۵ نکته درباره‌ی کاربرد پورت‌های تاندربولت ۳ (USB-C) مک‌بوک پرو

۵ نکته درباره‌ی کاربرد پورت‌های تاندربولت ۳ (USB-C) مک‌بوک پرو
  • 1395/8/25
  • زهرا معبودی
  • 0

اپل به تازگی مک‌بوک پرو جدید خود را معرفی کرده است. لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی قدرتمندی که مجهز به پورت‌های همزمان USB-C و تاندربولت ۳ هستند.

این پورت‌ها مثل چاقوی ارتشی سوئیسی قادر به انجام مجموعه‌ی وسیعی از قابلیت‌ها و کارها هستند. با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا اطلاعاتی که باید در مورد درگاه Thunderbolt 3 (USB-C) بدانید را به شما بگوییم.

پورت‌های تاندربولت ۳ (USB-C) مک‌بوک پرو

همهی پورتهای این دستگاه از هر دو مدل تاندربولت ۳ و USB-C هستند

کانکتور USB-C را مثل یک جور درگاه دو طرفه در نظر بگیرید. این کانکتور در یک طرف USB و در طرف دیگر تاندربولت ۳ است. با استفاده از تاندربولت ۳ می‌توانید مک خود را به نمایشگرهای مختلف وصل کرده و یا برای انتقال سریع داده بین کامپیوتر و هاردهای اکسترنال مختلف از آن استفاده کنید. مک‌های جدید همه‌ی این ویژگی‌ها را از طریق همان کانکتور USB-C در دسترس دارند.

پورت‌های تاندربولت ۳ (USB-C) مک‌بوک پرو

سازگاری نسلها

سال‌ها بود که مک‌ها هر دو پورت USB و Thunderbolt را به صورت جداگانه داشتند.

ما از USB برای وصل کردن موس، چاپگر، نمایشگرها و دیگر لوازم جانبی استفاده می‌کردیم. این مدل یو‌اس‌بی USB-A نامیده می‌شد. اما USB-C با دستگاه‌های قدیمی هم سازگار است و می‌توانید آن را به پورت‌های USB-A هم وصل کنید. این خود یک مزیت است.

تاندربولت ۳ را هم به طور مشابه می‌توان به پورت‌های تاندربولت ۲ وصل کرد. اما اشکال کار این‌جاست که برای وصل کردن USB یا تاندربولت‌های قدیمی‌تر باید از یک آداپتور استفاده کنید؛ چون USB-C از نظر فیزیکی نسبت به USB-A یا تاندربولت ۲ فرق دارد.

دیگر نگران برعکس زدن USB نباشید

 

پورت‌های تاندربولت ۳ (USB-C) مک‌بوک پرو

 

چند بار پیش آمده که یک USB را برعکس به کامپیوتر خود وصل کرده باشید؟ خوب، دیگر نیازی نیست که نگران جهت وصل کردن USB باشید. USB-C از هر دو طرف قابل استفاده است و طرف خاصی ندارد.

این فناوری فوق العاده سریع است

اگرچه ممکن است علی‌رغم داشتن پورت‌های تاندربولت ۳ دستگاه‌هایی نداشته باشید که از این روش ارتباطی استفاده بکنند، اما بدانید که این نسخه از تاندربولت از حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

USB-C هم با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه به نوبه‌ی خود خیلی سریع است. این یعنی اگر از هارد اکسترنالی که مجهز به USB-C باشد استفاده کنید، فایل‌های شما با سرعت بسیار زیادی منتقل خواهد شد. و این قضیه خبر خوبی است برای کسانی که زیاد با آیفون ۷ پلاس خود عکس و فیلم می‌گیرند.

کاربردهای دیگر

تاندربولت ۳ (USB-C) امکان وصل شدن به نمایشگرها، شارژ کردن مک، شارژ کردن موبایل از طریق مک و انتقال داده را از طریق یک کانکتور فیزیکی را فراهم می‌کنند.

اگرچه بدون شک کانکتور USB-C آینده‌ی ارتباطات بین دستگاهی است، اما دوره‌ی انتقال عجیبی را در پیش داریم. دوره‌ای که شامل آداپتورها و دانگل‌هایی است که باید برای وصل شدن به دستگاه‌های قدیمی‌تر که کانکتور USB-C داخلی ندارند، استفاده شود. با این وجود بالاخره با گذشت زمان راحتی، قدرت و تطبیق‌پذیری USB-C بر فناوری‌های دیگر فائق آمده، در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و همه را راضی خواهد کرد.

https://www.cnet.com/how-to/what-can-usb-c-thunderbolt-ports-do-macbooks/

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *