گوگل تا سال ۲۰۱۷ سبز خواهد شد

گوگل تا سال ۲۰۱۷ سبز خواهد شد
  • 1395/9/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

جستجوی های اینترنتی شما به زودی بدون کربن خواهد شد.شرکت گوگل اعلام کرده که قرار است تا سال آینده تمام واحدها و مرکز داده های این شرکت با انرژی تجدید پذیر خریداری شده فعالیت کنند.

گویا آی تی – این بدین معناست که به زودی انرژی مورد نیاز برای باز کردن جی میل و یا جستجو در گوگل شما از یک منبع انرژی تجدید پذیر در جایی از جهان تامین خواهد شد – طرحی که گوگل از سال ۲۰۱۰ در حال کار بر روی آن است.
از آنجایی که از لحاظ فنی امکان ساخت و اتصال مستقیم یک نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه بادی به هر یک از ساختمان های گوگل وجود ندارد، این شرکت بر روی پروژه هایی در جهان سرمایه گذاری می کند تا نیاز انرژی معادل ۵٫۷ تراوات- ساعت (TWh) در سال خود را از طریق آنها تامین کند.
اورس هولزل از مهندسان گوگل می نویسد، ” برای دستیابی به این هدف ما مستقیماً برق بادی و خورشیدی را به صورت سالیانه خریداری خواهیم کرد تا جوابگوی هر واحد از الکتریسیته مصرفی فعالیت های ما در سطح جهانی باشد. و ما بر روی تولید انرژی جدید از منابع تجدید پذیر تمرکز کرده ایم، بنابراین ما فقط از پروژه هایی خرید خواهیم کرد که بودجه آن از طریق خریدهای ما تامین شده باشد.”

گوگل همچنین یک گزارش از تلاش های خود در زمینه انرژی پاک منتشر کرده است و یک وب سایت اطلاع رسانی محیط زیستی جدید ایجاد کرده تا نوآوری های گوناگون خود را گزارش دهد، نوآوری هایی مانند حسگرهای آلودگی بر روی اتومبیل های تصویربرداری از خیابان ها (Street View) و پروژه ای برای متوقف کردن ماهی گیری غیرقانونی.
با در نظر گرفتن این که بیش از یک میلیارد نفر به طور مداوم از جی میل استفاده می کنند و این که روزانه صدها میلیون ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا می شود، می توان گفت میزان انرژی مصرفی گوگل بسیار عمده است – در واقع، تقریباً به اندازه شهر سان فرانسیسکو.
گوگل در کل سال به شبکه متصل خواهد ماند و برخی اوقات از انرژی ای مصرف خواهد کرد که از منابع تجدید پذیر تولید نشده اند – برای مثال در مواردی که خورشید نمی تابد و این شرکت باید به سوخت های فسیلی روی بیاورد تا در ارائه خدمات آن اختلال ایجاد نشود.
اما طرح شرکت این است که مصرف انرژی را براساس مصرف سالیانه به تعادل برساند، که آن از طریق خرید مازاد انرژی های تجدید پذیر برای جبران در مواقع دیگر سال است.
گوگل در گزارش خود توضیح می دهد، ” در برخی ساعت ها ما انرژی تجدید پذیر بیشتری را نسبت به میزان مصرف خود خریداری می کنیم، اما در طول یک سال کل خریدهای انرژی ما به طور صد درصد با میزان مصرف جهانی ما برابر است. ”

خبر خوب این است که گوگل تنها شرکت فناوری نیست که متعهد شده تا داده های ما را به پاک ترین شکل ممکن ذخیره کند.
اپل می گوید که در حال حاضر ۹۳ درصد از فعالیت های جهانی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر انجام می دهد و این شرکت قصد دارد تا از پروژه هایی پشتیبانی کند که تا سال ۲۰۲۰ چهار گیگاوات ساعت انرژی پاک تولید خواهند کرد.
فیس بوک یکی دیگر از شرکت های مهم فناوری است که دارای مرکز داده های فراوان است و برنامه دارد تا سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد از انرژی مصرفی واحدهای خود را از طریق منابع تجدید پذیر تامین کند.

هنوز جای رشد بسیار بیشتری در این حوزه وجود دارد، اما دلگرم کننده است دیدن این که برخی از بزرگ ترین برندهای فناوری در این مسیر پیشرو هستند.
گوگل بر اهمیت صرفه اقتصادی این انرژی ها نیز تاکید می کند – در طول شش ماه گذشته قیمت انرژی بادی تا ۶۰ درصد و انرژی خورشیدی تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.
علاوه بر این، به دلیل استفاده این پروژه ها از منابع طبیعی رایگان، نواسانات عمده ای در قیمت این انرژی ها وجود ندارد، در صورتی که قیمت سوخت های فسیلی و زغال سنگ دارای نواسانات زیادی است.

به گفته اورس هولزل در آینده اتفاقات بسیار بیشتری روی خواهد داد.
او می گوید، ” در حال حاضر، ما بزرگ ترین شرکت خریدار انرژی های تجدید پذیر هستیم و تعهد داریم تا به ۲٫۶ گیگاوات (۲۶۰۰ مگاوات) انرژی بادی و خورشیدی دست پیدا کنیم. این میزان بیشتر از انرژی مصرفی بسیاری از شرکت های بزرگ است و بیش از دو برابر ۱٫۲۱ گیگاوات انرژی است که برای فرستادن مارتی مک فلای به آینده (اشاره به شخصیت سریال سفر به آینده) مورد نیاز است. ”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *