VPN (وی پی ان) و Proxy (پراکسی) چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

VPN (وی پی ان) و Proxy (پراکسی) چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟
  • 1395/8/8
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید وی پی ان و پراکسی را بتوان جزو کلماتی دانست که در ایران کاربردهای فراوان دارند و در بین عام مردم گفته می شود. این سرویس ها در حالت کلی این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند با یک سیستم یا کامپیوتر دیگر از راه دور ارتباط برقرار کنند. با این که هر دو آن ها تقریبا یک خدمت را به شما ارائه می کنند اما قصد داریم تا در این مقاله تفاوت های میان این دو را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین را انتخاب کنید

همانطور که گفته شد، کار این ابزارها اتصال به یک کامپیوتر از راه دور می باشد که امنیت در این اتصال بسیار مهم بوده تا از به سرقت رفتن اطلاعات جلوگیری شود. از طرفی بسیاری بر آن شده اند که کاربران را از وجود چنین خطرهایی مطلع کنند و در همین راستا توصیه می کنند هنگامی که در یک مکان عمومی به اینترنت آنجا متصل شدیدحتما از VPN برای حفظ اطلاعات شخصی خود کمک بگیرید، مثلا در کافی شاپ ها یا کتابخانه ها. اما سوال این است که این ابزارها چگونه می توانند ما را از به سرقت رفتن اطلاعات مصون بدارند و امنیت اطلاعات ما را بالا ببرند.

VPN (وی پی ان) و Proxy (پراکسی)

پراکسی ها آی پی شما را پنهان می کنند

در واقع ابزارهای پراکسی مابین اینترنت و شما شناور است که این کار باعث خواهد شد تا آی پی شما از دید سایتی که وارد آن شده اید مخفی و پنهان بماند. به عنوان مثال شما از آمریکا وارد اینترنت شده اید و ابزار پراکسی را نیز فعال نموده اید و قصد دارید وارد سایتی شوید که تنها مردمان کشور انگلستان قادر به مشاهده آن هستند. اگر ابزار پراکسی که استفاده می کنید مخصوص اتصال از طریق انگلستان باشد می توانید به راحتی سایت مذکور را باز و مشاهده نمایید. روال کار بدین صورت است که سایت مدنظر در ابتدا محتویات سایت را برای کامپیوتری باز خواهد کرد که در انگلستان واقع است و شما به آن متصل شده اید، سپس آن سیستم کلیات سایت را همانگونه که مردمان کشور انگلستان مشاهده می کنند برای کامپیوتر شما که در آمریکا واقع است ارسال می کند.

در مجموع پراکسی ها استفاده های فراوانی دارند که می توان به مشاهده ویدئو هایی که فقط برای یکسری کشورهای خاص محدود شده اشاره نمود که امثال آن را می توانید به وفور در سایت یوتوب مشاهده کنید.

از دیگر مواردی را که می توان به آن اشاره کرد در زمان بازی های آنلاین می باشد. قصد دارید تا در نظرسنجی یک بازی آنلاین شرکت نمایید و پس از یک بار رای دادن متوجه خواهید شد که برای هر آی پی تنها یک فرصت برای رای دهی وجود دارد. چنانچه شما از یک پراکسی برای این کار کمک بگیرید، قادر خواهید بود تا رای های بیشتری را به انتخاب خود بزنید.

البته پراکسی ها نمی توانند پاسخگوی کارهای سنگین و طولانی شما باشند و در واقع انتخاب خوبی برای این کار نیستند. همچنین پراکسی ها تنها کاری که می کنند عوض کردن آی پی شما یا مخفی کردن آی پی اصلی است و قادر به رمزگذاری و محافظت از اطلاعات شما نیستند که این امر باعث خواهد شد که اطلاعات در معرض خطر قرار بگیرند.

در این حالت جالب است بدانید که هر کسی قادر به اطلاعات اصلی و شخصی شماست و هکر ها می توانند به راحتی استراق سمع نموده و اطلاعات حیاتی شما را به سرقت ببرند. از طرفی پراکسی ها از طریق یک نرم افزار اجرا شده که می تواند به مرور زمان با مشکلاتی روبرو شوند.

VPN (وی پی ان) و Proxy (پراکسی)

SOCKS و HTTP دو پروتکل اصلی و مشهور سرورهای پراکسی

HTTP قدیمی ترین پروتکلی است که ابزارهای پراکسی از آن استفاده می کنند که از آن برای مصرف ترافیک اینترنت و در جهت به کار گیری در مرورگرهای مختلف طراحی و ساخته شده است. در صورتی که قصد استفاده از این سرورها را دارید می بایست اطلاعات مربوط به پراکسی را از طریق یک نرم افزار مخصوص بر روی اینترنت خود تنظیم نمایید یا اینکه مشخصات آن را به صورت دستی در بخش تنظیمات پراکسی مرورگر وارد نمایید.

اگر قصد بررسی حساب بانکی خود از طریق اینترنت را دارید و از طرفی می خواهید از سرورهای پراکسی کمک بگیرید، باید مرورگر اینترنتی شما از پروتکل HTTPS پشتیبانی کند و در غیر اینصورت اطلاعات وارد شده از قبیل رمز عبور و نام کاربری بشدت در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

در واقع تفاوت های زیادی را نمی توان بین دو پروتکل HTTP و SOCKS در سرورهای پراکسی قائل شد. اما اگر بخواهیم پروتکل SOCKS را بررسی کنیم باید بگوییم که برخلاف HTTP که تنها توانایی کنترل و هدایت ترافیک اینترنت را از طریق مرورگر دارد، دیگر ترافیک ها را در اتصالاتی مانند FTP یا BitTorrent نیز کنترل و هدایت می کند. اما ضعفی که می توان برای آن ها به نسبت پروتکل HTTP قائل شد سرعت کمتر آن می باشد، چراکه ترافیک بیشتری را در پوشش خود قرار می دهد. همچنین توجه داشته باشید که پروتکل SOCKS نیز همانند HTTP در سرورهای پراکسی اطلاعات را به صورت رمزنگاری نشده می فرستند.

نحوه انتخاب یک سرور پراکسی

هم اکنون مشاهده می شود که بسیاری سرور پراکسی رایگان در اینترنت وجود دارد که برای کار راه انداختن بد نیست، اما سرعت پایین آن ها بسیار آزار دهنده بوده و نمی تواند خواسته های شما را برآورده و برای مدت طولانی راضیتان کند. همچنین با توجه به رایگان بودن این سرور ها قائدتا نمی توان از نظر امنیتی نیز بسیار روی آن ها حساب باز کرد. بنابراین اگر قصد دارید تا برای خرید یک اشتراک سرور پراکسی پول بدهید، بهتر است که پس از تحقیق در اینترنت، شرکت های معتبر را پیدا کنید و اقدام به خرید نمایید.

همچنین مشاهده می شود که برخی از شرکت ها به همراه در اختیار قرار دادن سرور پراکسی SOCKS، می توانند سرور های VPN نیز ارائه کنند. به طبع بسیار به صرفه تر است که همین پول را بدهید و هر دو آن ها را در اختیار داشته باشید تا اینکه فقط یکی از آن ها را بخرید.

VPN (وی پی ان) و Proxy (پراکسی)

ابزار VPN (وی پی ان) می تواند حافظ اطلاعات شما باشد

وی پی ان VPN که آن را با نام شبکه اختصاصی مجازی نیز می شناسند، سرویس بسیار خوبی می باشد که علاوه بر انجام دادن کارهای سرور پراکسی قادر است تا نمایش اطلاعات شما و همچنین داده های رد و بدل شده را به صورت رمزنگاری شده درآورده تا از دید هکرها پنهان بماند. جالب است بدانید که بخش Windows Update ماکروسافت نیز برای دریافت بروزرسانی نیازمند اتصال به یک سرور وی پی ان است که خود آن این کار را انجام می دهد.

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، جهت اتصال به سرور وی پی ان یک سیستم رمزگذاری قوی بین کامپیوتر شما و سرور های VPN شکل می گیرد و پس از آن است که تبادل داده ها صورت می گیرد. این اتصال زمانی بسیار کاربردی خواهد بود که در کشور خارجی باشید و برای چک کردن حساب بانکی خود نیاز به یک ارتباط امن باشید، در اینصورت وی پی ام می تواند بسیار به کارتان بیآید. اما ممکن است در یک کافی شاپ باشید و به اینترنت آن جا متصل شده باشید که وی پی ان می تواند در این جا نیز نجات بخش شما باشد و با کانکشن امنی که برای شما می سازد از به سرقت رفتن اطلاعات شما در این شبکه عمومی جلوگیری کند. البته نمی توان هیچ برنامه و سرویس رمزگذاری را مبرا از هک شدن دانست، به همین دلیل ممکن است که این شبکه نیز توسط هکرها مورد هجوم قرار بگیرد.

یکی دیگر از ویژگی های وی پی ان این است که با استفاده از آن، حتی شرکت های ارائه دهنده اینترنت نیز قادر به مشاهده اطلاعات و داده هایی که در حال تبادل هستید نیستند.

نظر خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید و بگویید که آیا واقعا فکر می کردید که تفاوت های این دو سرویس انقدر عمیق باشد؟ برای افزایش اطلاعات عمومی این مطلب را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *