قرار دارند. چنانچه این احتمال را می دهید که شخصی بدون اجازه وارد شبکه اینترنتی شما شده، می توانید از نرم افزار رایگان Wi-Fi History View کمک بگیرید.

برای بیشگیری از وقوع چنین اتفاق ناخوشایندی باید در وهله اول اقدام به تغییر رمز عبور خود به یک کلمه عبور قدرتمند کنید تا جلوی هرگونه سوء استفاده را بیش از پیش بگیرید. همچنین وبسایتی به نام RouterPasswords وجود دارد که می تواند پسورد های خوبی را به شما پیشنهاد کند.  آموزش جلوگیری از هک مودم وای فای شامل نکات آموزنده و روش جالبی است که به شما کمک می کند امنیت مودم تان را تامین کنید. همچنین در این وادی می توانید متوجه شوید که  آیا کسی به مودم اینترنت ما وصل شده است. به این منظور روی لینک مربوطه کلیک کنید.

  • ازدحام اتصال

این مشکل را بیشتر در آپارتمان ها و محلاتی که از نظر تعداد مودم های بی سیم تعداد بالایی را تجربه می کنند مشاهده می کنیم. زمانی که تعداد زیادی از کاربران قصد داشته باشند تا اطلاعات خود را سوار بر یک کانال فرکانسی رد و بدل کنند، افت سرعت کاملا مشهود است. اگر در ساعات پایانی روز این اتفاق بیشتر برای شما رخ می دهد نشان از آن دارد که کاربران به خانه برگشته اند و قصد استفاده از اینترنت را دارند.

5 علت و راه حل برای کند شدن سرعت وای فای

از آنجایی که کانال فرکانس بیشتر مودم ها همانند مودم شما مشخص شده، باعث ترافیک بالا در آن کانال می شود که برای رهایی از این امر باید روتر خود را بر روی کانال دیگری پیکربندی کنید. چنانچه مودم شما از فرکانس ۲٫۴ استفاده می کند، ۱۱ کانال برای انتخاب دارید که پیشنهاد می شوند مودم خود را بر روی یکی از کانال های ۱, ۶, ۱۱ ست کنید. البته چنانچه مشکل همچنان به قوت خود پایدار بود، دیگر کانال ها را نیز تست کنید.

  • مودم های بسیار قدیمی

توجه داشته باشید که تمامی مودم ها یک جور ساخته نشده اند. به عنوان مثال روتر های AC یک مرحله بالاتر و پیشرفته تر از مدل های قدیمی تر یعنی B و G و N هستند. این مودم ها قابلیت های بیشتری به همراه خود دارند و عملکرد بهتری نیز نسبت به مدلهای قدیمی تر دارند. چنانچه هنوز مودم خود را تهیه نکرده اید اکیدا پیشنهاد می کنیم تا به دنبال روتر های AC بروید.

5 علت و راه حل برای کند شدن سرعت وای فای

مودم های AC دارای حداکثر گستره ی پهنای باند ۸ در ۱۶۰ مگاهرتز می باشند که در مقایسه با استاندارد N بسیار گسترده تر هستند. در حالت کلی هرچه گستره ی پهنای باند بیشتر باشد امکان تبادل اطلاعات بدون افت سرعت، افزایش پیدا می کند.

  • تنظیمات امنیتی بر روی مودم

همانطور که در بالا نیز به آن ذکر شد، تنظیمات امنیتی نامناسب و استفاده از تکنولوژی WEP برای رمزگذاری می تواند برای شما چیزی شبیه به فاجعه باشد. تصور کنید که یک روز کلی هزینه کرده اید و میزان حجم بالایی را خریداری کرده اید. اما به ناگاه می بینید این حجم بسیار زیاد در مدت بسیار کوتاه به آخر رسیده بدون آنکه شما استفاده ی قابل توجه ای از آن کنید. نه  فیلمی دانلود کردید و نه ویندوز خود را آپدیت نموده اید. اینجاست که رمزگذاری نامناسب و یا بهره گیری از متد قدیمی رمزگذاری WEP باعث شده تا سارقین اینترنت شما را ببلعند. در واقع متد های رمزگذاری WPA, WPA2 with TKIP و WPA2 with AES می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد، چراکه خوشبختانه این الگوریتم ها تاکنون شکسته نشده اند.

5 علت و راه حل برای کند شدن سرعت وای فای

  • دور از محدوده ی سیگنال دهی

گاهی اوقات حل مشکلات آسان تر از چیزی است که تصور می کنید. متد رمزگذاری، کلمه عبور و همه چیز عالی است اما همچنان با افت سرعت اینترنت مواجه هستید. مودم ها به طور کلی به گونه ای طراحی شده اند که قادر هستند تا در مسافت های کوتاه اقدام به سیگنال پرانی کنند و به همین علت ممکن است نتوانند تا در برخی نقاط خانه سیگنال قابل توجهی ارسال کنند که این امر باعث کندی سرعت در آن منطقه می شود که به اطلاح به آن نقطه کور گفته می شوند. برای حل این موضوع چنانچه برایتان مقدور است باید به مودم نزدیکتر شوید و یا اینکه از مودم قوی تری استفاده نمایید.

این ۵ دلیل از جمله عمده ترین مشکلاتی است که برای مودم های وای فای رخ می دهد و موجب نارضایتی کاربران از سرویس دهی مودم می شود. آیا شما تا کنون با چنین معضلی مواجه شده اید؟ در صورتی که چنین بوده لطفا نظر و تجربه خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و با ارسال این مطلب روی شبکه های اجتماعی، دیگران را از چنین مشکلات و راه حل هایی برای کاهش سرعت وای فای مطلع کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *