آنچه باید در مورد گوشی های اندرویدی نوکیا در سال ۲۰۱۷ بدانید

آنچه باید در مورد گوشی های اندرویدی نوکیا در سال ۲۰۱۷ بدانید
  • 1395/9/23
  • زهرا معبودی
  • 0

تلفن‌های جدید نوکیا در نیمه‌ی اول سال آینده‌ی میلادی معرفی خواهند شد، این خبر دیگر شایعه نیست. ما از موبایل‌هایی که صرفاً به خاطر ضدآب بودن و قدرت فلش دوربین تبلیغ می‌شوند صحبت نمی‌کنیم؛ این تلفن‌ها قرار است نسل کاملاً جدیدی باشند.

کمی قبل‌تر در حالی که آیفون و تلفن‌های اندرویدی بازار را غبضه کرده بودند، مایکروسافت چیزی که از امپراطوری نوکیا باقی مانده بود را خرید، و سپس تلفن‌های هوشمند خود را تحت عنوان لومیا به بازار عرضه کرد. اما این تجربه چندان موفق ظاهر نشد و در برابر اپل و سامسونگ که بزرگترین شرکت‌های تولید کننده‌ی تلفن‌های هوشمند بودند حرفی برای گفتن نداشت.

از آن زمان اگرچه نام نوکیا عملاً از صنعت موبایل محو شد، اما این برند هرگز فراموش نشد. تنها چیزی که این شرکت به آن نیاز دارد شاید یک راه‌اندازی مجدد باشد.

گوشی اندرویدی نوکیا

امروز نام نوکیا در اختیار چندین شرکت مختلف است. این ساختار جدید دیگر آن شرکتی نیست که دوربین‌های PureView، تلفن‌های سری N و موبایل مشهور نوکیا ۳۳۱۰ را معرفی کرده است. ولی با این حال خیلی هم از ریشه‌های خود دور نشده است. برند نوکیا اکنون در دست شرکت HMD Global Oy است که مسئولیت طراحی و توسعه‌ی تلفن‌ها و تبلت‌های نوکیا را در ۱۰ سال آینده در اختیار دارد. رهبران کلیدی HMD Global همان مدیران اجرایی و کارمندان سابق نوکیا هستند. البته تولید محصولات این شرکت توسط فاکس‌کان، یعنی همان شرکتی که آیفون‌های اپل را می‌سازد، انجام می‌شود.

گوشی اندرویدی نوکیا

در مورد تلفنهای جدید نوکیا چه میدانیم؟

متاسفانه اطلاعات چندانی در دسترس نیست، ولی تنها چیزی که به طور قطع در مورد آن خبر داریم این است که این تلفن‌ها مجهز به سیستم عامل اندروید هستند. این مسئله در کنفرانس خبری اخیر HMD Global اعلام شد. علاوه بر این در این بیانیه شاهد استفاده‌ی مکرر از واژه‌ی «تلفن‌ها» بودیم که این ایده را به ذهن می‌آورد که نوکیا در سال آینده چندین دستگاه معرفی خواهد کرد. بقیه‌ی اطلاعاتی که درباره‌ی این تلفن‌ها در دسترس است در دسته‌بندی شایعات و گمانه‌زنی‌ها قرار می‌گیرد، ولی چه اشکالی دارد که نگاهی به آن‌ها بیاندازیم.

اول از همه یک اسم در این روزها زیاد شنیده می‌شود، Nokia D1C. در مورد این اسم با قطعیت نمی‌توان حرفی زد، ولی به نظر می‌رسد که هر چه در سال بعد از این شرکت معرفی شود، با یک نام متفاوت معرفی خواهد شد. D1C می‌تواند نام کل پروژه‌ی تلفن‌های هوشمند یا نام یکی از طرح‌های اولیه‌ی آزمایشگاه‌های HMD باشد. به هر حال این اسم هر چیزی می‌تواند باشد یه جز یک اسم جذاب!

گوشی اندرویدی نوکیا

سوای از این مسئله، اعتقاد بر این است که نوکیاهای بعدی بدون نرم‌افزارهای اضافی و تقریباً نزدیک به نسخه‌ی خالص اندروید باشد. این گمانه‌زنی پس از مصاحبه‌ی Nummela، مدیر عامل شرکت قوت گرفت که به بلومبرگ گفته بود: «برند نوکیا به خاطر سادگی، راحتی در استفاده، قابلیت اطمینان و کیفیت خود شناخته شده است، ما بر آنیم تا این ویژگی‌ها را همراه با یک طراحی صعنتی شگفت‌انگیز به دست مشتریان برسانیم.»

گوشی اندرویدی نوکیا

در مبحث سخت‌افزار هم سناریوهای مختلفی مطرح شده است. از یک طرف ممکن است پرچم‌داری با اسنپدراگون ۸۲۰ و دوربینی با برند Carl Zeiss در دست تولید باشد. در طرف دیگر، شاید یک تلفن کم هزینه و یک تلفن رده پایین (با مشخصاتی مثل اسنپدراگون ۲۰۰ یا چیزی در آن سطح) در حال طراحی باشد. ولی هیچ مدرک مستدلی برای تایید هیچ کدام از این شایعات وجود ندارد، بنابراین اگر در عمل شاهد چیز کاملاً متفاوتی بودیم نباید خیلی تعجب کنیم.

در جدیدترین افشاهای صورت گرفته به دو موبایل تقریباً متفاوت اشاره شده —باز هم بدون هیچ مدرک موثقی که از این صحبت‌ها حمایت کند— که قرار است در سال ۲۰۱۷ عرضه شود. لیست مشخصات احتمالی این دو مدل را ببینید:

گوشی اندرویدی نوکیا

البته Nummela در جدیدترین مصاحبه‌ی خود گفته که نوکیا در تلفن‌های جدید خود بر روی مشخصات سخت‌افزاری مانور نخواهد داد، در عوض تیم او بر روی چیزی که زمانی نوکیا را به یک برند بزرگ تبدیل کرده بود، تمرکز می‌کنند.

او گفت: «ما فرصت این را داریم تا از رقابت دور شویم، ما می‌توانیم بر روی جنبه‌ی انسانی فناوری کار کنیم. برند ما ارزش ویژه‌ای دارد و می‌خواهیم از این شانس برای رسیدن به حد اعلا استفاده کنیم. هر محصول و بازاریابی برای برند نوکیا و بنیاد ما حائز اهمیت است. پایداری، کیفیت، قابلیت اطمینان و در سطح بعدی خلاقیت که بیشتری اهمیت را برای مصرف کننده دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد. این‌ها چیزهایی است که در آینده دوباره از خط تولید نوکیا خواهید دید.»

گفته می‌شود که قیمت گذاری محصولات از قیمت پایه‌ی ۱۵۰ دلار برای تلفن ۵ اینچی و ۲۰۰ دلار برای تلفن ۵.۵ اینچی شروع می‌شود.

گوشی اندرویدی نوکیا

حالا شاید کنجاو باشید بدانید که این تلفن‌ها چه شکلی هستند؟ پاسخ کوتاه این است که در حقیقت ما الان نمی‌دانیم. ولی اگر بنا را بر روی تصاویر منتشر شده بگذاریم، احتمال دارد که بدنه‌ی بیرونی این دستگاه‌ها از جنس فلز، با کناره‌های مسطح و پشت منحنی باشد. آخرین تصویر از پیکره‌ی دستگاه به کلیدهای خازنی و سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر اشاره می‌کند. دوباره می‌گوییم که صحت این تصاویر به هیچ عنوان مشخص نیست و نباید در مورد آن‌ها مطمئن باشید.

گوشی اندرویدی نوکیا

ما هم مثل شما بسیار شگفت زده‌ایم تا هر چه زودتر شاهد بازگشت برند نام آشنای دنیای موبایل باشیم، ولی مطمئن نیستیم که معرفی دو تلفن میان رده برگه برنده‌ی خوبی برای این شرکت باشد. چون این نوع از تلفن‌های هوشمند معمولاً آنچنان که باید روی مردم اثر نمی‌گذارند. در طرف دیگر، بر کسی پوشیده نیست که نوکیا ۵۲۰ پرفروش‌ترین محصول این برند در دوره‌ی سیستم عامل ویندوز فون بود. به همین دلیل است که معرفی دو تلفن قابل اطمینان، ارزان و خوش چهره ایده‌ی چندان دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد.

گوشی اندرویدی نوکیا

برنامه‌ی نوکیا هر چه که باشد، حداقل تا چند ماه آینده باید منتظر بمانیم. HMD Global در کنگره‌ی جهانی سالانه‌ی موبایل در بارسلونا (به تاریخ ۹ تا ۱۲ اسفند ۹۵) حضور خواهد داشت، و انتظار می‌رود که در این مراسم بالاخره بتوانیم موبایل(های) جدید نوکیا را ببینیم.

نظر شما در مورد گوشی های جدید نوکیا که مبتنی بر اندروید خواهند بود چیست؟ به نظر شما ورود دوباره نوکیا به عرصه موبایل می تواند جایگاه از دست رفته اش را دوباره به او برگرداند؟ به راستی علت رکود این شرکت چه بود؟ نظر خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی نوکیا دوستان را از این رویداد مطلع کنید.

منبع: phonearena.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *