چگونه ویندوز خود را سریعتر خاموش کنیم؟

چگونه ویندوز خود را سریعتر خاموش کنیم؟
  • 1395/9/14
  • زهرا معبودی
  • 0

اغلب کامپیوترهای مجهز به ویندوز بسیار سریع خاموش شده و روند خاموشی کوتاهی را دارند. اما در برخی مواقع و با بروز برخی مشکلات ممکن است سیستم شما این چرخه کوتاه را با تاخیر قابل توجهی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که می توانند روند خاموش شدن سیستم شما را با تاخیر مواجه نمایند و سپس راه حل رفع آن را نیز به شما بیاموزیم. بنابراین در صورتی که با مشکلاتی این چنینی دست و پنجه نرم می کنید با گویا آی تی و این آموزش کاربردی همراه باشید، تا به شما در رفع آن کمک نماییم.

 

مطمعن شوید که ویندوز در هنگام خاموش شدن حافظه Page File را پاک نمی‌ کند.

سیستم عامل ویندوز از قابلیتی تحت عنوان Page File به عنوان حافظه مجازی خود استفاده می کند. (Page File بخشی از فضای هارد دیسک را به عنوان حافظه RAM در نظر می گیرد) پاک کردن حافظه Page File در زمان خاموش شدن یکی از قابلیت هایی است که به طور خودکار غیر فعال می باشد. در صورت فعال بودن این قابلیت تمامی اطلاعات ذخیره شده در این بخش از هارد دیسک در زمان خاموش شدن کامپیوتر تخلیه خواهد شد. تخلیه این بخش از حافظه سبب می گردد تا در صورتی که شخصی به اطلاعات این بخش از هارد دیسک دسترسی پیدا کند، نتواند اطلاعات حساس این بخش از حافظه را استخراج نماید.

پاک کردن این اطلاعات در فرآیند خاموش شدن می تواند باعث تاخیری چند دقیقه ای شود. این تاخیر زمان مشخصی نداشته و به عواملی چون میزان حافظه مجازی و سرعت هارد دیسک سیستم بستگی دارد. هرچند این روش یکی از عملکرد های مطمعن برای حفظ اطلاعات مهم این بخش از حافظه است اما می توان با روش هایی جایگزین و حذف این گزینه مدت زمان خاموش شدن سیستم را تا میزان بسیاری کاهش داد. یکی از روش های جایگزین رمزگذاری (Encrypt) نمودن هارد دیسک است که سبب می شود فرد مهاجم قادر به دستیابی اطلاعات حافظه شما نباشد.

اگر سیستمی که از آن استفاده می کنید یکی از سیستم های اداری است. امکان آن زیاد است که این قابلیت به منظور امنیت بیشتر بر روی سیستم شما فعال شده باشد. از این رو تنها را ه حل شما برای رفع کندی سیستم در زمان خاموش شدن کاهش فضای حافظه مجازی در نظر گرفته شده برای قابلیت Page File می باشد.

تنظیمات مورد نیاز برای Page File در بخش ریجستری ویندوز قراردارد و از این طریق شما قادر خواهید بود این قابلیت را خاموش/ روشن و یا حجم حافظه اختصاص داده به آن را کاهش/ افزایش دهید. برای ورود به این بخش و انجام این تنظیمات مراحل زیر را انجام دهید:

  1. فشردن همزمان کلید های ویندوز و R که سبب باز شدن پنجره Run خواهد شد. پس از این کار بایستی در کارد سفید مشخص شده در این بخش عبارت “regedit” را وارد نموده و کلید اینتر را بفشارید.
  2. با زدن اینتر صفحه مربوط به تنظیمات ریجستری ویندوز باز خواهد شد. در این پنجره و از قسمت سمت چپ مسیر زیر را دنبال نمایید.

HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> CurrentControlSet -> Control -> Session Manager -> Memory Management

  1. در پنجره سمت راست گزینه “ClearPageFileAtShutdown” را پیدا کنید. اگر مقدار این رجیستر (که در ستون Data قابل مشاهده است) بر روی “(۰x00000000 (0” تنظیم شده ، حافظه مجازی در هنگام خاموش شدن سیستم پاک نمی‌ شود. ولی اگر مقدار این رجیستر “(۰x00000001 (1” باشد، ویندوز در زمان Shutdown حافظه Page File را پاک خواهد کرد. در این حالت برای جلوگیری از این امر باید مقدار این رجیستر را به صفر تغییر داد. برای این منظور کافی است روی گزینه “ClearPageFileAtShutdown” دو بار کلیک کرده و در پنجره باز شده در زیر قسمت “Value Data” به جای عدد ۱، عدد ۰ را وارد کنید. با این کار روند خاموش شدن سیستم شما به مراتب سریع ‌تر از پیش انجام خواهد گرفت.Windows-Shutdown -Performance -

Windows-Shutdown -Performance -
در صورتی که نتوانستید عبارت “ClearPageFileAtShutdown” را در بخش سمت راست بیابید به این معنا ست که این قابلیت در سیستم شما غیر فعال بوده و حافظه مجازی در زمان خاموش شدن سیستم پاک نمی شود.

تذکر: توجه به این نکته بسیار مهم است که ریجستری سیستم یکی از حرفه ای ترین و قدرتمند ترین بخش های سیستم عامل ویندوز شماست بنابراین استفاده نادرست و نا آگاهانه از آن می تواند نتایج مخرب و خطرناکی را برای سیستم به همراه داشته باشد. از این رو اتها با دقت دستورالعمل عنون شده را دنبال نمایید. در غیر این صورت گویا آی تی هیچ مسئولیتی در قبال اتفاقات پیش آمده نخواهد داشت.

سرویس‌ هایی که باعث ایجاد تاخیر در روند خاموش شدن سیستم می‌شوند را شناسایی کنید

در صورتی که فکر می کنید یک سرویس خاص در پس زمینه سیستم شما باعث ایجاد تاخیر در روند Shutdown می‌ شود، از طریق Event Viewer می توانید از این موضوع اطمینان یابید.

  1. در صورتی که از ویندوز ۸ و یا ۱۰ استفاده می کنید با مراجعه به منوی استارت و انتخاب گزینه “Event Viewer” می توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که از ویندوز ۷ استفاده می کنید لازم است عبارت “Event Viewer” را در منوی استارت جستجو نمایید.Windows-Shutdown -Performance -
  2. پس از باز شدن برنامه “Event Viewer” مسیر زیر را دنبال نمایید.

Applications And Services Logs -> Microsoft -> Windows -> Diagnostics-Performance -> Operational

  1. بر روی گزینه “Operational” کلیک راست کرده و از منوی میانبر باز شده “Filter Current Log” را انتخاب نمایید.Windows-Shutdown -Performance -
  2. در کادر مربوط به “Event Ids” عدد “۲۰۳” را وارد نموده و سپس با انتخاب گزینه OK تغییرات را ذخیره نمایید. پس از انجام این مراحل تنها رخداد های مربوط به خاموش شدن سیستم نمایش خواهند یافت.Windows-Shutdown -Performance -
  3. یستی که مشاهده می‌ کنید نشان دهنده سرویس‌ هایی است که باعث ایجاد تاخیر در روند Shutdown هستند. با کلیک بر روی هر یک از آن ‌ها، می‌ توانید نام سرویس را در برگه “General” در قسمت “File Name” و “Friendly Name” مشاهده نمایید.Windows-Shutdown -Performance -

همانطور که اشاره نمودیم سرویس های نمایان شده در این لیست همگی عواملی هستند که سبب تاخیر روند خاموش شدن سیستم عامل می شوند بنابراین در صورتی که نرم افزار هایی از این لیست چندان مورد نیازتان نیست می توانید با Uninstall نمودن آن روند کار را تا حد زیادی بهبود بخشید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بخشی ار سرویس های موجود در این لیست مربوط به خود سیستم عامل هستند و شما قادر به انجام تغییرات روی آنها نخواهید بود.

مقدار “WaitToKillServiceTimeout” را در رجیستری ویندوز بررسی کنید

زمانی که شما بر روی گزینه “Shut Down” کلیک می کنید. سیستم بلافاصله روند خاموش شدن را آغاز نمی کند بلکه با صدور فرمان خاموش شدن از سوی شما سیستم یک سیگنال خاص مبنی بر “سیستم در حال خاموش شدن است” برای تمامی برنامه های موجود در پس زمینه سیستم عامل ارسال می کند. پس از انجام این کار مدت زمانی در حدود ۵ ثانیه به آن ها فرصت می دهد تا اطلاعات مورد نظر خود را پیش از خاموش شدن سیستم ذخیره نمایند. در صورتی که برنامه های در حال اجرا سریع تر از این بازه ۵ ثانیه فرایند های خود را به اتمام برسانند، سیستم بدون هیچ تعللی خاموش خواهد شد.

بخشی از ریجستر با نام “WaitToKillServiceTimeout” وجود دارد که میزان زمان مورد نظر برای این تاخیر سیستم عامل را در خود ذخیره می کند. برخی از نرم افزار ها در زمان نصب به دلیلی این که ممکن است فرآیند ذخیره سازی اطلاعاتشان بیشتر از ۵ ثانیه باشد این مقدار را دست کاری کرده و افزایش می دهند. از این رو شما با تاخیر بیشتری در زمان خاموش شدن سیستم مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل می توانید مسیرمراحل زیر را دنبال نمایید.

  1. فشردن همزمان کلید های ویندوز و R سبب باز شدن پنجره Run خواهد شد. پس از این کار بایستی در کارد سفید مشخص شده در این بخش عبارت “regedit” را وارد نموده و کلید اینتر را بفشارید.
  2. پس از ورود به صفحه ریجستری مسیر زیر را دنبال نمایید.

HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> CurrentControlSet ->Control

  1. در پنجره سمت راست گزینه “WaitToKillServiceTimeout” را بیابید. عددی که در بخش Data نوشته شده است بیانگر میزان زمان مورد نظر برحسب میلی ثانیه می باشد. به عنوان مثال در این تصویر عدد فوق ۵۰۰۰ بوده که نشان دهنده ۵ ثانیه زمان در نظر گرفته شده برای این فرآیند ها است.Windows-Shutdown -Performance -
  2. در صورتی که زمان مورد نظر عددی بیشتر از ۵ ثانیه را نشان می دهد با دابل کلیک بر روی “WaitToKillServiceTimeout” می توانید این مقدار را تغییر دهید. برای این منظور در پنجره باز شده میزان “Value Data” را به مقدار ۵۰۰۰ تغییر دهید.
    نکته: شما می توانید هر عددی را بر حسب میلی ثانیه در این کادر وارد نمایید اما به هیچ عنوان عددی کمتر از ۵ ثانیه توصیه نمی گردد. زیرا بسیاری از برنامه های سیستمی زمانی در همین میزان را برای ذخیره سازی اطلاعات خود نیاز دارند و در صورتی که شما زمان کمتری را برای این منظور در نظر بگیرید ممکن است با عدم تکمیل فرآیند های لازم، سیستم در آینده با مشکلاتی جدی مواجه گردد.

دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند در روند انجام کار تاخیر ایجاد نمایند. اما مواردی که در این راهنما عنوان گردید مهم ترین و جدی ترین عوامل تاثیر گذار هستند که با تغییر آنها زمان خاموش شدن سیستم تا میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید همچنین با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی آن را به دیگران نیز بیاموزید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *