بررسی نکات اصولی و حرفه ای عکاسی در طبیعت

بررسی نکات اصولی و حرفه ای عکاسی در طبیعت
  • 1395/9/27
  • زهرا معبودی
  • 0

مناظر طبیعی یکی از کلاسیک‌ترین سوژه‌های هنری هستند. هنرمندان از زمان امپراطوری روم مشغول نقاشی کردن آن بودند. عکس گرفتن از مناظر هم در امتداد همین سنت کهن به وجود آمد. با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا ببینیم که چطور می‌توان از این منظره‌ها یک عکس مناسب گرفت.

چه چیزی یک تصویر منظرهای خوب میسازد

یک تصویر منظره‌ای خوب معمولاً دو چیز دارد؛ موقعیت عالی و نور مناسب. روی هم رفته اگر یک تصویر از نظر فنی هم بی‌نقص باشد، ولی چنان چه موقعیت خسته کننده و نور کافی نباشد، صرف نظر از این که دوربین شما چیست تصویر زیبا و به یاد ماندنی نخواهد شد. اما تصویر یک منظره بی‌نظیر که در آن اشعه‌های خورشید هم از پشت ابرها بیرون زده است، حتی اگر با یک تلفن هوشمند هم گرفته شده باشد خیره کننده خواهد بود. اگر نور محیط بد باشد، تصویربرداری عموماً خوب نمی‌شود.

آموزش عکاسی در طبیعت

نکات فنی

در هنگام تصویربرداری از یک منظره، عمق تصویر خیلی مهم است. در عکس شما همه چیز از پیش‌زمینه و پس‌زمینه باید کاملاً واضح باشد. یعنی از موقعیتی که در آن قرار گرفتید باید دیافراگم را اولویت بندی کنید. مقداری بین f/11 و f/16 برای دستیبابی به یک عمق مناسب خوب است، ولی اگر سرعت شاتر کندتری می‌خواهید باید به فکر دیافراگمی تا حد f/22 باشید.

آموزش عکاسی در طبیعت

دوربین خود را در حالت اولویت دیافراگم یا حالت دستی بگذارید و دیافراگم آن را با مقداری که مورد نظرتان است تنظیم کنید. ISO را بر روی ۱۰۰ تنظیم نمایید و (اگر در حالت اولویت دیافراگم هستید) اجازه دهید خود دوربین سرعت شاتر را کنترل کند یا (اگر در حالت دستی هستید) با آزمون و خطا یک مقدار مناسب را انتخاب کنید.

سه پایه یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تصویربرداری از مناظر است. به جز شرایط پر نور، در بقیه‌ی حالت‌ها احتمال این که سرعت شاتر خیلی طولانی باشد زیاد است و در نتیجه نمی‌توانید با نگه داشتن دوربین روی دست تصاویر چندان واضحی بگیرید. دوربین خود را روی سه پایه بگذارید، قاب بندی را انجام دهید و آماده‌ی عکس گرفتن شوید. سه پایه‌ی معروف و توصیه شده‌ی Vangaurd Alta Pro به قیمت ۱۵۰ دلار یکی از گزینه‌های مناسب برای حرفه‌ای‌هاست.

آموزش عکاسی در طبیعت

البته فشار دادن دکمه‌ی شاتر هم به خودی خود برای خراب کردن تصویر شما کافی است. پس پیشنهاد می‌کنیم از تایمر خود دوربین یا یک شاتر ریموت استفاده کنید. من معمولاً تایمر دوربین را بر روی ۲ ثانیه تنظیم می‌کنم تا صحنه‌ی موردنظرم از دست نرود.

نکات و ترفندهای دیگر

یکی از تصویربرداران مجله‌ی نشنال جئوگرافیک به نام جیم ریچاردسن توصیه خوبی دارد که من همیشه آن را در هنگام تصویربرداری از مناظر مختلف با خودم مرور می‌کنم: «اگر می‌خواهید عکاس بهتری شوید، در مقابل سوژه‌های جالب‌تری بایستید.» به عبارت دیگر تصویربرداری خوب در یک منظره‌ی شگفت‌انگیز خیلی راحت‌تر است. پس به مناطق چشم‌نواز بروید.

آموزش عکاسی در طبیعت

از همه‌ی مکان‌هایی که آن‌جا امکان رفت و آمد با اتومبیل وجود دارد هزاران عکس از زاویه‌های مختلف و ساعات متفاوت شبانه روز آن تهیه شده است. گرفتن یک عکس منحصر به فرد از کوه ال کاپیتان در پارک ملی یوسمیتی آمریکا دیگر تقریباً غیرممکن است. پس اگر یک منظره شگفت‌آور باشد ولی چیز جدیدی را نتوان در عکس آورد، عکس شما دیده نخواهد شد. به دنبال مکان‌هایی باشید که عکاسان دیگر به آن‌ها توجه نکرده باشند. محدوده‌ی محل زندگی خودتان بهترین مکان برای شروع است.

برای پیدا کردن بهترین مکان باید پیاده روی کنید. یک جفت چکمه‌ی محکم و یک کوله پشتی مناسب برای آغاز گردش کافی است. عکاسان حرفه‌ای معمولاً ساعت ۳ بامداد بیدار می‌شوند تا قبل از طلوع خورشید بتوانند به منطقه‌ی موردنظرشان برسند؛ بعضی از آن‌ها حتی شب را آن‌جا سپری می‌کنند.

آموزش عکاسی در طبیعت

تصویر منظره‌ها گرفته نمی‌شوند بلکه ساخته می‌شوند. در حالی که گرفتن ۱۰-۱۲ پرتره‌ی عالی در یکی دو ساعت قابل انجام است، ولی گرفتن تنها یک تصویر از یک منظره می‌تواند کل روز زمان ببرد. باید به آن محل بروید، دوربین را تنظیم کنید، عکس را در زمان مناسب بگیرید و بعد به خانه برگردید. این فرآیند کاری نیست که با عجله انجام شود.

اگرچه که اکثر مناظر را با استفاده از دوربین‌هایی با لنز زاویه باز عکس‌برداری می‌کنند، ولی نگران نباشید و شانس خودتان را امتحان کنید. من معمولاً از یک لنز با زاویه‌ی ۱۷-۴۰ میلی‌متری استفاده می‌کنم، ولی تصویر زیر با یک لنز ۱۲۰ میلی‌متری ثبت شده است.

آموزش عکاسی در طبیعت

زمانی که در به محل موردنظرتان قرار گرفتید، ابتدا چندین عکس آزمایشی بگیرید. لازم نیست با اولین عکس بهترین نتیجه را داشته باشید. یک عکس بگیرید و ببینید که از چه چیزی خوشتان می‌آید و از چه چیزی نه، سپس دوربین را مجدداً تنظیم کنید.

بهترین زمان برای گرفتن عکس از منظره‌ها دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از طلوع و غروب خورشید است. این ساعت‌ها، ساعت‌های طلایی و آبی هستند. البته در ساعت‌های دیگر روز هم می‌توانید عکس بگیرید ولی با توجه به این که نور خورشید در طول روز تندتر است، تصاویر معمولاً زشت می‌شوند.

سرعت شاتر را مطابق میل‌تان تغییر دهید و ببینید که از چه حالتی خوشتان می‌آید. سرعت بین یک تا سی ثانیه باعث محو شدن آب، درخت و دیگر چیزهایی می‌شود که در تصویر حرکت می‌کنند. با استفاده از این حالت تصویری فوق العاده آرام خواهید داشت. تصویر زیر با سرعت شاتر طولانی گرفته شده و می‌توانید ببینید که آب روی ساحل چگونه روان و محو شده است. در تصاویر آزمایشی‌ای که با سرعت شاتر سریع‌تر گرفتم، نتیجه‌ی کار به این جالبی نبود.

آموزش عکاسی در طبیعت

اگر می‌خواهید در طول روز سرعت شاتر طولانی‌تری داشته باشید، باید از یک فیلتر چگالی خنثی استفاده کنید. این فیلترها مثل عینک آفتابی برای لنز شما هستند؛ آن‌ها ورود برخی از نورها به لنز را فیلتر می‌کنند تا بتوانید دیافراگم طولانی‌تری داشته باشید.

اگرچه که اکثر تصاویر منظره‌ها در مورد طبیعت هستند ولی اشکالی ندارد اگر گاهی اوقات از انسان‌ها یا اشیای ساخته دست بشر هم در قاب خود استفاده کنید.

آموزش عکاسی در طبیعت

مناظر یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی هستند. می‌توانید به کلی حرف‌های من را نادیده بگیرید و ببینید که نتیجه‌ی کار خودتان به چه صورت می‌شود. اگر سه پایه و دوربین حرفه‌ای داشته باشید عالی است، ولی با یک تلفن هوشمند هم می‌توان از کنار یک جاده در وسط طبیعت عکس‌های زیبا گرفت. تصویر بالا با یک آیفون ۶s گرفته شده است. اگر دوربین DSLR دارید ولی سه پایه ندارید هم کافی است به تنظیمات ISO رفته و دیافراگم را بر روی f/8 یا f/11 تنظیم کنید.

آیا برای عکاسی از طبیعت، شما ترفند های خاص و شخصی خود را دارید؟ نظرتان را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و تجربیات خود را دیگر دوستان عکاس خود ارائه دهید. همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع: howtogeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *