۹ دیدگاه غیر منتظره از مدیر عامل یاهو در مدیریت کارکنان

۹ دیدگاه غیر منتظره از مدیر عامل یاهو در مدیریت کارکنان
  • 1395/9/21
  • زهرا معبودی
  • 1

حدود سه یا چهار سال پیش بود که مهاجرت عجیب و غریب مریسا مایر، از گوگل به یاهو حسابی خبر ساز شد. او مدت ها در کنار گوگل بود و طی یک تصمیم واقعا شجاعانه تصمیم گرفت به عنوان مدیر عامل یاهو به ادامه کار خود بپردازد. مریسا مایر اعتقادات جالبی در حوزه مدیریتی و کسب و کار دارد. امروز تصمیم داریم این دیدگاه ها را کمی وارسی کرده و از پنجره گویا آی تی آن ها را در اختیار شما قرار دهیم:

کمال گرا نباشید

وقتی که قصد داریم کاری انجام دهیم، لازم نیست که همه چیز در اوج کمال باشد. چرا که اشتباهات دائما رخ می دهند. این بانو نیز معتقد است که برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشیم لازم نیست همه چیز را به طور کامل و بدون نقص ارائه دهیم.

بهتر است که عموما کاری به اتمام برسد و در روزهای بعدی، کار مورد نظر عیب یابی و رفع نواقص شود. در چنین صورتی است که کم کم کار پیشرفت می کند اما اگر بخواهید از همان ابتدا کاری بی نقص انجام دهید مطمئنا نمی توانید به هدف خود برسید.

مریسا مایر

جعبه جادویی ایده ها

برای اینکه ایده هایمان را به کار اندازیم، باید بتوانیم مجموعه ای از ایده ها را در اختیار همکاران و کارمندان قرار دهیم و از آن ها بخواهیم که روی این ایده ها کار کنند و آن چه که به نظرشان کار آمد هست را ارائه دهند. همه باید در مورد رویداد ها و ایده ها نظر مثبت و منفی خود را ارائه کنند تا چیزی به درستی پیش برود.

به رویای خود اهمیت دهید

از سال ۲۰۰۰ بود که گوگل به کارمندان خود اجازه داد تا ۲۰ درصد از تایم کاری شان را به تصور خلاق در مورد رویا های خود بپردازند. مطمئنا این رفتار کارمندان هم روی زندگی شخصی و هم روی زندگی کاری و در نهایت روی نتایج گوگل نقش مثبتی داشته است.

از هر پروژه و ایده ای درس بگیرید

مریسا مایر معتقد است که باید هر نوع ایده و پروژه ای را مورد بررسی قرار داد چرا که ممکن است در بر دارنده نکته ها و درس ها و امتیازهایی باشد. در واقع مریسا معتقد است که اریک اشمیت او را در این باره مطمئن کرده و او نیز این دیدگاه را پذیرفته است. او معتقد است که بررسی پروژه ها می تواند آن ها را بیشتر با مردم و ذهنیاتشان آشنا کند.

مریسا مایر

در اشتراک گذاری ایده ها خساست نداشته باشید

مریسا می گوید ما یک شبکه داخلی داریم که کارمندان موظف هستند در طول هفته، اطلاعات خود را در زمینه های مختلف در آن نشر دهند. همچنین این افراد باید انتهای هر هفته یک ایمیل به مسئول اصلی خود بدهند و ایده هایی که به ذهنشان می آید را در آن نشر دهند. این ایمیل ها در شبکه های داخلی شرکت منتشر می شوند و به دیگران کمک می کند که مشکلات خود را بهتر حل کنند.

به مشتریان به دید کاربر نگاه کنید

مریسا مایر در مورد افزایش درآمد شرکت دیدگاه جالبی روی مشتریان دارد. او می گوید که ما باید کاربران را به صورت کاربر ببینیم، تا بتوانیم نیاز و نظر آنان را مشاهده و روی آن ها تمرکز کنیم. این کار برای مجموعه شما قطعا در آمد زا خواهد بود.

اطلاعات غیر محرمانه را با کاربران به اشترک بگذارید

مریسا مایر معتقد است که نباید اطلاعات برخی پروژه ها سری بماند بلکه باید گاهی با مشورت با کاربران این محصولات را ارائه داد. او می گوید برخی از شرکت ها محصولات خود را مخفیانه می سازند اما من معتقدم که باید طراحی یک محصول را در دسترس عموم قرار داد.

مریسا مایر

دوام اجرای ایده ها و توسعه خلاقیت

خلاقیت چیزی است که باید به طور مستمر روی آن کار شود. مریسا معتقد است که اصول ذهنی باید پیاده سازی شده و روی آن ها کار شود تا خلاقیت خود را بروز دهد.

استخدام به شرط استعداد

برای استخدام کردن همیشه باید به افراد با استعداد بها داد. او می گوید که من همیشه وقتی می خواهم استخدام کنم، به دنبال استعداد هایی هستم که بتواند ارزشی به مجموعه اضافه کند و برای این کار محدودیت های عجیب و غریب ندارم.

البته این دیدگاه ها حاصل تجربیاتی است که مریسا را این روزها در صدر یکی از بزرگترین شرکت های جهان قرار داده است. اگر شما هم کسب و کاری دارید که باید از پس مدیریت آن برآیید توصیه ما این است که این ۹ عنصر را در کار خود دخیل کنید و تا آن جا که امکان دارد این موضوعات را فرهنگ سازی کنید.

نظر شما در مورد این ۹ دیدگاه چیست؟ آیا برخی از این دیدگاه ها را مضر و خطرناک برای شرکت نمی دانید؟ نظر خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی دیدگاه های مدیر عامل یاهو را به اطلاع دوست داران این حیطه برسانید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مدیریت کاربردی و عملی علاوه براینکه در کشور ما بسیار کم دسترس و یا شاید کمیاب است ، تدوین نیافته و حتی مخفی است . مدیران ما علاوه بر تنبلی در تدوین نگرش های کاربردی خود ترجیع می دهند تا قانونمند نباشند زیرا قانون آزادی عمل سلیقه ای را از آنها می گیرد. مشکلات فوق عمدا یا سهوا در مباحث ترجمه ای هم به چشم می خورد. فلسفه نگرش های مدیریتی جایی در انتقال دانش از طریق ترجمه ندارد. چرا ها و چگونگی ها و چه کسی ها و….
    در متن فوق هم اشاره ای به عمق و نحوه کاربرد این دیدگاه ها نشده است . شاید برای مکاشفه مخاطب اینگونه عمل می شود و یا یک نگاه ژورنالیستی تن پرورانه به ارمغان می آورد.
    درهرحال اگر دستورات اینگونه مدیران عمیق و شفاف منتقل نشود بهتراست اصلا ترجمه نشود چون داستان آسیب های یک بام و دو هوا را همه می دانیم .
    مثلا اینکه گوگل در سال ۲۰۰۰ به کارکنان خود اجازه داد تا ۲۰% از تایم کاریشان را به تصوذات خلاقانه خود در مورد رویاهای خود بپردازند ، خیلی سوال دارد تا بتوان آنرا بومی سازی کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *