بررسی پورشه ۷۱۸ کایمن مدل ۲۰۱۷

بررسی پورشه ۷۱۸ کایمن مدل ۲۰۱۷
  • 1395/8/16
  • زهرا معبودی
  • 0

همانطور که میگویند سیر با سال خوردن بهتر و بهتر می شود کایمن ها هم هر سال نسبت به سال گذشته بهتر و بهتر می شوند. مدل جدید  کایمن بهتر از آنچه در این مقاله مورد بررسی قرارگرفته است خود را در واقعیت نشان می دهد و البته گران قیمت تر است  به طوری که می توان به جرات گفت یکی از بهترین خودرو های اسپرت در جهان است اما نه در آن حد که ما بخواهیم یکی از آن ها را داشته باشیم. در ادامه علت این موضوع روشن خواهد شد.

جریان اسم گذاری جدید (۷۱۸) چیست؟

از امسال کایمن ۲۰۱۷ پیشوند عددی ۷۱۸ را به یدک می کشد که البته شاهد این نوع پسوند در باکستر ۷۱۸ که برادر روداستر کایمن است هم بوده ایم.  خودرو ی کوپه جدید پورشه تغییرات بدنه جدیدی به خود دیده است که آن را جذاب تر و زیبا تر کرده است، این تغییرات شامل سپر های عقبی و جلویی و همچنین خط کشی های جدید بر روی چراغ های جلو و عقب که خود نیز بازطراحی شده اند می باشد.

پورشه 718 کایمن مدل 2017

بازطراحی جلو پنجره جلویی و عقبی و هم چنین ورودی هوا بزرگتر در کنار درب ها تقریبا تمام تغییرات خارجی کایمن را شامل می شوند. البته پورشه از کابین درونی چشم پوشی نکرده است و داشبورد بالایی را از نو طراحی کرده و صفحه نمایش لمسی جدید با سیستم مولتی مدیا را نیز در آن تعبیه کرده است. طراحی جدید همه چیز را نو کرده است اما هنوز هم به سنت های پورشه پایبند است.

البته بزرگترین و انقلابی ترین تغییر کایمن ۷۱۸ موتور میانی ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر تخت آن است که توان خروج ۳۰۰ اسب بخار و ۲۸۰ پوند بر فیت گشتاور را داراست. موتور ۴ سیلندر جدید ۲۵ اسب بخار بیشتر و ۶۷ پوند بر فیت گشتاور بیشتر نسبت به مدل ۶ سیلندر پیشین خود تولید می کند. موتور جدید در دور موتور ۹۰۰ rpm به اوج توان اسب بخار اش می رسد در حالی که برای رسیدن به بیشترین گشتاور ممکن نیاز به حداقل ۱۹۵۰ rpm دور موتور نیاز دارد و تا ۴۵۰۰ این مقدار را حفظ خواهد کرد.

کایمن ۷۱۸ جدید برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴٫۳ ثانیه لازم دارد و در عرض ۱۰٫۵ ثانیه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می رسد که این مقدار در تست ها بدست آمده است. این آمار ارقام حتی نزدیک به آمار ثبت شده توسط مدل سبک تر و قوی تر کایمن اس ۲۰۱۴ هم نیستند اما در قیاس با مدل ۶ سیلندر قبلی بسیار بهتر نشان می دهند. مدل ۶ سیلندر پیشین در عرض ۵٫۳ ثانیه از سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید و در ۱۲٫۹ ثانیه نشانگر سرعت ۱۶۰ را نشان می داد.

پورشه 718 کایمن مدل 2017

البته در مقایسه با باکستر ۷۱۸ که به موتور قوی تر ۲٫۵ لیتری توربوشارژ  مجهز شده بود، موتور کایمن ۷۱۸ از نظر صدا کمی ضعیف عمل کرده است و آن غرش سهمگین را ندارد. البته مدل مورد بررسی به سیستم اگزوز اسپرت مجهز شده بود که کمی صدای آن را هیجان انگیز تر از معمول کرده است اما حقیقت این است که باز هم نتوانست آن ضربان قلب لازم را به طپش در بیاورد. حتی با وجود آمار و ارقام بهتر هم این موتور نتوانست مصرف سوخت بهینه تری از خود نشان دهد. بررسی ها میزان  مصرف سوخت این خودرو را ۱۱٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشان می دهند که تحت هیچ شرایطی بهتر از مدل شش سیلندر ۲۰۱۴ با جعبه دنده دستی نبوده است.

البته جدا از مشکل صدا، نگرانی اصلی ما سیستم تعویض دنده این موتور ۲ لیتری است. با وجود جابه جایی کمتر و میزان قدرت رسانی بیشتر (۲۰٫۳ psi که میزان حداکثر در خودروی فعلی است که در مدل قبلی ۱۴٫۵ بوده است) انتظار تاخیر در فعالسازی توربوشارژر می رفت که فهمیدن این موضوع هم بسیار ساده بود. با فشردن پا بر روی پدال گاز و حرکت از حالت سکون و رساندن دور موتور به ۳۵۰۰ rpm و سپس رها کردن کلاچ شتاب قدرتمندی به عمل می آورد که عامل زمان شتاب گیری عالی خودرو است. اما هنگام حرکت در دور موتور زیر ۲۰۰۰، ۷۱۸ ضعیف عمل کرده است که در تست سرعت ۵۰  تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاملا مشهود بوده است.

پورشه 718 کایمن مدل 2017

من یک شیاد هستم!

اگر می خواهید کایمن را در اوج نگه دارید باید مدام دنده عوض کنید. البته با انجام این کار  آن سر و صدایی که  مدل شش سیلندر قبلی ایجاد می کرد را در این مدل نخواهید شنید اما دقت به سرعت سنج و انتخاب دنده در یک خودرو اسپرت نکته خوبی محسوب می شود. به همین دلیل مدل آزمایشی که این مقاله از روی بررسی آن نوشته شده است یک مدل دستی بوده و از مدل دو کلاجه اتوماتیک PDK صرف نظر شده است. اما قطعا باید اعلام داشت که مدل اتوماتیک سریعتر خواهد بود. پدال کلاچ سبک و پاسخگویی اش عالیست و پدال ترمز نیز که به درستی در جای خود قرار گرفته است سختی لازم را داراست تا هنگام دنده گذاری معکوس بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. درست مانند کایمن های گذشته، در مدل جدید نیز کلید های کنترل در عملکرد و حسی که القا می کنند بی نظیر اند.  سیستم فرمان آن نیز از ۹۱۱ توربو گرفته است که سرعت پاسخگویی فرمان از محور وسط را تا ۱۰ برابر سریع تر می کند.  کایمن جدید همانند یک خودروی مسابقه ای به سمت جلو شتاب می گیرد و با تعادلی عالی در پیچ ها دور می زند.

هنگام ترمز گیری، با فشردن پدال ترمز کایمن ۷۱۸، لنت هایی که در مدل پیشین نیز وجود داشتند شروع به کار می کنند. دیسک های ترمز جلو اکنون ۱۳ اینچی هستند که نسبت به مدل قبلی ۰٫۶ اینچ پهن تر شده اند در حالی که دیسک های عقب هم چنان ۱۱٫۸ اینچ باقی مانده اند. برای رسیدن به سکون از سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۴۳ متر فاصله نیاز بود) تقریبا ۲ متر کمتر از مدل کایمن ۲۰۱۴) که بسیار شگفت انگیز است.

پورشه 718 کایمن مدل 2017

تجربه در دنیای واقعی

با داشتن فضای بار کافی و امکانات رفاهی مدرن و سواری نرم می توان این خودرو را یک همراه مسافرتی بسیار خوب در نظر گرفت. البته هنگام خرید باید در انتخاب آپشن ها دقت کافی را به عمل آورد زیرا آپشن های گوناگون در نهایت شما را با یک خودرو ی مسابقه ای و یا یک خودرو ی نرم جاده ای طرف می کنند که این موضوع به انتخاب هایی که می کنید بستگی دارد. در مدل تحت بررسی در این مقاله از سیستم تعلیق فعال استفاده شده است که ارتفاع خودرو را ۰٫۴ اینچ پایین تر آورده است که البته می توان این موضوع را به عملکرد آن نسبت داد. مدل های دارای این سیستم بیشتر برای استفاده در پیست مناسب اند تا جاده های روزمره. لیست آپشن ها در این خودرو بسیار بلند و بالاست از جمله مواردی که در مدل تحت بررسی موجود بوده اند می توان به سیستم  بردار گشتاور( که در واقع همان قفل دیفرانسیل است) که در دور گرفتن دقیق کایمن موثر است، مخزن بنزین بزرگتر، سیستم ناوبری و سیستم Connect Plus پورشه که خود شامل یک پورتUSB و سیستم Apple Carpaly  میشود و هم چنین وافای داخلی را می توان از جمله آپشن های اختیاری خودرو نام برد. از دیگر امکانات آن می توان به آینه های جانبی با قبلیت تنظیم انعکاس نور، کمربند های ایمنی قرمز، صندلی های برقی قابل تنظیم با چفت های اضافی، گرمکن صندلی و غیره. دیگر سرتان را با آپشن های بیشتر درد نمی آوریم، مدل مورد بررسی قیمت ۶۸,۳۹۰ هزار دلاری داشته که تقریبا ۱۰۰۰ دلار از مدل پایه و قوی تر کایمن اس گران تر است. اگر خوب به لیست آپشن ها دقت کنید متوجه می شوید که قیمت نهایی تا سقف ۹۰,۴۵۰ دلار نیز خواهد رفت که خود قیمت پایه یک مدل پورشه ۹۱۱ است. به همین شکل ما شاهد افزایش قیمت باکستر اس نیز بودیم که به سقف ۹۴,۰۰۰ دلار صعود کرده بود.

البته گذشته از تمام این حرف و حدیث ها باید اقرار کنیم که پورشه کایمن ۷۱۸ هنوز هم همان کایمن سابق و یکی از بهترین خودرو های جاده ای در رینج قیمت خود به حساب می رود. البته باید به این موضوع هم دقت کرد که خریدار نیز در انتخاب آپشن های کایمن باید مطابق سلایق شخصی خودرویی که مطابق نیاز های روزمره ی اوست را سفارش دهد.

منبع: caranddriver

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *