چگونه تاثیرات مخرب کارمندان منفی نگر را کاهش دهیم؟

چگونه تاثیرات مخرب کارمندان منفی نگر را کاهش دهیم؟
  • 1395/8/16
  • زهرا معبودی
  • 0

گاهی در میان اعضای تیم با افرادی مواجه می شوید که همیشه فکرهای منفی را به تیم تزریق می کنند ودر واقع روی اعصاب اعضای تیم سورتمه می روند. این افراد هرگز زندگی کاری خوبی ندارند . حال اگر این فرد با مشخصات عنوان شده یکی از اعضای اصلی تیم شما باشد و امکان اخراج نمودن او برای شما وجود نداشته باشد چگونه آسیب های اجباری رسیده از سمت وی را خنثی مینمایید و چه بازخوردی به رفتار این شخص نشان خواهید داد؟

نظرات کارشناسی شده

دیلان مینور استادیار دانشکده مدیریت جورج تاون معتقد است کارمندانی با ویژگی های عنوان شده در بالا کارمندانی سمی هستند زیرا نه تنها خودشان با رفتار غلط و افکار منفی افرادی آزار دهنده هستند بلکه این رفتار غلط و اشتباه را به دیگران نیز منتقل می نمایند.

کریستین پوراث استادیار دانشگاه نیز در این باره بیان می کند:«این افراد تنها به خسته کردن و پایین کشیدن همکاران خود مشغولند و انرژی اعضای تیم را زایل می کنند .این افراد مهم ترین عامل برای رنج دادن همکاران خواهند بود. »

به طور کلی باید گفت با یک مدیریت درست و اصولی افرادی این چنینی نباید از ابتدا به تیم ره پیدا نموده و استخدام شوند اما اگر به هردلیلی یک یا چند کارمند سمی در اعضای تیم شما وجود دارند با توجه به این که اغلب اوقات به خاطر برخی قوانین دست و پا گیر شما امکان اخراج آنها را ندارید باید روشی را مورد استفاده قرار دهید که به کمک آن آسیب های رسیده از طرف فرد مورد نظر به حداقل برسد در ادامه با گویا آی تی همراه باشید تا این راهکار های مفید و موثر را با شما درمیان بگذاریم.

رفتار کارمندان سمی خود را زیر ذره بین بگیرید.

برای اولین گام بایستی به شما توصیه نماییم تا با بررسی دقیق و موشکافانه در رفتار فرد مورد نظر به سوالاتی چون، آیای این فرد از شغل خود رضایت دارد؟ آیا این فرد از همکاران خود رضایت دارد؟ آیای ریشه مشکلات وی در زندگی شخصی اوست؟

برای پاسخ دادن به این سوالات می توانید به سادگی با فرد مورد نظر وارد صحبت شوید و با ارتباطی نزدیک تر مشکلات وی را ریشه یابی نمایید سپس به او در رفع مشکل مورد نظر کمک رسانی نمایید به عنوان مثال شاید ریشه مشکلات رفتاری این فرد در درگیری های فعلی اوست و این شخص درگیر دادگاه طلاق است از این رو بهتر است او را به یکی از روانشناساس و یا مشاوران خانواده ارجاع دهید تا بتواند با بهره گیری از صحیت ها و حمایت های آن مشکلات را حل نموده و با فکری آزادتر در محل کار حاضر شود. حتی در صورت نیاز و در موارد بغرنج شما می توانید مدتی را به فرد مرخصی دهید تا بتواند پس از رفع مشکلات و بحران روحی فعلی با روحیه ای جدید کار را از سر بگیرد.

بازخورد رفتار فرد را به طور مستقیم با او در میان بگذارید.

در بسیاری از موارد این چنینی مشاهده شده است که فرد از میزان مخرب بودن رفتار خود و تاثیری آسیب رسان آن هیچ اطلاعی ندارد و در صورتی که شما با رفتار صحیح و درست این مشکل را با وی در میان بگذارید قطعا تاثیرات جالبی را مشاهده خواهید نمود. از این رو بیان صادقانه و مستقیم نظرات و بازخورد های رفتاری فرد بسیار با اهمیت است. به صورت استاندارد باید به صورت زیر این بازخورد را به فرد مورد نظر ارائه دهید:

به صورت خاص رفتار مورد نظر را به همراه تاثیرات آن با بهره گیری از مثال ها بیان نمایید. قطعا بیان این موضوع که شما برای همه آزاردهنده هستید، سودمند نخواهد بود.  بنابراین در مورد اینکه چه رفتاری را بجای آن از ایشان انتظار دارید بحث کنید و طرح توسعه و بهبود کارمند را ارائه دهید. تلاش کنید انتظارات خود از تغییر رفتار ایشان را به روشنی و با اهداف قابل اندازه گیری بیان کنید. شما با اینکار به آنها فرصتی برای داشتن یک تاثیر مثبت بر افراد می دهید .

how-to-manage-toxic-employee4

عواقب کار را به او نشان دهید.

اگر نرمش و رفتار آرام پاسخگوی مشکل فعلی شما نشد و نتوانستید فرد مورد نظر را نسبت به تغییر رفتار خود متقاعد نمایید لازم است نرمش را کنار گذاشته و واکنش شدیدی تری از خود به نمایش بگذارید به عنوان مثال می توانید با استفاده از نشان دادن ضرر های احتمالی ادامه این رفتار و ارتباط مستقیم آن با کاهش مزایا و پاداش های شغلی آنها صحبت نمایید. این گونه افراد اغلب به مسائلی که مربوط کیف پولشان باشد به سرعت عکس العمل نشان می دهند و شما خواهید توانست تاثیرات مثبتی را از رفتار فرد مقابل دریافت نمایید.

برخی افراذ تغییر ناپذیرند.

تحقیقات نشان می دهد که بخشی از افراد به هیچ کدام ازاین روش ها پاسخ مثبتی نشان نمی دهند و این افراد علاقه ای به تغییر ندارند. هرچند شما هرگز نباید امید خود را از دست بدهید و همواره باید به تلاش خود در جهت تغییر رفتار فرد مورد نظر ادامه دهید. براساس این تحقیقات حدود ۴۰ درصد افراد تنها برای سرگرمی دست به چنین رفتار هایی می زنند و معتقدند که قادر به ترک آن هستند. به هر صورت رفتارهای این چنینی نیاز به تحقیق و موشکافی بیشتری دارد تا با کشف دلایل جدید بتوان به رفع آنها کمک نمود.

how-to-manage-toxic-employee5

مستند سازی کنید.

اگر با توجه به تمامی تلاش های صورت گرفته فرد مورد نظر هیچ تلاشی برای بهبود رفتار خود نداشت بهتر است به کمک مستند سازی تمامی وقایع رخ داده در این مدت و تلاش های صورت گرفته برای تغییر رویه فرد مورد نظر راه را  برای اخراج وی تسهیل نمایید.

از این رو لازم است تمامی تخلفات، رفتارها و پاسخ هایی را که تا کنون دریافت نموده اید مستند کنید. مستندات همچنین شامل ملزومات حمایتی نیز می شود : شکایات رسمی، اطلاعات مربوط به ارزیابی عملکرد مانند نتایج ارزیابی ۳۶۰ درجه یا سایر ارزیابی های انجام شده. لازم است که شما به همکارنتان نشان دهید که چرا برخی مجبور به ترک سازمان می شوند.

کارمند سمی را از اعضای دیگر تیم جدا کنید.

در برخی مواقع و حتی به کمک مستند سازی ها قانون باز هم اجازه اخراج چنین افرادی را به شما نمی دهد در این مرحله راه چاره چیست؟ چطور می توان آسیب های ناشی از برخورد این فرد سمی را با دیگر اعضای تیم کاهش داد؟ پاسخ ساده است اگر شما نمی توانید وی را برای همیشه از سازمان حذف کنید، لازم است تا وی را از دیگر افراد تیم جدا نمایید. به این منظور لازم است با انجام کارهایی مثل جدا سازی میز کار، جدا نمودن پروژه، کاهش حضور فرد در جلسات و یا حتی ترغیب فرد مورد نظر به دورکاری ارتباطات وی را با سایر افراد تیم کاهش دهید. خوشبختانه به محض جدا سازی فرد مورد نظر تاثیرات بر روی سایر اعضای تیم نمود پیدا خواهد کرد و دیگر نیازی نیست تا نگران مسموم شدن دیگر اعضای تیمتان باشید.

شما در واقع سعی در محافظت افراد از یک بیماری دارید و تعداد مبتلایان و زیان های شناخته شده را کاهش می دهید. اما مطمئن باشید که این کار را سنجیده انجام می دهید. اجازه دهید کارکنان شکایات خود را در مورد همکار سمی نزد شما بیاورند و برای مربی گری آنها در مورد چگونگی به حداقل رساندن اثر متقابل آنها از یک گفتگوی یک به یک استفاده کنید .

how-to-manage-toxic-employee1

مراقب خودتان نیز باشید.

تلاش برای مدیریت نمودن رفتار غلط یک کارمند سمی می توان برای خود شما هم آسیب رسان باشد و علاوه بر این که انرژی و وقت زیادی را از شما سلب می کند ممکن است شما را از وظایف اصلی و اولویت هایتان دور سازد از این رو تمرکز خود بر روی فرد مذکور را کنترل نمایید و اولویت ههای خود را فراموش نکنید.

همچنین با رسیدگی به خود و سرو سامان دادن به وضعیتتان از آسیب های احتمالی و کاهش انرژی مثبت خود جلوگیری نمایید از این رو می توانید با تغذیه سالم، ورزش، مسافرت، مرخص کوتاه مدت و خواب کامل و درست خودسازی را آغاز نمایید.

آگاه باشید که سالم و فعال بودن می تواند تاثیرات فرد سمی را خنثی نماید.

جمع بندی نهایی:

بایدها:
  • با فرد مورد نظر صحبت کنید تا علت رفتار وی را درک نمایید.
  • با انتقال مستقیم بازخورد و ارائه فرصت به آنها پیشنهاد تغییر دهید.
  • به وسیله  روش های بیان شده تاثیرات رفتار وی بر روی سایر اعضای تیم را کاهش دهید.
نبایدها:
  • شرایط را به هیچ عنوان با دیگر اعضای تیم در میان نگذارید، اجازه دهید آنها این موضوع را عنوان کنند و به بیان پیشنهادات بپردازند.
  • هرگز بدون مستند سازی رفتار و بازخوردهای فرد مقابل اقدامی در جهت احراج وی انجام ندهید.
  • فراموش نکنید که شما مسئولیت های مهمتری نیز دارید بنابراین برای رفع این مشکل از آنها غافل نشوید.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *