چگونه رد پاهای خود را در اینترنت حذف کنیم؟

چگونه رد پاهای خود را در اینترنت حذف کنیم؟
  • 1395/8/18
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر این مطلب را می‌خوانید، به احتمال خیلی زیاد اطلاعات شخصی شما در دسترس عموم قرار گرفته است. و منظورم از عموم یعنی همه کس و همه جا. اگرچه نمی‌توانید به طور کامل خودتان را از اینترنت حذف کنید، اما روش‌هایی برای کم کردن آثار به جای مانده از شما وجود دارد. در ادامه‌ی مطلب به ۶ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

البته توجه داشته باشید که پاک کردن اطلاعات شخصی شما از سطح اینترنت، بر توانایی ارتباط با کارفرمایان و اثبات خود به آنان تاثیر می‌گذارد. به ومعنی واضح تر اگر شما شغل اینترنتی دارید، زمانی که بخواهید روزمه ای از خود به نمایش بگذارید، باید بتوانید یک لیست از فعالیت های اینترنتی تان با ارائه مدرک ارائه کنید، که در صورتی که رد پای خودتان را از نت حذف کرده باشید مدرکی نخواهید داشت و سخت می توانید خودتان و تجربه تان را به طرف مقابل اثبات کنید. به هر حال دقت کنید که چه چیزی ضروری است و چه چیزی غیر ضروری  و پیش از حذفیاتی که امروز در موردشان صحبت می کنیم اساسی فکر کنید.

۱. حذف یا غیرفعال کردن حسابهای کاربری ساخته شده در سایت فروشگاهی، شبکههای اجتماعی و غیره

اول ببینید در چه شبکه‌های اجتماعی‌ای پروفایل کاربری دارید. آیا به جز سایت‌های بزرگ مثل فیسبوک، توئیتر، لینکدین و اینستاگرام، در سایت‌های دیگری مثل تامبلر، گوگل پلاس یا حتی MySpace هم حساب کاربری دارید؟ در رابطه با Reddit چطور؟ در چه فروشگاه‌هایی ثبت نام کردید؟

برای خلاص شدن از دست این اکانت‌ها به تنظیمات حساب کاربری خود رفته و به دنبال گزینه‌ای برای غیرفعال سازی، حذف یا بستن آن بگردید. این گزینه شاید در بخش Security یا Privacy را چیزی مشابه این قرار گرفته باشد.

اگر نمی‌دانید چگونه یک اکانت خاص را پاک کنید، عبارت How to delete را به همراه نام وبسایت آن جستجو کنید. معمولاً از طریق این جستجو راهنماهایی برای حذف حساب‌های کاربری پیدا می‌شود.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یکی از اکانت‌ها را پاک کنید، اطلاعات آن را به اطلاعات شخصی غیرواقعی تغییر دهید.

خارج شدن از اینترنت

۲. پاک کردن خودتان از سایتهای جمعآوری اطلاعات

در سراسر دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کنند. شرکت‌هایی مثل Spokeo، Crunchbase و PeopleFinder از این دسته هستند که معمولاً به آن‌ها شرکت‌های کارگزاران داده می‌گویند. آن‌ها از همه‌ی فعالیت‌های آنلاین شما اطلاعات جمع می‌کنند و سپس آن را غالباً با اهداف تبلیغاتی به شرکت‌های دیگر می‌فروشند.

حالا خودتان باید داخل این سایت‌ها بگردید و ببینید که در هر کدام چگونه باید اطلاعات‌تان را پاک کنید. متاسفانه با وجود پیشرفت فناوری هنوز هم در بعضی از شرکت‌ها گاهی اوقات باید مراحل ارسال فکس و کاغذ بازی‌های اداری را طی کنید.

یک روش ساده‌تر برای انجام این کار استفاده از سرویس‌هایی مثل سرویس DeleteMe از وبسایت abine.com است. این شرکت با دریافت سالانه ۱۳۰ دلار، همه‌ی این کارها برایتان انجام می‌دهد تا شما را از اینترنت حذف کند. این شرکت حتی هر چند وقت یکبار شرایط شما را بررسی می‌کند تا ببیند که اطلاعات‌تان به بانک اطلاعاتی این سایت‌ها اضافه شده است یا خیر.

۳. حذف مستقیم اطلاعات از سایتها

ابتدا ببینید که اپراتور شما نامتان را در لیست مشترکان آنلاین قرار داده است یا نه، در صورتی که در این لیست هستید باید نام خود را از آن حذف کنید.

اگر خیلی وقت پیش پستی در یک انجمن گفتگو ارسال کرده‌اید باید با صاحب انجمن تماس گرفته و از او بخواهید تا پست شما را پاک کند. برای پیدا کردن راه ارتباطی با او می‌توانید بخش تماس با مای هر سایت را مشاهده کرده یا این که مستقیماً به وبسایت www.whois.com رفته و به دنبال اطلاعات تماس صاحب دامنه بگردید.

متاسفانه بعضی از وبسایت‌های خصوصی مسئولیتی در قبال پاک کردن پست‌های شما قبول نمی‌کنند. پس اگر با آن‌ها تماس گرفتید، درخواست خود را به طور واضح و مودبانه از آن‌ها بخواهید، با این روش شاید موفق شدید آن‌ها را راضی کنید تا رد به جای مانده از شما را پاک کنند.

اگر این کار را نکردند، به سراغ مورد شماره‌ی ۴ بروید.

۴. حذف اطلاعات شخصی از وبسایتها

اگر در جایی اطلاعات حساس خود مثل شماره‌ی کارت بانکی را وارد کردید، و صاحب سایت هم تصمیم به پاک کردن آن ندارد، می‌توانید به طور قانونی از گوگل بخواهید تا آن را حذف کنید.

خارج شدن از اینترنت

فرآیند پاک شدن ممکن است کمی زمان ببرد و شاید اصلاً موفقیت‌آمیز نباشد، اما اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، این تنها کاری است که می‌توانید بکنید.

۵. حذف نتایج جستجوی قدیمی

فرض کنید وبسایتی وجود دارد که علی‌رغم میل شما، اطلاعات‌تان در آن قرار گرفته است. مثلاً ممکن است اطلاعات شما تا ماه‌ها پس از تغییر شغل، در صفحه‌ی کارمندان کارفرمای قبلی شما باقی مانده باشد. حتی اگر از آن‌ها بخواهید تا این اطلاعات را حذف کنند، و آن‌ها هم این کار را بکنند، باز هم با گوگل کردن نام خود می‌توانید اطلاعات‌تان را در نتایج جستجوی آن صفحه ببینید. این مسئله به این دلیل رخ می‌دهد که اطلاعات قدیمی آن صفحه در سرورهای گوگل کش شده است.

برای حل این مشکل صفحه را برای گوگل (یا مثلاً بینگ) گزارش کنید و امیدوار باشید تا با حذف کش سرور، اطلاعات خود را به‌روز کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل این کش را پاک کند، ولی اگر واقعاً می‌خواهید کمترین رد را از خود در فضای مجازی باقی بگذارید، به امتحانش می‌ارزد.

خارج شدن از محیط اینترنت

۶. حذف اکانتهای ایمیل

بسته به این که از چه سرویس ایمیلی استفاده بکنید، تعداد مراحلی که در این بخش باید طی کنید، متفاوت است.

برای انجام این کار به طور کلی ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید، سپس در تنظیمات به دنبال گزینه‌ای برای حذف اکانت بگردید. البته معمولاً حذف کامل این حساب کاربری مدتی طول می‌کشد، تا اگر زمانی از تصمیم خود منصرف شدید بتوانید دوباره آن را فعال کنید.

با توجه به این که برای انجام مراحل قبلی به یک ایمیل نیاز دارید، انجام این مرحله را به بخش آخر کار خود موکول کنید.

نکتهی پایانی

به یاد داشته باشید که برای انجام همه‌ی این کارها باید صبور باشید، و انتظار نداشته باشید که همه‌ی آن‌ها یک روزه انجام شود. علاوه بر این باید قبول کنید که بعضی چیزها را نمی‌توانید به طور دائمی از اینترنت پاک کنید. البته اگر تصویری از شما نا خواسته در گوگل منتشر شده راه هایی وجود دارد که آن ها را حذف کنید اما این نکته را فراموش نکنید که اگر حالا حالا ها قصد ماندن در این دنیای مجازی دارید سعی کنید به گونه ای رفتار کنید که موقع خروج همیشگی از این فضا کمتر درگیری ذهنی و فکری داشته باشید.

به نظر شما در این مقاله چیزی از قلم افتاده است؟ نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید و تجربیات خود را به کاربران گویا آی تی بگویید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

منبع: cnet

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *