پیروزی هیوندای Ioniq هیبریدی در مقایسه مصرف سوخت با تویوتا پرویس

پیروزی هیوندای Ioniq هیبریدی در مقایسه مصرف سوخت با تویوتا پرویس
  • 1395/8/25
  • زهرا معبودی
  • 0

هیوندای Ioniq هیبریدی مصرف سوخت ۴٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که بهتر از تویوتا پرویس است خواهد داشت

با وجود اینکه مسئولان هیوندای مستقیما حرفی از این موضوع به میان نیاورده اند اما کاملا مشخص است که آیونیک قرار است خودرو کم مصرف محبوب آمریکا یعنی پرویس را از عرش به پایین بکشد. حال مدرک این ادعا چیست؟

این خودروساز کره ای به تازگی اعلام کرده است Ioniq Hybrid Blue در آغاز سال میلادی آینده با مصرف سوخت ۵  لیتر در هر صد کیلومتر در فضای شهری و ۴٫۸ به صد در اتوبان و مصرف ترکیبی ۴٫۹ عرضه خواهد شد و از سال آینده به محصولات هیوندا اضافه می گردد. این ارقام به راحتی از مصرف ۴٫۹ لیتری شهری، ۵٫۳  لیتری اتوبانی و ۵ لیتر ترکیبی تویوتا پریوس پیشی خواهند گرفت و آیونیک را تبدیل به کم مصرف ترین خودروی الکتریکی در آمریکا خواهند کرد.

یوندای Ioniq هیبریدی

این خودروی هیبریدی ۵ در توسط موتوری ۱٫۶ لیتری بنزینی که ۱۰۴ اسب بخار توان خروجی و ۱۰۹ پوند بر فوت گشتاور دارد و از طرفی دیگر موتور الکتریکی ۴۳ اسب بخاری دارد که توسط بسته باتری لیتیوم یونی ۱٫۵۶ kWh تغزیه می شود نیز ممکل آن خواهد بود. توان خروجی کل خودرو ۱۳۹ اسب بخار نشان داده شده است در حالی که پریوس ۱۲۱ اسب بخار بوده است.

آیونیک بر خلاف دیگر خودرو های هیبریدی که از سیستم تعویض دنده دائم الکتریکی استفاده می کنند مجهز به جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه است که بیشتر در خودروی های قوی و اسپرت استفاده می شود. ( هیوندای مدعی است که استفاده از سیستم DCT تجربه رانندگی لذت بخش تری برای راننده خواهد داشت اما سوناتا هیبرید از همین جعبه دنده استفاده می کرد و حسی که شرکت راجب آن صحبت می کند را القا نکرده بوده است.)

یوندای Ioniq هیبریدی

آیونیک هم چنین در مدل های هیبریدی  Plug in (مدل هایی که توسط منبع خارجی شارژ می شوند) و کاملا الکتریکی نیز عرضه می شود و هیوندای را تبدیل به اولین شرکتی می کند که هر سه مدل پیشرانه را در یک مدل عرضه کرده است.

مدل PHEV یا همان Plug-in که رقیب تویوتا پریوس پرایم جدید است در تابستان سال آینده عرضه خواهد شد که موتور بنزینی مشابه ای با مدل هیبرید خواهد داشت اما موتور الکتریکی آن قوی تر (۶۰ اسب بخاری) خواهد بود که توسط پکیج باتری بسیار قوی تر ۸٫۹ kWh تری تغذیه می شود.

یوندای Ioniq هیبریدی

توان خروجی کل آن هنوز مشخص نشده است اما هیوندای مدعی شده است که این مدل  می تواند با استفاده از موتور الکتریکی به تنهایی مسافت ۲۷ مایل را طی کند که این رقم از ۲۵ مایل پریوس پرایم جلو خواهد زاد. مسئولان همچنین از ظرفیت صندوق عقب جا دار تر، زمان شارژ شدن سریع تر، گارانتی تعویض باتری مادام العمر و صندلی های ۵ نفره خبر داده اند.

یوندای Ioniq هیبریدی

هیوندای همچنین گفته است که مدل الکتریکی آیونیک در اواخر سال جاری با موتور الکتریکی ۸۸ کیلوواتی (معادل ۱۲۰ اسب بخار) که توسط بسته باتری ۲۸ کیلو وات بر ساعت تغذیه می شود عرضه خواهد شد. این میزان ظرفیت باتری قادر خواهد بود ۱۲۴ مایل را با یک بار شارژ کامل طی کند. آمار ارقام این مدل از نیسان Leaf و فولکس واگن E-Golf بهتر اند اما در مقابل شورلت بولت جدید کم می آورند که باتری بزرگ تر آن قادر خواهد بود ۲۳۸ مایل مسیر را طی کند.

یوندای Ioniq هیبریدی

آیونیک برای هیوندای ارزش زیادی دارد با این حال خودرو ساز از این موضوع می گوید که در آمریکا به دلیل قیمت سوخت پایین و علاقه سیری ناپذیر مردم آمریکا به خودرو های پیک آپ و SUV ها، فروش خودروی های هیبریدی در این کشور بسیار پایین است اما با این حال خودرو های هیبریدی و سوخت پاک آینده خودرو سازی خواهد بود از این رو هیوندای با چشمی روشن و امیدوار آیونیک را روانه بازار خواهد کرد و با در نظر داشتن خودروهای هیبریدی حاضر در بازار باید دید که قیمت هیوندا در بازار خودروهای هیبریدی رقابتی خواهد بود یا نه.

یوندای Ioniq هیبریدی

منبع: cnet.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *