دانشمندان بر روی عطارد یک دره کشف کردند

دانشمندان بر روی عطارد یک دره کشف کردند
  • 1395/8/29
  • زهرا معبودی
  • 0

در خبرهای جدیدی که از آسمان به دستمان رسیده متوجه شدیم که تحقیقات بر روی عطارد همچنان ادامه دارد و این تحقیقات به چیزهای جالبی ختم می شود که هر بار محققان را بیشتر مصمم می کند تا با عطارد همراه باشند. حالا با کشف دره بر روی عطارد، دانشمندان می خواهند بیشتر از این سیاره داغ بدانند. احتمال دارد این دره در فرآیندی مشابه آنچه در زمین رخ می دهد تشکیل شده باشد

تحقیقات جدید که بر روی دره های روی عطارد صورت گرفته است این موضوع را که “عطارد سیاره ایست که در حال کوچک شدن” را تقویت می کند.

نویسنده این مقاله تحقیقاتی بر این باور است که این دره احتمالا طی ” فرآیند انقباض جهانی ” به وجود آمده است. از طرفی هسته ی درونی عطارد خنک شده است که همین موضوع باعث انقباض و خم شدن یکی از لایه های سنگ کره آن شده است.

دره روی عطارد

محققان این دره را با استفاده از نقشه توپوگرافیک بسیار با کیفیتی از نیم کره جنوبی عطارد پیدا کرده اند. این نقشه توسط تصاویر گرفته شده توسط فضا پیمای Messenger  طراحی شده است.

این دره ۴۰۰ کیلومتر عرض و تا ۱۰۰۰ کیلومتر طول و تا عمق ۳ کیلومتری نیز عمق دارد. دره تا آبگیر Rembrandt ادامه دارد که یکی از بزرگترین آبگیر های این سیاره است.

علاوه بر این ها دو گسل عظیم دره را احاطه کرده اند و از طریق انقباض عطارد این گسل ها تبدیل به دره های بزرگی شدند. کف دره در زیر سطح زمین قرار دارد که دانشمندان بر این باور اند که به همان روشی که گسل ها پدید آمدند کف دره نیز پایین رفته است.

توماس آر. واترز، دانشمند ارشد بخش مرکز مطالعات زمینی و سیاره در موزه ملی هوا فضا  اسمیتسونیان و نویسنده اصلی این تحقیق گفته است: در حالی که در زمین نیز شواهدی از خمیدگی سنگ کره به چشم میخورد اما احتمالا این پدیده نخست در عطارد رخ خواهد داد.

با وجود اینکه نتیجه این فرآیند در دو سیاره مشابه است اما روند طی فرآیند در هر کدام متفاوت خواهد بود.

واترز در یک بیانیه خبری گفته است که “بر خلاف دره Great Rift زمین که در آفریقا شرقی واقع شده است، دره بزرگ ماه توسط حرکت تکتونیک ورقه های سنگ کره ای پدید نیامده است بلکه نتیجه انقباض جهانی یک سیاره تک ورقه ای است. حتی با وجود اینکه شما خم شدن لیتوسفریک (سنگ کره ای) را در سیاره تک ورقه ای که در حال انقابض است پیشبینی شده تلقی می کنید باز هم هنگامی که متوجه می شوید این فرآیند یک دره ی عظیم که شامل بزرگترین گسل و بزرگترین تنگه آب راهی را در عطارد پدید آورده است، شگفت زده خواهید شد.”

نظر شما در این باره چیست؟ آیا از وجود یک دنیای شگفت انگیز و بزرگ هیجان زده نمی شوید؟ می توانید احساس خود را در این باره با ما در میان بگذارید و با انتشار این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را از علایق خود و بزرگی جهان هستی، مطلع کنید.

منبع:astronomy

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *