جواب های جالب رییس الفبت در تست استخدامی گوگل

جواب های جالب رییس الفبت در تست استخدامی گوگل
  • 1395/9/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گوگل سابقه‌ بدی در زمینه مطرح کردن سوالات استخدامی عجیب‌ و غریب‌ و بسیار دشوار دارد. اما متقاضیان رد شده در مصاحبه استخدامی این شرکت باید خوشحال باشند: حتی اریک اشمیت، ریس اجرایی شرکت الفبت، شرکت مادر گوگل، هم گاهی اوقات در پاسخ به سوالات دشواری که از متقاضیان پرسیده می‌شده هم مشکل داشته است.

گویا آی تی – گوگل سابقه‌ بدی در زمینه مطرح کردن سوالات استخدامی عجیب‌ و غریب‌ و بسیار دشوار دارد. اما متقاضیان رد شده در مصاحبه استخدامی این شرکت باید خوشحال باشند: حتی اریک اشمیت، ریس اجرایی شرکت الفبت، شرکت مادر گوگل، هم گاهی اوقات در پاسخ به سوالات دشواری که از متقاضیان پرسیده می‌شده هم مشکل داشته است.

در ماه جاری و طی کنفرانس فناوری Summit at Sea از اریک اشمیت این سوال را پرسیدند:
”کاپیتان دزدان دریایی هستید و یک صندوق پر از طلا پیدا کرده‌اید. خدمه قرار است روی موضوع تقسیم طلاها رای‌گیری کنند. اگر کمتر از نصف دزدان با شما موافق باشند، مرگ‌تان رقم خواهد خورد. پیشنهاد می‌کنید تقسیم طلاها چگونه انجام شود تا هم سهمی از این غنیمت داشته باشید و هم زنده بمانید؟“
اشمیت سریعا با مطرح کردن درخواست تکرار سوال و این که آیا اجازه پرسیدن سوالات فرعی برای روشن‌تر کردن سوال اصلی را دارد یا خیر شروع به وقت‌کشی کرد.
پاسخ اشمیت: ”اجازه بدهید محاسبه کنیم… اگر نصف افراد کشته شوند. نه، اگر من کشته شوم… نه، اگر خدمه علاقه‌ای به من نداشته باشند، خواهم مرد. خب ظاهرا با یک سال بسیار مزخرف روبه‌رو هستیم.“

علی‌رغم این ادعا که اریک اشمیت از سوالات مصاحبه‌ای شرکت خودش متنفر است اما موفق شد نیمی از پاسخ صحیح را حدس بزند. ”به نظر من اگر نیم بیشتر آنها خوشحال باشند، من زنده خواهم ماند. پیشنهاد من این است که ما به ۴۹ درصد دزدان دریایی سهامی از شرکت‌های اینترنتی اعطا کنیم و به ۵۱ درصد باقی مانده، طلا.“
خوشبختانه گوگل بعد از درک این مساله که این سوالات نامفهوم و عجیب چه تاثیر منفی روی شناسایی افراد شایسته برای پست‌های مختلف دارند، آنها را کنار گذاشت. سال گذشته، لازلو باک، معاون ارشد دپارتمان بخش منابع انسانی گوگل به طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Quartz اعتراف کرد که کارمندان گوگل درطی سال‌های زیادی از مصاحبه‌ها با مطرح کردن چنین سوالات دشوار و بی‌هدفی سعی در گیرانداختن متقاضیان کار در این شرکت را داشتند و از میان برداشتن این عادت نادرست، وقت وانرژی بسیار زیادی از شرکت برده است.
خوشبختانه گوگل این سوالات عجیب و غریب را به طور کلی کنار گذاشته زیرا بعید نیست با حفظ این رویه نادرست، اریک اشمیت بعدی، شانسی برای جذب شدن در گوگل نداشته باشد.
در ادامه چند سوالات استخدامی گوگل و پاسخ بعضی از آنها را خواهید دید:

۱- برای حصول اطمینان از صحیح بودن شماره تلفن‌تان که آقای ”باب“ آن را ذخیره کرده، امکان سوال مستقیم از وی وجود ندارد. این سؤال را باید روی یک کارت نوشته و به خانم ”ایو“ بدهید؛ خانم ”ایو“ این کارت را به آقای ”باب“ خواهد داد و سپس به شما پس خواهد داد. به غیر از مطرح کردن سؤال روی کارت، چه عبارت دیگری باید بنویسید که آقای ”باب“ پاسخ را رمزنگاری کرده تا خانم ”ایو“ متوجه نشود شماره تلفن شما چند است؟
پاسخ: از مجموع مقابله‌ای (Checksum) استفاده کنید؛ از ”باب“ بخواهید ارقام شماره تلفن شما را جمع بسته، حاصل را نوشته و برای شما بفرستد. اگر حاصل جمع صحیح باشد می‌توان از دقیق بودن شماره تلفن مطمئن بود.
۲- به اندازه‌ی یک سکه کوچک شده‌اید… جرم بدنتان به طور مساوی کم شده تا چگالی اولیه‌تان حفظ شود. سپس شما را در یک مخلوط‌کن شیشه‌ای خالی می‌اندازند. تیغه‌ها ۶۰ ثانیه دیگر شروع به حرکت خواهند کرد. عکس‌العمل‌تان چیست؟
پاسخ: به نظر می‌رسد این سوال برای تست خلاقیت متقاضی مطرح می‌شود. بهترین کار شکستن موتور الکتریکی مخلوط‌کن است.
۳- عقربه‌های ساعت روزانه چند بار روی یکدیگر قرار می‌گیرند؟
پاسخ: ۲۲ بار؛ ۱۱ بار صبح و ۱۱ بار عصر:
۱۰:۵۵، ۹:۴۵، ۸:۴۴، ۷:۳۸، ۶:۳۳، ۵:۲۷، ۴:۲۲، ۳:۱۶، ۲:۱۱، ۱:۰۵، ۱۲:۰۰

۴- در ساعت ۳:۱۵ زاویه بین عقربه‌ها چند است (جواب این سؤال صفر نیست!)
پاسخ: ۵/۷ درجه. هر دقیقه روی ساعت نمایان‌گر ۶ درجه است. (۳۶۰ درجه روی ۶۰ دقیقه) در هر ساعت، عقربه ساعت شمار بعد از گذشت یک ساعت به شماره بعدی می‌رود (در مثال سوال، از ۳ به ۴ حرکت می‌کند) که نشانگر ۳۰ درجه است. از آن جایی که دقیقا یک چهارم ساعت گذشته، عقربه ساعت شمار یک چهارم مسیر ۳۰ درجه‌ای را پیموده که حاصل آن می‌شود ۵/۷ درجه.
۵- طرح شما برای تخلیه شهر سانفرانسیسکو چیست؟
پاسخ: این سوال برای اطلاع از نحوه مقابله مصاحبه شونده با مشکلات پرسیده می‌شود. طبیعتا بهتر است بپرسیم: چه فاجعه‌ای رخ داده؟
۶- گوشت مرده (Dead Beef) چیست؟
پاسخ: Dead Beef مقداری شانزده شانزدهی (Hexadecimal) است که در گذشته برای اشکال زدایی کامپیوترهای مین‌فریم/زبان اسمبلی از آن استفاده می‌شد.
۷- مفهوم پایگاه داده را در سه جمله به خواهر زاده ۸ ساله‌تان توضیح دهید! سلیقه‌ای!
۸- برای شستن تمام پنجره‌های شهر سیاتل چقدر دستمزد می‌خواهید؟! سلیقه‌ای!

۹- حاصل ۲ به توان ۶۴ چه عددی است؟
۱۰۱۹×۱٫۸۴۴۶۷۴۴۱
۱۰- دو تخم مرغ و یک ساختمان ۱۰۰ طبقه در اختیار شماست. تخم مرغ‌ها یا خیلی سفت هستند یا خیلی شکننده؛ به این معنی که ممکن است با پرتاب از طبقه اول شکسته شده یا با پرتاب از طبقه صدم هم سالم بمانند. این دو تخم مرغ از نظری ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. باید بلندترین طبقه‌ی این ساختمان ۱۰۰ طبقه که یک تخم مرغ را بدون احتمال شکست می‌توان از آن پرتاب کرد، پیدا کنید. مساله اصلی در اینجا تعداد پرتاب‌هاست. در این آزمایش تنها اجازه شکستن دو تخم مرغ را دارید.
۱۱- در کشوری که مردم فقط پسر می‌خواهند هر خانواده آنقدر بچه به دنیا می‌آورد تا بالاخره یکی از آن‌ها پسر باشد. اگر خانواده‌ها تنها یک دختر داشته باشند، مجدداً برای بچه‌دار شدن اقدام می‌کنند اما اگر صاحب پسر شوند پروسه متوقف می‌شود. نسبت پسرها و دخترها در این کشور را محاسبه کنید.

این سؤالات برای متقاضیان پست‌های مختلفی مثل مهندسی نرم‌افزار، مدیر محصولات و … در نظر گرفته شده‌اند. حال که گوگل این سوالات را کنار گذاشته می‌توان با اعتماد به نفس‌بیشتری در مصاحبه‌های آن شرکت کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم یک استارت‌آپ راه‌اندازی کرده و نهایت تلاش خود برای موفق شدن آن را انجام دهید تا گوگل علاقه به خرید آن و اضافه کردن آن به زیرمجموعه شرکت‌هایش را اعلام کند. به این ترتیب با یک تیر دو نشان زده‌اید: هم پولدار شده‌اید و هم در گوگل استخدام!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *