کشف دوقلوهای آسمانی NGC 800 و NGC 799 با فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین

کشف دوقلوهای آسمانی NGC 800 و  NGC 799 با فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین
  • 1395/9/17
  • زهرا معبودی
  • 0

وقتی که در عالم آسمان سفر می کنیم چیزهای زیادی وجود دارد که می توانیم با آن به شناخت بیشتری از آسمان برسیم. مثلا کهکشان ها یکی از عمده چیزهایی هستند که همیشه نظر من را به خود جلب می کنند. حالا هرچه فاصله این کهکشان ها از ما دور تر باشد، هیجان شناختن آن برایم بیشتر می شود آیا برای شما هم اینگونه اند؟

امروز در میان کشفیات کاوشگران به دو تا کهکشان برخورد کردم که نظرم را به خود جلب کردند. اگر من می خواستم این دو را نام گذاری کنم اسم آن ها را دوقلو های آسمانی می گذاشتم.

یکی از این کهکشان ها NGC 799 نام دارد که در فاصله ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. اما دیگری NGC 800 نام دارد و این کهکشان هم در فاصله ای حدود ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

این دو برادر دوقلو را کهکشان های مارپیچی می نامند که دارای پیچ و قوس های خاصی هستند. اما NGC 799 دارای پیچ های جذاب تری است و سطوح هموار تری دارد.

 NGC 799

کاوشگران می گویند که این دو کهشکان در ارتباط گرانشی با هم بوده اند و این ارتباط بالغ بر میلیون ها سال بوده است. این خیلی جالب است که همین ارتباط ها موجب افزایش عمر آن ها شده و موجب شده کماکان در هستی نقش بازی کنند.

البته فاصله بین این دو کهکشان دقیق مشخص نیست و هنوز چیزی در این باره توسط محققان منتشر نشده است اما به نظر می رسد، شباهت هایی که بین این دو کهکشان زیبا وجود دارد، نشان از ماهیت های مشابه آن ها داشته باشد.

به تصاویر این کهکشان ها نگاه کنید. نوارهای مرزی و داخلی آن ها بسیار جذاب است. کهکشانی که در ابتدا مشاهده می کنید که وضوح بیشتری دارد همان NGC 799 است و دیگری NGC 800 می باشد.

نظر شما در مورد کهکشان ها چیست؟ آیا این غول های جذاب آسمانی برای شما موضوعی هیجان انگیز هستند؟ تا کنون در مورد کدام کهکشان ها چیزهای جالبی خوانده اید؟ نظر خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و برای اطلاع علاقمندان این مطلب را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *