چگونه حرفه ای ترین وبلاگ نویس ایرانی باشیم؟

چگونه حرفه ای ترین وبلاگ نویس ایرانی باشیم؟
  • 1395/9/15
  • زهرا معبودی
  • 0

ایده‌ی این که از شغل خود استعفا دهید به امید این که یک سایت زیبا حول محور علایق‌تان بزنید مثل یک رویاست، اما بسیاری از مردم این کار را کرده‌اند و اتفاقاً پول‌های خوبی هم از همین راه در آورده‌اند.

ولی چگونه شروع کنیم؟ یک شروع مناسب و ساخت زیربنای مستحکم از اهمیت زیادی برخوردار است. کاری که نه تنها باید برای دخل و خرج اساسی شما کافی باشد، بلکه زندگی‌تان را بسازد.

در این راهنمای گام به گام رویا را از واقعیت جدا می‌کنیم و توصیه‌هایی که برای ایجاد کار مورد علاقه‌ی‌تان ضروری است را به شما می‌گوییم. این پست راهنمای یک شبه پولدار شدن نیست، ولی اگر اشتیاق کافی و پشتکار دارید، با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا بتوانید دید مناسب را کسب کنید.

وبلاگ نویسی حرفه ای

نامگذاری سایت

برای این که یک وبلاگ نویس مشهور بشوید باید سایت داشته باشید، درست است؟ پس ابتدا بگذارید سایتمان را برپا کنیم و آن را روی غلطک بیاندازیم.

قبل از هر چیز دیگری نام سایت‌تان را مشخص کنید، چون اگر دامنه را بخرید ولی بعداً نتوانید از همان نام مثلاً در توئیتر استفاده کنید اوضاع به هم می‌ریزد. مگان کوپر، نویسنده و مالک وبسایت JaMonkey می‌گوید: «من به هر کسی که می‌خواهد یک سایت جدید راه بیاندازید می‌گویم که اول اسم موردنظرش را در سایتی مثل Namecheck بررسی کند. از طریق این سایت می‌توانید نام‌های مختلف را در میان اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ بررسی کنید تا ببینید که این اسم در آن سایت‌ها آزاد است یا نه.»

نام سایت تبدیل به برند شما می‌شود، بنابراین در انتخاب آن دقت کنید. نام‌های خودمانی هم جواب می‌دهند. کوپر می‌گوید که نام JaMonkey بر اساس همین قاعده ساخته شد. او می‌گوید: «من طرفدار سایت‌هایی که اسم‌های عجیب و غریب دارند هستم چون آن‌ها خود را متمایز کرده و ذهنیت نویسنده را نشان می‌دهند. Dooce هم نام عجیب دیگری است که به عنوان یک سایت موفق به ذهن می‌آید.»

البته ثبت این نوع اسم‌ها هم ساده‌تر از اسم‌های معمولی است.

انتخاب پلتفرم

بسیاری از سرویس‌های وبلاگ نویسی موجود پولی هستند، اما گاهی اوقات برای تازه کاران بسته‌های رایگان هم دارند. Weebly و Wix از همین نوع می‌باشند، و Squarespace هم پس از یک بازه‌ی زمانی رایگان پولی می‌شود.

اگر از قبل با یکی از این سرویس‌ها آشنایی دارید، شاید بهتر باشد که با همان سرویس کار کنید، ولی اکثر کسانی که سرویس‌های رایگان و راحت می‌خواهند به سراغ Blogger یا WordPress می‌روند.

انتخاب پلتفرم برای وبلاگ نویسی

هر دو پلتفرم مذکور رایگان هستند و قالب‌هایی دارند که استفاده از آن‌ها ساده است (بنابراین برای استفاده از آن‌ها نیاز به دانستن کد یا استخدام طراح ندارید). این سرویس‌ها رنج گسترده‌ای از افزونه‌ها و ویجت‌ها دارند که قابلیت‌های زیادی را به سایت شما اضافه می‌کند. علاوه بر این انجمن‌های کاربری بزرگی حول محور این سرویس‌ها شکل گرفته که در صورت بروز مشکل می‌توانید از آن‌ها کمک شایانی بگیرید.

(یادداشتی بر وردپرس: دو نوع وردپرس وجود دارد، wordpress.com و wordpress.org. شما باید از نسخه‌ی .com استفاده کنید، وردپرسی که در آدرس .org وجود دارد برای سایت‌های حرفه‌ای و مستقل طراحی شده است.)

ثبت آدرس

آدرس اصلی خود را که چیزی شبیه yoursitename.com است ثبت کرده و اگر می‌توانید چند مشتق دیگر (به خصوص مشتقات جغرافیایی مثل .ir آن) را هم ثبت نمایید تا بعداً‌ هیچ کس نتواند خودش را به جای شما جا بزند. از این دامنه‌های اضافی برای Redirect کردن سایت اصلی استفاده کنید تا اگر کسی آدرس را اشتباه وارد کرد، به هر حال به سایت شما منتقل شود.

اگرچه که می‌توانید دامنه را از خود وردپرس یا بلاگر بخرید، ولی این که آن را از کجا تهیه کنید واقعاً اهمیتی ندارد، هر چند شاید بعضی سایت‌ها دامنه‌های خود را گران‌تر از بقیه بفروشند. پس از خرید دامنه باید به سراغ ثبت این نام در شبکه‌های اجتماعی بروید. البته الان نیازی نیست که فعالیت را در این سایت‌ها شروع کنید؛ فعلاً فقط باید نام‌ها را رزرو نمایید تا کسی آن‌ها را اشغال نکند.

اکنون وبلاگ را به دامنه وصل کنید. روش انجام این کار با توجه به سرویس دهنده‌ای که انتخاب کرده‌اید فرق می‌کند، اما در کل کار سختی نیست. در خود سایت سرویس دهنده به دنبال راهنمای آن بگردید تا دستورالعمل مرحله به مرحله‌ی کار را پیدا کنید.

بسیار خوب، اکنون وبلاگ، دامنه، و چندین پروفایل خالی در شبکه‌های اجتماعی داریم، حالا چه کار کنیم؟

سایت را زیبا کنید

انتخاب پلتفرم برای وبلاگ نویسی

بسته به این که موضوع سایت‌تان چه چیزی باشد، احتمالاً شما هم به جمع صدها یا شاید هم هزاران سایت مشابه خود پیوسته‌اید. پس چگونه خودتان را متمایز کنید؟

ناتاشا اسمیت، طراح استراتژی‌های دیجیتال و نویسنده‌ی کتاب «وبلاگ میلیون دلاری» می‌گوید: «اگر وارد عرصه‌ی رقابت بزرگی می‌شوید، شروع شما باید مقتدرانه، همراه با یک وبسایت عالی، تصاویر فوق العاده و ویدیوهای باکیفیت باشد. شما باید خودتان را یک رقیب مدعی جلوه دهید.»

این قضیه لزوماً به معنای خرج کردن پول نیست. اگر دوربین موبایل‌تان باکیفیت باشد و خلاقیت داشته باشید، با یک قالب ابتدایی هم می‌توانید مخاطب را شگفت زده کنید.

ابزارهای آنلاین زیادی برای ساخت و ویرایش تصویر وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Pixlr، GIMP و Canva اشاره کرد. به علاوه می‌توانید از سایت‌هایی مثل Unsplash و Gratisography هم تصویرهای آماده دریافت کنید.

اگر لوگو لازم دارید، برای ساختن آن ابزار رایگان Squarespace را امتحان کنید. به نقاط قوت رقبایتان توجه نمایید و ترکیبی از بهترین ایده‌ها را برای طراح‌های خود استفاده کنید (البته دزدی نکنید).

زمانی که لوگوی رضایت بخشی برای وبلاگتان درست کردید، باید آن را به عنوان آواتار در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید. ثبات در برندسازی موجب به خاطر سپرده شدن شما توسط کاربران می‌شود.

مطلب نویسی با یک الگوی مشخص

قبل از این که در مورد سایت چیزی بگویید، به یک محتوای پایه نیاز دارید. حداقل در پنج پست در مورد ایده‌ی کلی محتوای سایت خود حرف بزنید؛ با این کار کاربر تصمیم می‌گیرد که سایت شما را دنبال کند یا نه.

سپس، سایت را تا حد ممکن به‌روز نگه دارید (گوگل به‌روز شدن محتوا را دوست دارد) اما لازم نیست مطالب‌تان خیلی طولانی باشد. ترکیبی از پست‌های مختلف بهترین بازدهی را برای سایت شما خواهد داشت.

هیچ تعداد خاصی برای به‌روز رسانی‌های هفتگی وجود ندارد، پس اگر مشکلی پیش آمد و نتوانستید سایت را به‌روز کنید خیلی نگران نشوید.

مگان کوپر می‌گوید: «من به طور کلی هفته‌ای سه تا پنج پست می‌نویسم، اما هنگامی که اوضاع نامناسب می‌شود و در زندگی به مشکل می‌خورم این عدد تا یکی در هفته هم کاهش می‌یابد. البته در طول تعطیلات معمولاً بیشتر می‌نویسم چون در آن زمان ترافیک و درخواست‌ها بیشتر می‌شود. و ترافیک بیشتر هم برابر است با تبلیغات و اسپانسرهای بیشتر.»

افزایش خوانندگان

شما هم مثل یک فروشگاه جدید که باید سر در مغازه‌اش تابلو بزند و تبلیغات کند، نیاز دارید تا به طریقی به سمت وبلاگ خود خواننده جذب کنید.

روشی به نام تکنیک قطب و اقماری (Hub & Spoke) وجود دارد. در این روش وبلاگ شما قطب بوده و چیزهایی مثل شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و موتورهای جستجو اقماری هستند که مردم را به سمت سایت شما جذب می‌کنند.

مخاطبان در یک وبسایت موفق با ارزش‌ترین دارایی مالک سایت هستند. اگر شما بتوانید چیزی را به کاربر عرضه کنید که سایت‌های دیگر قادر به ارائه‌ی آن نباشند، مخاطبان خود به خود به سمت سایت شما کشیده می‌شوند. بنابراین اول ببینید طیف کاربرانی که به دنبال جذب آن‌هایید اغلب کجا هستند، سپس به دنبال نحوه‌ی رسیدن به آن‌ها بگردید.

در شبکه‌های اجتماعی ابتدا تمرکز خود را بر روی یک یا دو پلتفرم اصلی بگذارید، زیرا مدیریت و به‌روز رسانی تعداد زیادی از این سایت‌ها به سرعت خسته کننده می‌شود و شما را دلزده می‌کند.

کشف محتواهای جدید در بعضی از پلتفرم‌ها از برخی دیگر ساده‌تر است؛ یعنی مثلاً احتمال جذب مخاطب با پست گذاشتن در یک هشتگ داغ (و مرتبط) در توئیتر از فیسبوک بیشتر است، چون در فیسبوک برای بالا بردن پست‌ها و دیده شدن آن‌ها باید پول بپردازید.

ترافیک خود را با این روش ها حفظ کنید

اگر می‌خواهید جریان ترافیک را حفظ کنید، باید تعداد پست‌های شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهید، ولی انجام این کار به صورت دستی می‌تواند خسته کننده باشد.

تانیا دی‌پس مالک وبلاگ محبوب I Need Diverse Games می‌گوید: «من دوست دارم از افزونه‌های وردپرسی‌ای استفاده کنم که اجازه می‌دهند تا یک پست را به صورت همزمان در توئیتر، تامبلر، فیسبوک، گوگل+ و حتی لینکدین منتشر کنم.»

  وبلاگ نویسی

سرویس‌هایی مثل Buffer هم به شما اجازه می‌دهند تا پست‌های خود را برای انتشار در سایت‌های مختلف زمان‌بندی کنید (پلن رایگان این سرویس برای اکثر وبلاگ نویس‌ها کافی است)، و ابزار رایگان آن یعنی Pablo هم برای ساختن سریع تصاویر اجتماعی زیبا بسیار کاربردی می‌باشد.

هر چه بیشتر از ابزارهای خودکار استفاده کنید، زمان بیشتری برای نوشتن که هسته‌ی مرکزی کارتان است خواهید داشت.

اگر در پست‌های خود از شخص یا شرکتی نام می‌برید، حتماً آن‌ها را در پست خود منشن کنید. با این کار شاید پست شما را ریتوئیت کنند و در نتیجه ترافیک شما تضمین شود.

به همین شکل، از افرادی که دنبال کنندگان زیادی دارند درخواست مصاحبه یا استفاده از نقل قول‌های آن را بکنید، با این کار می‌توانید آن‌ها را در پست‌های خود تگ کنید تا آن‌ها هم پست شما را به اشتراک بگذارند و مخاطبان زیادی به صفحه‌ی شما سرازیر شوند.

چگونه پول در بیاوریم

حتی اگر همه‌ی کارهای بالا را انجام دادید و سایت شما روی غلطک افتاد هم خیلی سریع به فکر استعفا دادن از کارتان نباشید.

اسمیت می‌گوید: «از میان حدود ۵۰ وبلاگ نویسی که برای نوشتن کتاب با آن‌ها مصاحبه کردم، میانگین زمان لازم برای ساخت یک وبلاگ و ترک کار روزانه‌ی آن‌ها بین ۲ تا ۵ سال بود، که البته این آمار از میان موفق‌ترین وبلاگ نویس‌های دنیا تهیه شده است.»

«ولی نکته‌ی فوق العاده‌ی وبلاگ نویسی این است که می‌توان آن را در کنار کار روزانه و در طول زمان ساخت و دنبال کرد. ولی انتظارات مردم باید درست باشد، چون این نقطه نظر است که منجر به موفقیت می‌شود. علی‌رغم چیزی که به نظر می‌رسد، اکثر سایت‌ها یک شبه به این موفقیت نرسیده‌اند.»

پس به طور خلاصه، اگر می‌خواهید این کار را شروع کنید، نخست باید به خاطر علاقه و سپس به خاطر پول کار کنید. این مسیر خیلی طولانی است، اما اگر ادامه بدهید، بالاخره زحمات شما به ثمر می‌نشیند.

  وبلاگ نویسی

جریان درآمد

اگر به این فکر می‌کنید که اصلاً از کجا باید درآمد داشته باشید اسمیت توضیح می‌دهد: «بسیاری از مردم به طور خودکار به فکر تبلیغات و اسپانسرها می‌افتند ولی اکثر افراد موفق به روش‌های متعددی برای کسب درآمد فکر می‌کنند.»

اِما و السی، دو خانمی که مالک وبسایت A Beautiful Mess هستند را در نظر بگیرید. این سایت محبوب در زمینه‌ی هنرهای دستی فعالیت می‌کند و سالانه درآمدی بالغ بر یک میلیون دلار دارد.

بله، آن‌ها هم تبلیغات و اسپانسر دارند، ولی از منابع دیگری که شامل فروش کالاهای برندشان، اپلیکیشن‌ها، کتاب‌ها و دوره‌های آنلاین می‌شود هم پول در می‌آورند.

آن‌ها در مصاحبه‌ای با وبسایت TechRadar گفتند: «ما هر سال تلاش می‌کنیم تا راه جدیدی برای درآمدزایی پیدا کنیم. در انتهای هر سال چندین روش مختلف را با در نظر گرفتن اهداف‌مان آزمایش می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم منبع درآمد جدیدی برای ادامه‌ی راه کسب و کارمان فراهم کنیم.»

البته معمولاً ساده‌ترین روش برای شروع کار تبلیغات است، و بسته به این که چه پلتفرمی را انتخاب کرده باشید، به سادگی می‌توانید بین سرویس‌های تبلیغاتی مختلف سوئیچ کنید (مثلاً بلاگر به طور پیشفرض از Google AdSense پشتیبانی می‌کند). علاوه بر این، اگر به محصولات زیادی لینک هستید، با استفاده از مشارکت در فروش هم می‌تواند درآمد مازاد قابل توجهی داشته باشید.

آمازون طرح همکاری در فروشی دارد که پیوستن به آن ساده است، و هر بار که کسی از طریق سایت شما بر روی لینکی کلیک کند و محصولی بخرد، مقداری از سهم فروش آن محصول به شما می‌رسد. برای دیگر فروشگاه‌ها هم یکی از مفیدترین ابزارها Skimlinks است که به طور خودکار هر لینکی در وبسایت شما را که به یکی از مشتری‌های آن‌ها وصل شده باشد به لینک همکاری در فروش تبدیل می‌کند، بدون این که نیاز باشد شما کاری بکنید.

با این حال آن‌ها هر سایتی را قبول نمی‌کنند، بنابراین بهتر است زمانی درخواست خود را ثبت کنید که کارتان به ثبات قابل قبولی رسیده باشد.

اگر شما سایت را بسازید، آنها سرمایه گذاری خواهند کرد

اگر چیزی ساختید که مردم به آن اعتقاد دارند اما با مدل‌های بالا کار نمی‌کند، برای رسیدن به یک پول معقول از طرف طرفداران می‌توانید از Patreon استفاده کنید. این روش یک مدل معامله‌ای کیک‌استارتر شکل است که در آن شما پیشنهاد جایزه می‌دهید، آن‌ها پول نقد می‌دهند.

تانیا دی‌پس برای حمایت از I Need Diverse Games از همین روش Patreon استفاده می‌کند، و می‌گوید: «کمی طول می‌کشد تا پایه‌های حمایتی خودتان را بسازید. به چیزهایی که واقعاً می‌توانید به حامیان‌تان ارائه دهید فکر کنید. آیا می‌توانید جوایز فیزیکی تهیه کنید؟ چقدر زمان می‌توانید و مایلید برای نگهداری از سایت و پست گذاشتن صرف نمایید؟»

«در قبال پول‌هایی که به صورت ماهانه دریافت می‌کنید صریح و واضح باشید. اگر می‌دانید که می‌خواهید این کار را مثل آیتم‌های فیزیکی یا پست‌های وبلاگی انجام دهید، نیم نگاهی هم به مدل «به ازای تولید در مقابل ماهانه» داشته باشید.»

به ادامه دادن ادامه دهید

در شرایطی که به نظر می‌رسد بقیه‌ی وبلاگ نویس‌ها بازار را تحت اختیار خود قرار داده‌اند، انگیزه دادن به خودتان سخت است. آیا واقعاً جایی برای یک نفر دیگر باقی مانده است؟

اسمیت به ما می‌گوید که این کار کاملاً ممکن است. او می‌گوید: «مثل این است که بگوییم «آیا با وجود این همه ستاره‌ی پاپ، من هم می‌توانم یک ستاره‌ی پاپ شوم؟» در هر عرصه‌ای همیشه افرادی هستند که وارد می‌شوند و تلاش می‌کنند، برخی موفق می‌شود و برخی هم شکست می‌خورند.»

«هیچ چیز ثابت نیست، بازار سیال است و فرصت‌ها در هر لحظه، حتی در فضاهای رقابتی ایجاد می‌شوند. بله، رقابت کار را سخت‌تر می‌کند، ولی در عین حال ثمره‌ی کار هم در این عرصه‌ها بسیار بزرگ‌تر است.»

«همیشه جا برای افراد جدید وجود دارد. مهم این است که قبل از این که حتی تلاش بکنید، ناامید نشوید. این چیزی است که خودتان را به خاطرش نخواهید بخشید.»

پس چگونه مطمئن شویم که ما یکی از همان افرادی هستیم که در انتها موفق می‌شویم؟ اسمیت می‌گوید: «یک مَثَل در اینترنت وجود دارد که می‌گوید، تنها تفاوت بین آن‌هایی که به عنوان وبلاگ نویس موفق می‌شوند و آن‌هایی که شکست می‌خورند این است که افراد موفق تسلیم نمی‌شوند.»

امیدواریم که با این روش ها بتوانید، انگیزه ای بیشتر بگیرید تا کار مدیریت وب سایت و نویسندگی تان را با قدرت بیشتری ادامه دهید. مطمئن باشید که اگر بیاموزید و بکار ببندید می توانید رد پای موفق ها را دنبال کنید و بعد، شما هم طعم موفقیت را بچشید. در صورتی که تجربه ای دارید می توانید در همین مطلب و بخش نظرات، ایده ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و بعد با انتشار مطلب روی شبکه های اجتماعی به دانش عمومی اطرافیان خود کمک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *