وزیر انرژی امریکا: در حوزه جهان‌های موازی به دستاوردهای رسیده‌ایم

وزیر انرژی امریکا: در حوزه جهان‌های موازی به دستاوردهای رسیده‌ایم
  • 1395/9/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از برنامه‌های تلویزیونی سرویس نت‌فلیکس که جدیدا محبوبیت زیادی پیدا کرده است، سریال Stranger Things است. این سریال نه تنها داستان زیبا و سرگرم‌کننده‌ای دارد بلکه ‌پس‌زمینه‌های علمی متعددی پشت این سریال قرار دارد.

گویا آی تی – این سریال در واقع با تکیه بر اطلاعات موجود در مورد برنامه‌های واقعی دولتی در مورد تله‌پاتی و جهان‌های موازی ساخته شده است. تله‌پاتی امکان مخابره پیام یا تصویری یا هر گونه اطلاعات از ذهن به ذهن فرد دیگر، بدون استفاده از وسایل حسی مثل سخن گفتن و مشاهده علائم یا حرکات است؛ منظور از جهان‌های موازی فرضیه‌هایی در باره‌ی وجود واقعیت‌های جداگانه در کنار واقعیت کنونی (دنیای فیزیکی) است. در یکی از قسمت‌های اخیر برنامه گفتگوی تلویزیونی Chelsea (اختصاصی سرویس نت‌فلیکس)، فیزیکدان هسته‌ای و وزیر انرژی امریکا، ارنست مونیز، از واقعیت‌های پشت سریا Stranger Things پرده برداشت و تائید کرد که دولت امریکا در حال تحقیق روی ابعاد بالاتر (از بُعد فعلی) و جهان‌های موازی است.

ایده سریال Stranger Things از کجا آمده است؟

اگر تا به حال این سریال تلویزیونی را تماشا نکرده‌اید چند خط بعدی را بخوانید تا با تم کلی داستان آشنا شوید: وقایع داستان در سال ۱۹۸۰ میلادی رخ می‌دهند، پسر نوجوانی گم می‌شود و مادر و دوستانش شروع به جستجو برای پیدا کردن او می‌کنند. آنها متوجه می‌شوند ناپدید شدن وی با یک برنامه سری دولتی به نام ”The Upside-Down“ با محوریت تله‌پاتی و بُعدجایگزین ارتباط دارد. با کشف سرنخ‌های بیشتر موفق به پیدا کردن دختری به نام Eleven می‌شوند که قدرت تله‌پاتی داشته و از او هم در یک برنامه سری دولتی برای کنترل ذهن برای انجام آزمایشات استفاده می‌شده است…

آن چه که بسیاری از بینندگان سریال نمی‌دانند این است که سازمان سیا در یکی از پروژه‌های سری خود به مدت ۲۰ سال یعنی از ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی چنین آزمایشاتی را انجام می‌داده است.

مت و راس دافر، دو برادران دو قلوی تهیه کننده این سریال تلویزیونی در مصاحبه‌ای که با وب‌سایت Rolling Stone انجام داده بودند اعلام کردند که سریال آنها بر اساس آزمایشات دولتی ”عجیب“ است که در زمان جنگ سرد انجام می‌شدند خصوصا پروژه MK Ultra. برادران دافر این طور توضیح می‌دهند که: ”ما می‌خواستیم عناصر ماوراء الطبیعی به هر طریقی که شده به علوم ارتباط پیدا کنند. شاید خنده‌دار به نظر برسد اما هیولا (در بُعد جایگزین) متعلق به یک قلمرو ماوراء الطبیعه‌ای نیست و به هیچ مذهبی هم تعلق ندارد. این امر باعث ترسناک‌تر شدن هیولا شده است. من به ارواح اعتقاد ندارم، اما به بیگانه‌های فضایی و ابعاد جایگزین باور دارم.“

در سریال Stranger Things، دولت به‌منظور راضی کردن هیولا و همچنین دستیابی به هدف والایی که در سر دارد، اجازه‌ی قربانی کردن کودکان و نوجوانان را می‌دهد. کار وحشتناکی که دقیقا در پروژه MK Ultra اتفاق افتاد و عده بسیار زیادی از افراد بی‌گناه از جمله کودکان و نوجوانان قربانی آزمایشات این چنین شدند و توجیه دست‌اندرکاران پروژه این بود که همه این فعالیت‌ها برای اهداف والای امریکا انجام می‌شوند.

اما MK ULTRA دقیقا چه بود؟ پروژه MK ULTRA اسم رمز یک برنامه آزمایش انسانی پنهانی و غیرقانونی دولت آمریکا بود که توسط”دفتر اطلاعات علمی“ (Office of Scientific Intelligence) سازمان سیا اداره می‌‌شد. این برنامه رسمی دولت آمریکا در اوایل دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، و تا دهه ۹۰ میلادی ادامه پیدا کرد. حتی برخی کارشناسان معتقدند این پروژه با عنوان دیگری هم ‌اکنون نیز در جریان است. اسناد و مدارک باقی مانده نشان می‌دهند در پروژه MK Ultra از روش‌های گوناگونی برای دست‌کاری حالت فکری افراد و تغییر فعالیت‌های مغزی استفاده می‌شده است. روش‌هایی مثل استفاده پنهان از داروهای مخدر و انواع مواد شیمیایی، از بین بردن احساسات فرد، تنها گذاشتن، سواستفاده‌های جنسی و حملات کلامی.

این پروژه برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ توسط کنگره آمریکا و از طریق تحقیقات کمیته کلیسا (Church Committee) و انجمن راکفلر (Rockefeller Commission) برای عموم آشکار شد. تحقیقات با مشخص شدن این واقعیت که ریچار هلمز، رئیس سیا در سال ۱۹۷۳، تمام مدارک مربوط به MK Ultra را نابود کرده است، دچار مشکل شد. تحقیقات این دو کمیته تنها بر پایه اقرارهای افرادی که در این برنامه به طور مستقیم دخیل بوده‌اند و مدارک انگشت‌شماری که از دستور نابودی توسط هلمز باقی‌مانده بودند، انجام شد.

در حقیقت از این داروها و روش‌ها طی بازجویی‌ها و عملیات شکنجه انجام می‌شد تا قربانی‌ها ضعیف‌ شده و از طریق کنترل ذهن، مجبور به اعتراف شوند. البته در سریال تلویزیونی برادران دافر سواستفاده‌های ذهنی، فیزیکی و جنسی استفاده شده در MK ULTRA چندان نشان داده نشده‌اند اما با این وجود بسیاری از جزئیات وحشتناک آزمایشات سازمان سیا به خوبی به تصویر کشیده شده‌اند. هیولاهای واقعی آن موجودات عجیب‌وغریبی که زیر تخت شما پنهان شده‌اند نیستند بلکه آنها انسان‌های پست‌فطرتی هستند که چنین پروژه‌هایی را مدیریت می‌کنند و معمولا از آنها با نام ”دولت سایه“ یاد می‌شود.

نظر وزیر انرژی امریکا درباره سریال، ابعاد بالاتر و جهان‌های موازی

در یکی از قسمت‌های جدید نشست تلویزیونی Chelsea که از سرویس نت‌فلیکس پخش می‌شود، مهمانانی معروفی مثل جوشوا جکسون (بازیگر کانادایی-امریکایی)، دان چیدل (بازیگر و تهیه کننده) و ارنست مونی مونیز، وزیر انرژی امریکا شرکت کرده و درباره سریال Stranger Things بحث و تبادل نظر کردند. اگر چه مونیز این سریال را تماشا نکرده بود اما سریعا وارد گفتگو شد و اعلام کرد چیزهایی درباره سریال شنیده و پاره‌ای از اتفاقاتی که در آن می‌افتند واقعیت دارند.

توضیحات مونیز: ”ما در حال پیشبرد پروژه‌های مرتبط با جهان‌های موازی هستیم… ضمنا ما یکی از حامیان اصلی و بزرگ علوم پایه (مجموعه علومی که به بررسی بنیادین پدیده‌ها یا بررسی ماهیت، قوانین و روابط حاکم بین آنها می‌پردازد) هستیم و به همین خاطر سعی در درک ذرات بنیادین طبیعت و ساختار کهشکان هستیم. به نظر می‌رسد، فیزیک نظری در این زمینه به جای دنبال کردن چیزهایی مثل سه بُعد و جهان‌های موازی در جستجوی موضوعی مثل ابعاد بالاتر وجود است.“

این پروژه‌ها چه ارتباطی با زندگی ما دارند؟

در طی مصاحبه، بینندگان با شنیدن اظهارات و ادعاهای مونیز می‌خندید. مردم آن چنان به سیستم دولتی اعتماد دارند که حتی قادر به دیدن اتفاقاتی که جلوی چشم‌شان می‌افتند نیستند، حتی زمانی که مقامات رسمی دولت به کارهای خطرناکی که انجام می‌دهند اعتراف می‌کنند. اگر بخواهیم منصف باشیم، اکثر بینندگان شاید هرگز به این موضوع فکر نکرده باشند که شاید دولت‌ها به این دلیل جهان‌های موازی را مطالعه کنند زیرا معمولا خیلی راحت از کنار این مفهوم می‌گذرند یا آن را ”خوراک فیلم‌های هالیوودی“ می‌دانند.

مساله اینجاست که مفهوم جهان‌های موازی چندان دور از دسترس نیست. راه‌شیری دارای میلیاردها سیاره شبیه به زمین است، سیاراتی که احتمالا امکان زندگی رو آنها وجود دارد و جالب اینجاست که راه‌شیری خود تنها یکی از میلیاردها کهکشان موجود در جهان است. علاوه بر این، اصطلاح علمی ”چند جهانی یا Multiverse“ در پشتیبانی از نظریه‌ی”تورم آشوبناک ابدی“ متعلق به فیزیکدان استنفوردی، آندره لینده ایجاد شد؛ این نظریه به وجود پروسه خلق جهان‌های نامحدود اشاره می‌کند.  ما باید قبول کنیم که هیچ دانشی در زمینه ”چند جهانی“ نداریم؛ از این رو، پتانسیل وجود جهان‌های موازی کاملا حقیقت دارد.

دانشمندان دهه‌های زیادی است که در جستجوی ابعاد بالاتر وجود هستند و این مساله چیز جدیدی نیست. کارل سیگان، ستاره‌شناس معروف امریکایی مشاور ناسا، در دهه ۸۰ میلادی در برنامه‌ی تلویزیونی Cosmos صحبت‌هایی در این رابطه ایراد کرده بود. هم اکنون ما در یک دنیای ۳بعدی زندگی می‌کنیم، از این رو سوال اینجاست که چگونه به ابعاد بالاتر دسترسی پیدا خواهیم کرد؟ شاید این کار از طریق آگاهی‌مان قابل انجام باشد. کارل سیگان در یک برنامه تلویزیونی Cosmos به خوبی تفاوت ابعاد ۴، ۳ و ۲ دنیا را به خوبی در این ویدئو توضیح می‌دهد.

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره ابعاد بیشتر جهان هستید می‌توانید به تماشای این کلیپ ویدئویی که از مستند معروف What The Bleep Do We Know  برداشته شده بپردازید.

یکی از بخش‌های جالب این ویدئو زمانی است که جاشوا جکسون می‌گوید، ”پس سریال Stranger Things برای ما افسانه بود و برای شما زندگی‌نامه“. کنایه به این که مردم به خاطر عدم شفافیت دولت‌ها هیچ اطلاعی از پروژه‌های مرموز ندارند و به گفتن و شنیدن‌ داستان‌هایی افسانه‌وار راضی هستند در حالی که بعضی از افراد (از جمله دانشمندان، نظامیان و …) زندگی خود را صرف پروژه‌های این چنینی می‌کنند.

برای مثال، در رابطه با بشقاب پرنده‌ها هیچ اطلاعاتی رسمی از سوی دولت امریکا فاش نمی‌شود، رسانه‌ها برای سود بیشتر شرکت‌های وابسته اقدام به نشر اخبار کذب یا غلط می‌کنند و برنامه‌هایی که با بودجه‌های سیاه اداره می‌شوند به صورت کاملا پنهان مدیریت می‌شوند. با این همه تبلیغات که شرکت‌ها و دولت انجام می‌دهدت تعجبی ندارد که شاهد گیج شدن ببینندگان تلویزیونی برنامه باشیم.

نتیجه‌گیری

همه اینها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد سیاره‌ی ما در حال تجربه تغییری عظیم در آگاهی است. سریال Stranger Things به روشن‌تر کردن زوایای یکی از مرموزترین برنامه‌های دولتی در تاریخ کمک کرد. این حقیقت که وزیر انرژی امریکا در اعتراف به این که دولت امریکا به دنبال ابعاد بالاتر وجود است، صداقت به خرج داد و این نشان از بودن در مسیر درست است، اگر چه فضای کلی همراه با خنده و مزاح بود. امیدوریم سایر مقامات دولتی هم چنین رویه‌ای را پیش رود بگیرند و در آینده‌ای شاهد تکرار اجرای پروژه‌های مخوفی مثل MK ULTRA نباشیم.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *