نقد و بررسی نوت بوک Zen Book 3

نقد و بررسی نوت بوک Zen Book 3
  • 1395/9/21
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر از کسانی هستید که لپ تاپ یک جزء جدایی ناپذیر از زندگیتان محسوب می شود و کار و زندگیتان به وجود آن گره خوررده قطعا از حمل نمودن همیشگی یک لپتاپ سنگین خسته شده اید و به فکر خرید یک لپ تاپ سبک و پرقدرت هستید. اغلب لپ تاپ های سبک وزن موجود در بازار اغلب از سخت افزار پایین برخوردار هستند و به جز کارایی های ساده روزمره پاسخگوی فعالیت های قدرتمند دیگر نخواهند بود. امروز قصد داریم در گویا آی تی یک محصول با کیفیت از ایسوس را به شما معرفی نماییم که علاوه بر وزن پایین و طراحی جذاب و زیبا، یک سخت افزار قوی و با قدرت را نیز در دل خود دارد. با گویا آی تی همراه باشید.

کمپانی ایسوس چندی پیش لپ تاپ UX390UA ایسوس را معرفی و روانه بازار نمود. محصولی که در کنار زیبایی منحصر به فرد و وزن بسیار کم خود یک پردازنده قدرتمند را نیز در دل خود جای داده است. در زیر به طور بخش بندی شده و مرتب به بررسی دقیق لپ تاپ سری ذن بوک کمپانی ایسوس خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

asus-zenbook-3-ux390ua-1

ذن بوک ۳ یک لپ تاپ به معنای واقعی زیبا، لوکس و خوش ساخت است. لپ تاپی که از یک بدنه فلزی با استحکام بالا ساخته شده و آن قدر کم وزن، ظریف و خوش تراش است که نمی توانید ظرافت و زیبایی آن را درک نمایید. این لپ تاپ تنها ۹۰۰ گرم وزن دارد و سطح خارجی آن به خوبی برس خرده و براق و جذاب است. در قسمت رویی لپ تاپ آرم طلایی و درخشان ایسوس در مرکزیت حلقه هایی قرار گرفته که احساس لحظه برخورد سنگ با آب و ایجاد موج را در نظر بیننده پدید می آورد. لبه های لپ تاپ به زیبایی هر چه تمام تر با الماس تراش خورده و رنگ طلایی آن بیش از هر چیز لوکس بودن را به شما القا خواهد نمود. ذن بوک ۳ در سه رنگ نقره-خاکستری، رزگلد و آبی رویال ساخته شده و در هر سه مدل، قسمت ‌هایی که رنگ طلایی خورده‌ اند ثابت می ‌مانند. وزن این دستگاه به قدری پایین است که شما می توانید آن را تنها با یک دست بلند کرده و با یک انگشت درب آن را باز نمایید.

سخت‌افزار و باتری

asus-zenbook-3-ux390ua-1

ممکن است بدنه ظریف و باریک UX390UA  باعث شود فکر کنید که با یک سخت افزار نه چندان قدرتمند طرف هستید. اگر چنین فکری می کنید کاملا در اشتباه هستید. ذن بوک ۳ از یک پردازنده نسل هفتمی از کمپانی اینتل بهره مند است. پردازنده سری کِیبی‌ لیک (Kaby Lake) با کد مدل Core i7-7500U وظیفه‌ ی انجام امور پردازشی UX390UA را بر عهده دارد. پردازنده این دستگاه با فناوری ۱۴ نانومتری جدید ساخته شده است. ایم فناوری سبب می شود تا هم گرمای کمتری تولید شود و هم برق مصرفی دستگاه تا میزان قابل توجهی کاهش یابد. این پردازنده در فرکانس کاری پایه ۲٫۷ گیگاهرتز فعال بوده و تا ۳٫۵ گیگاهرتز هم ارتقا پیدا می‌ کند. هرچند این فرکانس کاری به اندازه کافی خوب به نظر می رسد که بتواند از پس هر پردازشگری بر آید اما ایسوس این دستگاه را به ۱۶ گیگابایت رم DDR3 نیز مجهز نموده که همکاری این دو با هم می تواند خیال شما را از انجام هر فرایند پردازشی آسوده نماید. در کنار این ویژگی های منحصر به فرد متاسفانه ذن بوک ۳ از یک پردزنده گرافیکی داخلی  HD Graphics 620 بهره مند است. هرچند پردازنده های گرافیکی اینتل عملکرد مطلوبی دارند، اما قرار گیری پردازنده گرافیکی داخلی بر روی این سیستم قدرتمند تا حد زیادی از کارایی آن کاسته و می توان گفت نباید از نظر گرافیکی انتظاری بیشتر از انجام کارهای روزمره، تماشای فیلم و گردش در صفحات وب از آن انتظار داشت.

البته باید گفت این دستگاه بیشتر مناسب افرادی است که با گرافیک بالا سرو کار چندانی ندارند. اما با این وجود باید گفت این یک نقص برای چنین سیستمی محسوب می گردد. در مقابل این نقص نسبتا بزرگ ذن بوک ۳ از یک حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD بهره مند است ککه بیشتر از پیش قدرت و سرعت خود را به رخ خواهد کشید. به دلیل بهره مندی از این هارد سریع عملکرد بوت شدن و اجرای برنامه ها با سرعت هرچه تمام تر انجام پذیر خواهد بود.

همانطور که اشاره نمودیم پردازنده این دستگاه به شدت کم مصرف است و این موضوع در عمر باتری دستگاه بسیار تاثیر گذار بوده است. به وضوح می توانید ببینید که عمر باتری این دستگاه در حالت های وب گردی و تماشای فیلم تا ۹ ساعت دوام می آورد. این باتری که از نوع لیتیوم پلیمیری ساخته شده است همان میزان که در نگهداری باتری کوشاست به همان میزان هم با سرعت بالا قادر است آن را جذب نماید. در واقع این لپ تاب با فناوری شارژ سرریع خود قادر است در کمتر از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه تا ۶۰ درصد از شارژ خود را بدست آورد.

نمایشگر و اسپیکر

asus-zenbook-3-ux390ua-1

لپ تاپ UX390UA از یک نمایشگر ۱۲٫۶ اینچی به همراه لایه محافظ گوریلا گلس ۴ (Corning Gorilla Glass 4.0) بهره مند است. بنابراین می توان گفت نمایشگر این دستگاه علاوه بر ظرافت و زیبایی از استحکام فوق العاده ای نیز بهر مند است. نمایشگر این دستگاه که از یک پنل با فناوری IPS ساخته شده است شاید در تمامی زوایای دید تصویر را به یک شکل واحد نشان ندهد اما تغییرات صورت گرفته در تصویر آنقدر ناچیز بوده که قابل گفتن نیست. بنابراین دید نمایشگر از تمامی زوایا کیفیت فوق العاده خود را تا حد زیادی حفظ می نماید. شاید به عنوان دومین نقص برای این دستگاه بتوان به براق بودن صفحه نمایشگر اشاره نمود. این صفحه به دلیل جذب و انعکاس نور های زائد بخصوص در روز کمی آزار دهنده به نظر می رسد.

این لپ تاپ همچنین از ۴ اسپیکر قدرتمند به همراه یک آمپلی قایر ۴ کاناله بهره مند است. اسپیکر های این دستگاه با همکاری دو کمپانی ایسوس ( تیم Golden Ear) و شرکت هارمن کاردن (Harman kardon) تولید شده و در واقع نسل جدید از فناوری سونیک‌ مستر (SonicMaster) ایسوس می باشد. دو عدد از اسپیکر های این دستگاه در بالای صفحه کلید و دو عدد دیگر در قسمت زیرین دستگاه جای گرفته است. صدای این اسپیکر ها بسیار با قدرت، فراگیر و عالی است.

کیبورد و تاچ‌ پد

asus-zenbook-3-ux390ua-1

کیبورد UX390UA از همان نوعی است که به چیکلت (Chiclet) یا جزیره‌ ای معروف شده. کیبوردی با کلیدهای مربعی که به اندازه‌ ی مناسبی فرو می‌ روند و تایپ کردن با آن‌ ها فوق ‌العاده راحت است.

asus-zenbook-3-ux390ua-1

کلید های این کیبورد علی رغم طراحی ظریف و جذاب کاملا فشرده طراحی نشده اند و به کاربر این امکان را می دهند تا لذت فشرده شدن کلید ها را به راحتی درک نماید. طراحی کلید های این کیبورد برخلاف تمامی صفحه کلید های تولید شده تا کنون از شکلی مستطیلی بهره مند است که باعث می شود انگشتان راحت تر بر روی دکمه ها بنشیند. ایراد سومی که به این لپ تاپ وارد است در طراحی بخش کلید های جهت نماست. کلید های این بخش به گونه ای طراحی شده اند که اندازه کلید های چپ و راست درست به اندازه مجموع کلید های بالا و پایین می باشد و حتی هیچ فاصله خاصی بین آنها قرار نگرفته است. این ویژگی سبب می گردد تا گاهی در یافتن کلید درست با مشکل مواجه شوید.

asus-zenbook-3-ux390ua-1

تاچ ‌پد مطابق معمول در پایین کیبورد قرار دارد و عرض مناسبی برایش در نظر گرفته‌ شده است. کلیدهای کلیک چپ و راست با یک خط عمودی ظریف از یکدیگر جدا شده‌ اند و تنها با مقدار خفیفی فشرده شدن عمل می ‌کنند. راستی حالا که دیگر می‌ توانید با تپ کردن دوانگشتی، منوی کلیک راست را ببینید، تنها یک تپ با کلیک کردن فاصله دارید. باقی دستورات هم با استفاده از قابلیت تشخیص دستورات حرکتی (Gesture) روی تاچ ‌پد فراهم هستند و می ‌توانید کارهای مختلفی را با حرکت تعداد خاصی از انگشتان روی تاچ‌ پد انجام دهید. در برخی مدل‌ ها از گوشه‌ ی بالایی تاچ ‌پد برای تعبیه‌ ی یک سنسور تشخیص اثر انگشت استفاده شده و می ‌توانید با روشی مشابه باز کردن قفل گوشی موبایل، کامپیوترتان را آنلاک کنید.

پورت‌های ارتباطی

اولترابوک UX390UA ایسوس یک نقص بسیار بزرگ دیگر هم دارد. این لپ تاپ تنها یک پورت از جنس USB Type-C دارد. این پورت در واقع هم به منظور شارژ دستگاه و هم به عنوان یک پورت USB  مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار این پورت تنها پورت دریافتی دیگر این لپ تاپ یک درگاه جک ۳٫۵ میلی متری است که به منظور اتصال هدفون بر روی دستگاه تعبیه شده است.

با این وجود باید گفت به دلیل این کمبود پورت کاربر قطعا با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا هرگز قادر نخواهد بود به طور هم زمان از Muse، فلش و شارژر به صورت هم زمان استفاده نماید و این قطعا در دراز مدت ایجاد مشکل خواهد نمود.

asus-zenbook-3-ux390ua-1

ارتباطتان با دنیا تنها به همین یکی دو پورت محدود نمی ‌شود و یک کارت شبکه‌ ی بی‌ سیم مجهز به فناوری ۸۰۲٫۱۱ ac در ذن بوک ۳ به کار رفته است. سرعت انتقال بالا و پایداری سیگنال از ویژگی ‌های اصلی این استاندارد بی ‌سیم است و کار کردن با دستگاهی که از شبکه‌ ی بی ‌سیم این‌ چنینی پشتیبانی می‌ کند، لذتی وصف‌ ناپذیر دارد. همراه با این کارت شبکه‌ ی بی ‌سیم، ارتباط بلوتوث نسخه‌ ی ۴٫۱ هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

آخرین صحبت

به طور کلی می توان گفت این این محصول یک دستگاه قدرتمند و کاراست که زیبایی، وزن کم و قدرت را در کنار هم داراست. در صورتی که معایب عنوان شده د راین مطلب چندان برایتان با اهمیت به نظر نمی رسد می توانید به خرید این محصول جذاب به عنوان یک ابزار قدرتمند و همراه فکر کنید.

مزایا معایب
طراحی زیبا، شیک و جذاب پردازنده گرافیکی نه چندان قدرتمند
بدنه بسیار با کیفیت و مستحکم مشکل در بخش دکمه های جهت نمای کیبورد
نمایشگر IPS با کیفیت Full HD پورت تک گانه USB Type-C
کیبورد با کیفیت با نور پس زمینه
بلند گو های پر قدرت با آمپلی فایر ۴ کاناله

منبع: گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *