چگونه با گوشی عکس های حرفه ای بگیریم؟

چگونه با گوشی عکس های حرفه ای بگیریم؟
  • 1395/9/9
  • زهرا معبودی
  • 0

امروزه عکس گرفتن به یک حرفه بسیار مهم تبدیل شده است چرا که قابلیت ثبت لحظه های بسیار مهم،  خاطره انگیز، تاریخی و دیدنی را دارد. در دنیای امروز همه افراد برای عکاسی یا به یک گوشی هوشمند و یا به یک دوربین DSLR دسترسی دارند. برای گرفتن تصاویری با کیفیت عالی، قوانین اولیه ای وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید.

در حال حاضر در گوشی های هوشمند، دوربین به یکی از تجهیزات بسیار مهم تبدیل شده است و تمامی کمپانی های سازنده تلفن های هوشمند در تلاش اند تا دوربین با کیفیت تری روانه بازار کنند. از این رو شما به وسیله این دوربین ها، قادر به تصویر برداری های بسیار شفاف هستید اما لازمه گرفتن یک عکس با کیفیت، آگاهی از فراهم نمودن شرایطی مناسب نظیر، فوکوس، روشنایی، کنتراست و … می باشد.

ما در این مقاله ۶ مورد از مواردی که در زمان عکاسی باید به آن ها دقت و توجه بسیاری داشته باشیدرا مطرح نمودیم تا افرادی که تازه کار هستند ویا از تکنیک های صحیح تصویر برداری اطلاع چندانی ندارند بتوانند با بهره گیری از آن عکس هایی زیباتر، شفاف تر و دقیق تری ثبت نمایند. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید تا این ۶ قانون مهم را با شما در میان بگذاریم.

فوکوس صحیح

The correct focus

بسیاری از دوربین ها مجهز به فوکوس خودکار هستند، اما ممکن است شما برای داشتن یک عکس حرفه ای نیاز به فوکوس ثانویه بر روی هدف خود داشته باشید. از نظر برخی عکاسان، عکسی که فوکوس روی آن اعمال نشده باشد، حرفه ای نیست. به طور کلی سطوحی که دارای کنتراست و جزئیات مناسبی هستند، اعمال فوکوس روی آنها راحت تر صورت می پذیرد. برای راحتی و ثبت تصاویر بهتر، برخی از دوربین ها دارای فوکوس دو مرحله ای هستند.
یکی از قوانین مهمی که باید به خاطر داشته باشید، ” قانون یک سوم است”. این قانون اصولا به این مفهوم اشاره دارد که با در نظر گرفتن سه کادر عمودی و افقی بر روی قاب تصویر، اشیای مورد نظر را در امتداد خطوط افقی قرار دهید.

آخرین نکته هم در این قسمت ثابت نگه داشتن دوربین است. چرا که تکان خوردن فوکوس را به هم ریخته و در نتیجه تصویر تار می شود.

اجتناب از دید ” تار شده “

Avoiding see "blurred"

بدون شک تا به حال این اتفاق برایتان افتاده است که تصاویر گرفته شده در شب، به صورت تاریک و تار ذخیره شده باشد. دلیل بوجود آمدن این اتفاق این است که، میزان نوردهی دوربین به درستی تنظیم نشده است و یا به جای اینکه روشنایی به عمق تصویر برود، در یک سطح قرار گرفته است. برای اینکه تصاویر کنتراست مناسبی داشته باشند، در بیشتر گوشی های هوشمند این قابلیت فراهم شده است که به طور دستی میزان نوردهی کم را جبران کنند.

در برخی از موارد ممکن است که فلاش زدن تنها منبع نوری باشد که در این صورت اگر تمایل به جلوگیری از تصویر برداری بی روح را دارید، باید آن را روی یک سطح بازتابنده قرار دهید. هرچند که فلاش زدن، نمی تواند به عنوان تنها منبع نوری باشد. چرا که در این حالت برای جلوگیری از کند شدن سرعت شاتر، باید منبعی از نور محیط موجود باشد.

راه اندازی صحیح

Set up correctly

یکی از مواردی که باعث پایین آمدن قابلیت ثبت جزئیات و همراه شدن نویز  با آن ها می شود، سفت و سخت قرار گرفتن پیکسل ها در کنار هم، داخل سنسور دوربین گوشی های هوشمند می باشد.

برای تصویر برداری و ایجاد یک صحنه مناسب بوسیله اسمارت فون ها، می بایست قوانین زیر را رعایت نمایید:

  • اجتناب از شرایط کم‌نور
  • دوری از نور پس‌ زمینه
  • نور پایین اجازه نمی ‌دهد تا سوژه خود را در جلو و مرکز قرار دهید.

جدای از این قانون ها همیشه باید هنگام تصویر برداری از افراد، نقطه کانونی را روی تصویر چهره آن ها قرار دهید و شرایطی را فراهم کنید که از حرکت شی خود داری شود.

مسائل مربوط به روشنایی

Lighting issues

یکی از راه های جلب توجه کردن رنگ ها، دارای عمق بودن روشنایی تصاویر است. از روش های قدیمی که تاکید بر رنگ خاصی در محیط بیرونی عکس دارد، به کارگیری نور نقطه ای است. برای مثال نورهای گرم در طیف نارنجی تا زرد معمولا با اشیایی که از رنگ گرم استفاده می‌ کنند، در تعامل  اند. خصوصا اگر که نیاز دارید تا آن‌‌ ها در پس‌زمینه “سرد” قرار بگیرند، این حالت بیشتر به چشم می‌ آید.

تصویر برداری لحظه ای

Captures the moment

یکی از راه های گرفتن یک عکس کامل و درست، آماده سازی صحیح و صبر است که این از مزایای تصویر برداری لحظه ای است.

استفاده از یک نرم افزار رایج برای دوربین و قرار دادن تنظیمات آن در حالت مناسب، یکی از ملزومات کار با گوشی های هوشمند است. برای چشم داشتن روی لحظات حیاتی، فلاش دوربین را به طور پیش‌فرض روی خاموش قرار دهید، مقدار جبران نوردهی (exposure compensation) را صفر کنید و توازن سفیدی را به حالت خودکار ببرید.

دید منحصر به فرد خود را ایجاد کنید

Create your own unique view

همیشه سعی کنید تصاویرتان را با دیگران متمایز نموده و برندی را برای خود ایجاد کنید، چرا که برای پیشرفت در توانایی استفاده از اسمارت فون و برای توسعه عکاسی به این نکته نیاز خواهید داشت.

استفاده به طور مداوم از یک روش خاص برای ترکیب بندی تصاویر و یا استفاده از بازتاب ها در مسیر های مهیج خود، به معنی ایجاد یک شخصیت خاص برای عکس های شماست.

افکت ها مختلف می توانند برای ایجاد نوردهی بالاتر از حد معمول یا پایین تر، برای ساخت یک سبک بخصوص کمک کنند.

امیدواریم مکات ارئه شده در این مطلب بتواند به شما در ثبت لحظات زیبا و خاطره انگیز کمک نماید. نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران مجله اینترنتی گویا آی تی در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *